Zdrowie

Myślenie męczy. Naukowcy są zgodni, że winna jest ta substancja

Autor:
Patrycja
Sibilska
Źródło:
interia.pl
Zmęczona kobieta leży na biuru

Znużenie, mgła umysłowa, uczucie wyczerpania, często towarzyszą intensywnemu wysiłkowi intelektualnemu. Naukowcy przeprowadzili badania, które wyjaśniają, co jest tego przyczyną.

Dlaczego praca umysłowa męczy?

Osoby pracujące umysłowo po kilku godzinach skupienia odczuwają wyczerpanie. Często skarżą się na uczucie mgły umysłowej, trudności w podjęciu decyzji i znużenie. Naukowcy z paryskiego Instytutu Mózgu (Institut du Cerveau), postanowili przyjrzeć się tym objawom dokładniej i odkryli źródło problemu.

Zdrowie

Jak wiatr wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie?
Jak wiatr wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie?Dzień Dobry TVN
wideo 2/6

Liczne hipotezy wskazywały między innymi na działanie jednego z neuroprzekaźników, glutaminianu. Badania przeprowadzono na czterdziestu ochotnikach, których poproszono o wykonanie zadań pamięciowych podczas badania z użyciem rezonansu magnetycznego. Badacze skupili się na strategicznym obszarze mózgu, jakim jest kora boczna przedczołowa, czyli obszar najbardziej aktywny podczas wysiłku umysłowego.

Neuroprzekaźniki odpowiedzialne za zmęczenie mózgu

Badani ochotnicy wykonywali zadania o różnym stopniu trudności, w tym czasie naukowcy sprawdzali poziom ośmiu różnych neuroprzekaźników w mózgu. Grupa osób, które rozwiązywała trudniejsze zadania, już po sześciu godzinach eksperymentu wykazywała oznaki znużenia. U tych osób wyraźnie podniósł się poziom glutaminianu w korze bocznej przedczołowej. Jednym z zauważalnych symptomów zmęczenia były także rozszerzone źrenice. Zmian takich nie zaobserwowano w grupie wykonującej mniej angażujące intelektualnie zadania.

Mózg chroni siebie sam

Zmęczony mózg zwalnia pracę i wybiera prostsze rozwiązania, chroniąc w ten sposób neurony przed uszkodzeniem. Opublikowane na łamach "Current Biology" wyniki wskazały również jednoznacznie, że osoby zmęczone wielogodzinnym wysiłkiem intelektualnym podejmują mniej racjonalne decyzje.

Badani z grupy rozwiązującej trudniejsze zadania, po kilku godzinach stawiani byli w obliczu podjęcia decyzji - czy chcą otrzymać mniejszą sumę pieniędzy od ręki, czy większą później. W wyniku zmęczenia wybierali mniejsze kwoty, ale dostępne szybciej, niż dalszy wysiłek i bardziej odległą w czasie gratyfikację. Według naukowców osoby zmęczone pracą umysłową, mogą wykazywać mniej racjonalne myślenie w procesie podejmowania decyzji. Glutaminian uaktywnia neurony, niestety jego nadmiar prowadzi do ich uszkodzenia, dlatego nie dziwi fakt, że mózg wybiera prostsze rozwiązania podczas dokonywania wyborów, które obciążają go równie mocno, jak praca umysłowa.

Zmęczony mózg - wyniki badań posłużą dalszym analizom

Dzięki przeprowadzonym badaniom, naukowcy będą mogli odpowiedzieć na pytania, jak zwiększona ilość glutaminianu w korze bocznej przedczołowej wpływa na osoby z ADHD, cierpiące na depresję oraz te, które po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2 skarżą się na uczucie mgły umysłowej.