Język ruchowy, jakim jest GaGa, to zjawisko intrygujące, wzbudzające coraz większe zainteresowanie. To przestrzeń, w której spotykają się różni ludzie, o zróżnicowanym poziomie sprawności fizycznej i intelektualnej. Sam twórca metody mówi, że GaGa znosi różnice, jest sposobem na skupienie się na sobie, a także metodą, w której trzeba czerpać inspiracje z innych. Język ruchowy GaGa został podzielony na dwa moduły: GaGa dancers dla profesjonalistów oraz GaGa people, dla wszystkich chętnych (warunkiem jest ukończenie 16 lat). Zajęcia wyglądają bardzo podobnie, w centrum pojawia się instruktor, który wraz ze wszystkimi uczestnikami wykonuje kolejne ruchy.
Dalsza część tekstu poniżej.
Taniec
GaGa – niezwykły taniec
Podczas zajęć ciało musi pozostawać cały czas aktywne, osoba prowadząca – instruktor – tłumaczy kolejne ruchy, które powinni wykonać uczestnicy. Co ciekawe, zostają one przedstawione metaforycznie, a ich interpretacja zależy już od tańczących. Mogą więc usłyszeć, że ich zadaniem jest wyobrażenie sobie, iż posiadają długi ogon lub są falą. W języku ruchu chodzi o pokonywanie własnych barier, przeszkód, jakie mogłoby narzucić człowiekowi ciało. Każdy ruch powinien być wykonany jak najintensywniej, do granic możliwości. Ideą GaGa jest więc podjęcie wysiłku, próba wyrwania się z ograniczeń, wyrażenia ruchem tego, co podsuwa wyobraźnia. GaGa to praca z ciałem, forma aktywności fizycznej, sposób na rozbudzenie ciała, jego stymulacji poprzez podsuwanie kolejnych nowych obrazów, które stają się inspiracją do wychodzenia poza ruchowe schematy.
Jak ćwiczyć GaGa?
Podstawowe wskazówki dla osób chcących ćwiczyć taniec GaGa to przede wszystkim konieczność ciągłego pozostawania w ruchu – trening GaGa nie uznaje zatrzymywania się, przerwy. Kolejne ćwiczenia mają następować po sobie płynnie, bez tzw. zamrażania ciała. Dozwoloną formą odpoczynku jest zmniejszenie intensywności wykonywanych ruchów, redukcja aktywności. GaGa to wsłuchiwanie się w komunikaty płynące z ciała, takie wykonywanie ćwiczeń, aby nie doznawać bólu, jednak podjąć duży wysiłek, próbować pokonać własne ograniczenia i pojawiające się po drodze bariery. Z drugiej strony nie chodzi od razu o podjęcie intensywnego wysiłku bez wsłuchiwania się w siebie i inteligentnej interpretacji. W GaGa ważna staje się precyzja, przemyślane decyzje, znalezienie najlepszego ruchu dla danego obrazu. GaGa to świadomość, umiejętność obserwacji siebie samego, ale także innych tańczących. Nie jest to jednak kopiowanie czy bezmyślne naśladownictwo. Twórca języka ruchowego rozumiał, że ciała należy słuchać, traktować je z szacunkiem i czułością, a nie tylko wydawać komendy, co powinno zrobić. U podstaw rozwoju języka ruchowego leżą między innymi tego rodzaju przemyślenia Naharina.
Czym jest język ruchowy GaGa?
GaGa to taniec, filozofia, system znaków, nie jest to jednak żadna technika. GaGa wciąż się rozwija i ulega modyfikacjom, jest żywa i czerpie z doświadczeń osób używających jej. Nauczyciele języka ruchowego spotykają się w Tel Awiwie, by dzielić się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami na temat tańca GaGa, dzięki czemu wciąż go tworzą i rozprzestrzeniają na całym świecie. Języka ruchowego mogą nauczać jedynie certyfikowani nauczyciele, nigdy nie powstał żaden podręcznik tłumaczący zasady GaGa, a nauka może się odbywać jedynie w praktyce poprzez ruch, ćwiczenia. W GaGa ważna jest również punktualność, poważne traktowanie siebie i innych – osoby, które spóźniają się na zajęcia, nie wchodzą na salę i nie uczestniczą w lekcji. Zajęcia odbywają się w sali bez luster, w kompletnej ciszy – głos zabiera jedynie instruktor wypowiadający polecenia. To doskonałe ćwiczenie dla każdego tancerza, uczące nawiązywania kontaktu z ciałem, nauczycielem, publicznością. Co ciekawe, ruchy wykonywane przez tancerzy często są dziwne, a niekiedy określane mianem brzydkich, co twórcy tańca GaGa wcale nie przeszkadza, ponieważ również tego rodzaju działania mieszczą się w jego sposobie myślenia o pięknie. W GaGa potrzebny jest także dystans do siebie samego, dlatego można śmiać się z wykonywanych ruchów, brak luster jest w tym przypadku zbawienny – uczestnicy nie muszą poddawać się samoocenie. Język ruchu to również ciekawość, co będzie dalej, czy dany ruch pozwoli na wolność, czy zamknie w sztywnych ramach? Tancerze GaGa lubią eksperymentować, są bardziej otwarci i czerpią przyjemność z wykonywania każdego ruchu. To artyści opowiadający pewną historię, a ich taniec to już dzieło sztuki.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Zobacz także:
- 8-letnia tancerka wicemistrzynią Europy. "Chcemy, żeby szła do przodu"
- Jaka jest różnica między hip-hopem a rapem? Dzieci wyjaśniają. Popłaczesz się ze śmiechu
- Rozpal swoje biodra, czyli belly dance. "Największa magia"
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Hiroyuki Ito / Contributor/Getty Images