Profilaktyka zdrowia

Czy jedzenie grzybów chroni przed depresją? Zaskakujące wyniki badań

Profilaktyka zdrowia

Autor:
Katarzyna
Oleksik
Źródło:
zdrowie.gazeta.pl/MedicalXpress.com, Journal of Affective Disorders
Eileen Kumpf/Getty ImagesGrzyby

Grzyby nie tylko wzbogacają smak potraw, ale także poprawiają samopoczucie. Zdaniem naukowców ich jedzenie może nawet zmniejszyć ryzyko rozwoju depresji. W jaki sposób? Które grzyby powinny znaleźć się w naszej diecie?

Czy jedzenie grzybów może chronić przed depresją?

Badacze z Penn State College of Medicine (USA) udowodnili, że grzyby mogą poprawiać nastrój i chronić przed depresją. Specjaliści doszli do takich wniosków po przeanalizowaniu danych zbieranych od 2005 do 2016 roku i pochodzących od 24 tysięcy dorosłych osób, z których blisko 6 proc. zmagało się depresją. Naukowcy pod dokładnym przestudiowaniu wyników badań doszli do wniosku, że osoby, które często jadły grzyby, cieszyły się lepszym samopoczuciem i rzadziej chorowały na depresję.

W ocenie badaczy takie przeciwdepresyjne właściwości wykazuje ergotioneina. To silny przeciwutleniacz, który chroni komórki i tkanki przed uszkodzeniami. - Grzyby są najlepszym źródłem tego aminokwasu, a wysoki poziom ergotioneiny w organizmie obniża ryzyko stresu oksydacyjnego, co w konsekwencji oznacza zmniejszenie się objawów depresji - wyjaśnia dr Djibril Ba, główny autor opracowania.

Warto dodać, że nie jest to pierwsze badanie, które wykazuje korzystny wpływ grzybów na zdrowie psychiczne. Już wcześniej dowiedziono, że inne przeciwutleniacze występujące w grzybach mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia schizofrenii czy choroby afektywnej dwubiegunowej.

Dlaczego warto jeść grzyby?

Bogatym źródłem ergotioneiny są m.in. pieczarki, grzyby zwane Lion's Mane (soplówka jeżowata - Hericium erinaceus), które grzyby shiitake, maitake (Grifola frondosa) oraz boczniaki królewskie. Warto dodać, że grzyby powinny się znaleźć w naszej diecie nie tylko ze względu na sporą zawartość przeciwutleniaczy.

- Grzyby zawierają liczne związki bioaktywne, które mogą wiązać się ze zmniejszeniem poziomu lęku, w tym witaminę B12, czynnik wzrostu nerwów, przeciwutleniacze i związki przeciwzapalne. Jedzmy więc grzyby - piszą naukowcy w artykule opublikowanym w "Journal of Affective Disorders". Podkreślają, że istnieje wiele możliwych korzyści zdrowotnych wynikających z jedzenia grzybów.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Nietypowe grzyby w polskich lasach

Nietypowe grzyby w polskich lasach
Nietypowe grzyby w polskich lasach
Dzień Dobry TVN

Autor:Katarzyna Oleksik

Źródło: zdrowie.gazeta.pl/MedicalXpress.com, Journal of Affective Disorders

Źródło zdjęcia głównego: Eileen Kumpf/Getty Images

Pozostałe wiadomości