Motoryzacja

Wymiana płynu chłodniczego - jak często jej dokonywać i w jaki sposób?

Motoryzacja

Autor:
Adrian
Adamczyk
Silnik samochodowy, nad nim naczynie wypełnione niebieskim płynem.

Wymiana płynu chłodniczego jest prostą czynnością, zapewniającą utrzymanie prawidłowej temperatury wewnątrz silnika. Sprawdzamy, co ile trzeba wymieniać płyn chłodniczy, jakie są rodzaje płynów chłodniczych i dlaczego nie warto zastępować płynu wodą.

Wymiana płynu chłodniczego w motocyklu lub samochodzie w praktyce polega na dolaniu odpowiedniej ilości płynu w sytuacji, gdy jego poziom się obniży. Co ile wymieniamy płyn chłodniczy? Producenci płynów chłodniczych zalecają wymianę przynajmniej co 2 lata, jednak zależy to również od sposobu eksploatacji pojazdu.

Wymiana płynu chłodniczego - dlaczego jest taka ważna? 

Wymiana płynu chłodniczego to jeden z prostych, ale niezwykle istotnych zabiegów, które każdy posiadacz samochodu (lub innego pojazdu silnikowego) musi wykonywać. Aby zrozumieć, dlaczego wymiana płynu chłodniczego jest tak ważna, warto pokrótce przedstawić, za co odpowiada układ chłodniczy pojazdu. Układ chłodniczy ma za zadanie utrzymać prawidłową temperaturę silnika. Optymalna temperatura silnika w trakcie pracy to 85-90℃ . Jeśli temperatura wewnątrz silnika jest znacząco wyższa lub niższa, prędzej czy później dojdzie do awarii. Wymiana płynu chłodniczego to czynność, która zwiększa efektywność chłodzenia silnika i utrzymania właściwej temperatury. Po wlaniu płynu chłodniczego przechodzi on za pomocą tzw. przewodów wodnych, wykonanych zwykle z twardej gumy, do wnętrza układu chłodniczego, znajdującego się w centrum silnika. Tam płyn jest rozprowadzany, co zapewnia stabilizację temperatury silnika. Brak regularnej wymiany płynu chłodniczego może się przyczynić do obniżenia wydajności silnika na skutek nieodpowiedniej temperatury. Po dłuższym czasie korzystania z pojazdu niewyposażonego w płyn chłodniczy lub pojazdu ze zużytym płynem następuje stopniowe uszkodzenie silnika. Najczęściej początkową usterką jest wypalenie się uszczelki pod głowicą silnika. Naprawa tego uszkodzenia to koszt co najmniej kilkuset złotych. Z kolei brak płynu chłodniczego może prowadzić do korodowania poszczególnych elementów układu chłodzącego, w tym samej chłodnicy. 

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?

Na powyższych przykładach widzimy wyraźnie, jak ważna jest regularna wymiana płynu chłodniczego. Co ile należy jej dokonywać? Zasadniczo płyn chłodniczy powinniśmy uzupełniać przynajmniej co 2 lata. Nie jest to jednak kryterium precyzyjne z uwagi na różnice w zakresie eksploatacji pojazdu.

W większości pojazdów poziom płynu chłodniczego możemy sprawdzić samodzielnie za pomocą wbudowanych podziałek. Jeśli poziom ten jest niski, konieczne będzie uzupełnienie płynu. Pamiętajmy, że stan płynu chłodniczego sprawdzamy tylko przy wyłączonym i chłodnym silniku. W przeciwnym razie istnieje ryzyko poparzenia się.

Technologie produkcji płynów do chłodnic

Wyróżniamy trzy główne typy płynów do chłodnic ze względu na technologię ich produkcji. Różnice między poszczególnymi rodzajami płynów mogą być istotne dla kierowców, którzy intensywnie eksploatują pojazd.

  • IAT (Inorganic Additive Technology) - takie płyny zawierają sole nieorganiczne (krzemiany, fosforany, borany). Są najtańsze, ale najmniej trwałe.
  • OAT (Organic Acid Technology) - płyny OAT zawierają kwasy organiczne i mają większą trwałość.
  • HOAT (Hybryd Organic Acid Technology) - płyny produkowane w tej technologii zawierają kwasy organiczne i krzemiany, także cechują się podwyższoną trwałością. 

Jak wygląda wymiana płynu chłodniczego w motocyklu?

Wymiana płynu chłodniczego w motocyklu nie różni się od wymianu płynu w samochodzie. Inne jest tylko miejsce wlewu. Znajduje się on bezpośrednio przy chłodnicy, a dostęp do niego w przypadku motocykla jest tak samo łatwy jak w samochodzie osobowym. W motocyklach z owiewką (szybą zabezpieczającą przed powiewami powietrza przy dużych prędkościach) często koniecznością jest demontaż owiewki. Poza tym nie ma innych utrudnień towarzyszących wymianie płynu chłodniczego w motocyklu.

Woda zamiast płynu chłodniczego 

Nikt do końca nie wie, skąd się wzięło przekonanie o zaletach stosowania wody zamiast płynu chłodniczego. Prawdą jest, że woda ma bardzo dobre właściwości chłodzące. Niestety, używanie wody zamiast specjalistycznego płynu chłodniczego prędko przyczyni się do koniecznych napraw silnika i układu chłodniczego. Stosowanie wody jest szczególnie niebezpieczne, gdy na zewnątrz panują ujemne temperatury. Wówczas woda w układzie chłodniczym może zamarznąć, a lód może spowodować rozsadzenie poszczególnych kanalików chłodnicy. Z kolei przy dodatnich temperaturach woda będzie sprzyjała korozji układu chłodniczego i silnika. Nie należy też rozcieńczać płynu chłodniczego wodą. Płyn chłodniczy, podobnie jak olej, nie połączy się z wodą (nie nastąpi emulgacja). Biorąc pod uwagę koszty potencjalnych napraw, takie działanie nie przyniesie oszczędności, a może tylko zaszkodzić. 

Zobacz także:

Autor:Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: ollo/Getty Images

Pozostałe wiadomości