Czym jest efekt aureoli i na czym polega? Pierwsze wrażenie odgrywa tu kluczową rolę

Kobieta z aureolą
Czym jest efekt aureoli i na czym polega? Pierwsze wrażenie odgrywa tu kluczową rolę
Źródło: angel_nt/Getty Images
Efekt aureoli (zwany także efektem halo) to skłonność do przypisywania pozytywnych cech osobowości ludziom, którzy wywierają pozytywne pierwsze wrażenie. Zwykle wiąże się to z atrakcyjnym lub sympatycznym wyglądem zewnętrznym.

Psychologowie uważają, że najważniejsze jest pierwszych kilka lub kilkanaście sekund kontaktu z drugą osobą. To właśnie na podstawie początkowego wrażenia i wstępnych spostrzeżeń na temat człowieka wyciąga się dalsze wnioski dotyczące charakteru czy sposobu zachowania. Z tym też wiąże się efekt aureoli. 

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Problemy natury psychologicznej

Michał Zaorski, iluzjonista
Źródło: Dzień Dobry TVN
Iluzja psychologiczna
Iluzja psychologiczna
Jak wyleczyć złamane serce?
Jak wyleczyć złamane serce?
Czy wybaczać sobie małe grzeszki?
Czy wybaczać sobie małe grzeszki?
Nauka 4 dni w tygodniu – rewolucja w kreatywności?
Nauka 4 dni w tygodniu – rewolucja w kreatywności?
Rodzicu, bądź obecny w życiu dziecka
Rodzicu, bądź obecny w życiu dziecka
Jak wspierać osoby w kryzysie psychicznym?
Jak wspierać osoby w kryzysie psychicznym?
Jak radzić sobie z lękiem i stresem?
Jak radzić sobie z lękiem i stresem?
Nastoletnia depresja - niewidzialny wróg
Nastoletnia depresja - niewidzialny wróg
Mistrzyni olimpijska o walce z depresją
Mistrzyni olimpijska o walce z depresją
Zaburzenia psychiczne u dzieci
Zaburzenia psychiczne u dzieci
Psychoefekty - codziennie wpływają na nasze życie
Psychoefekty - codziennie wpływają na nasze życie
Internet na ratunek psychologii
Internet na ratunek psychologii
Jak znaleźć psychoterapeutę dla siebie?
Jak znaleźć psychoterapeutę dla siebie?
Jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami?
Jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami?
Depresja poporodowa - czym różni się od "baby bluesa"?
Depresja poporodowa - czym różni się od "baby bluesa"?
Anna Jędrzejowska wspiera budowę Centrum Psychiatrii Dzieci i Młodzieży
Anna Jędrzejowska wspiera budowę Centrum Psychiatrii Dzieci i Młodzieży
Agnieszka Więdłocha o psychiatrii dziecięcej w Polsce. "Szprycuje się je lekami ogłupiającymi"
Agnieszka Więdłocha o psychiatrii dziecięcej w Polsce. "Szprycuje się je lekami ogłupiającymi"
Epidemia zaburzeń odżywiania w dobie pandemii
Epidemia zaburzeń odżywiania w dobie pandemii
Julia Wróblewska w obszernym wywiadzie o zaburzeniach osobowości. "Moje problemy zaczęły się po rozwodzie rodziców"
Julia Wróblewska w obszernym wywiadzie o zaburzeniach osobowości. "Moje problemy zaczęły się po rozwodzie rodziców"
Zespół Otella, czyli urojenie bycia zdradzanym
Zespół Otella, czyli urojenie bycia zdradzanym
Błędna diagnoza. Jak leczyć zaburzenia borderline
Błędna diagnoza. Jak leczyć zaburzenia borderline

Czym jest efekt aureoli?

Efekt aureoli w psychologii jest tłumaczony jako zniekształcenie poznawcze, któremu podlega większość ludzi w sytuacjach codziennych oraz biznesowych. Polega na ocenianiu drugiego człowieka na podstawie kilku cech, na przykład wyglądu. Z efektem halo wiążą się także stereotypy oraz uprzedzenia. Przykładowo, po zobaczeniu blondynki obserwator może pomyśleć w sposób stereotypowy i stwierdzić, że jest ona osobą niemądrą.

Z drugiej strony, piękna kobieta może wywrzeć takie wrażenie na obserwatorze, że od razu zostaną jej przypisane liczne pozytywne cechy charakteru, takie jak np. inteligencja, punktualność, zaangażowanie. Warto zaznaczyć, że zalety przypisywane drugiej osobie mogą (chociaż nie muszą) być zgodne z rzeczywistością, ponieważ zjawisko aureoli jest uznawane za jeden z podstawowych błędów atrybucji, czyli postrzegania rzeczywistości.

Bardzo często efekt aureoli jest wykorzystywany w reklamach, marketingu oraz w biznesie czy w czasie negocjacji. Już w 1974 roku psychologowie prowadzili badania dotyczące efektu halo. Grupa mężczyzn miała za zadanie ocenić esej literacki konkretnej autorki. Badacze dołączyli zdjęcia autorek do tekstów. Okazało się, że najlepiej oceniane były te teksty, które zostały napisane przez atrakcyjną kobietę. Warto zaznaczyć, że atrakcyjność była oceniana w innej grupie badanej, w skali od 1 do 10. Już ten prosty przykład pokazuje, jak ważne jest pierwsze wrażenie i prezencja. Zdaniem psychologów efekt pierwszego wrażenia może się utrzymywać kilka miesięcy, a nawet pozostać w percepcji obserwatora na zawsze. 

Efekt aureoli a efekt diabelski

Przeciwieństwem efektu aureoli w psychologii jest efekt diabelski, który polega na przypisywaniu negatywnych cech charakteru danej osobie na podstawie pierwszego wrażenia. Właśnie dlatego ogromne znaczenie w życiu codziennym oraz w biznesie ma odpowiednia prezencja i wywarcie dobrego pierwszego wrażenia. W zasadzie można stwierdzić, że zarówno efekt aureoli, jak i efekt diabelski jest błędem poznawczym, który w zamierzeniu ma ułatwiać percepcję i pomagać w szybszym wysuwaniu wniosków.

Niestety negatywne pierwsze wrażenie może sprawić, że bardzo doświadczony i posiadający rozległą wiedzę kandydat do pracy nie zostanie zatrudniony. W takim razie jak uniknąć zniekształceń poznawczych? Przede wszystkim bardzo ważne jest koncentrowanie się na obiektywnych wskaźnikach, tj. na zachowaniach, reakcjach, wiedzy danej osoby.

Ponadto, zanim wysunie się wnioski, warto zastanowić się nad tym, skąd wzięła się dana konkluzja i czy nie jest związana tylko z pierwszym wrażeniem. Nie łatwo uniknąć błędów poznawczych, ponieważ są one podobne do złudzeń spostrzegania zjawisk fizycznych i chemicznych w przyrodzie. Badacze jednak uważają, że efekt aureoli (tak jak i efekt diabelski) można zminimalizować dzięki wzmożonej motywacji obserwatora do odbierania rzetelnych oraz obiektywnych informacji.

W trakcie oceny kandydatów do pracy lub ewaluacji prac konkursowych najlepsze są tzw. ślepe testy, których cechą charakterystyczną jest niewiedza osoby oceniającej dotycząca konkretnego autora (tj. brak informacji takich jak wygląd, cechy charakteru). Bardzo ważne jest także odpowiednie zaprezentowanie się w trakcie wystąpienia publicznego lub pierwszego dnia na uczelni czy w pracy. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na komunikację niewerbalną, czyli ton głosu, gesty, mowę ciała.

Powinno się także zastosować do następujących reguł:

  • należy spoglądać na rozmówcę, patrzeć mu w twarz,
  • spore znaczenie ma strój dopasowany do danej okazji,
  • uśmiech i odpowiednia mimika twarzy to bardzo ważne elementy pozytywnego wizerunku.

Dzięki temu możliwe jest stworzenie przyjaznej i pełnej pozytywnej energii atmosfery wokół siebie. Warto także wziąć pod uwagę fakt, że osoby znane lub uznawane za autorytet, a także ludzie atrakcyjni czy podobni do obserwatora są zwykle oceniani dużo korzystniej.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości