Kolor spalin jest bardzo pomocny przy określaniu konkretnej usterki. W porze zimowej czasem zdarza się, że taki objaw daje para wodna i nie świadczy to wcale o problemach z silnikiem. Czasem jednak możemy zaobserwować biały dym z rury wydechowej przy odpalaniu, na zimnym silniku lub na wolnych obrotach – o czym może on świadczyć?
Kiedy z rury wydechowej wydostaje się biały dym, pierwszym elementem, który trzeba sprawdzić, jest zbiornik wyrównawczy. Jeżeli w zbiorniku jest zbyt mało płynu chłodniczego, a w chłodnicy nie ma przecieków, oznacza to, że wyciek płynu ma miejsce w komorze spalania. Najczęściej powodem takiej usterki jest nieszczelna uszczelka. Dużo gorszym problemem jest pęknięcie samej głowicy lub nawet bloku silnika.
Biały dym z rury wydechowej – czy zawsze świadczy o usterce?
Wydostające się z rury wydechowej spaliny są znakomitym elementem diagnostycznym. Ich kolor może świadczyć o rodzaju uszkodzenia pojazdu. Spaliny bezbarwne oznaczają prawidłową pracę silnika. Dym niebieskawy świadczy o spalaniu oleju w silniku, czarny dym informuje o nieprawidłowej mieszance dochodzącej do komory spalania. Najbardziej chyba niepokojącym i świadczącym o poważniejszej awarii jest biały dym, który pojawia się w rurze wydechowej .
Zawsze jest jednak nadzieja, że to tylko oznaka odparowującej wilgoci. Wtedy biały dym pojawia się jedynie po rozruchu silnika i w trakcie jego pracy powoli staje się przezroczysty. Szczególnie może to dotyczyć źle wyregulowanej instalacji LPG, która powoduje zwiększenie temperatury spalin. Odparowywanie wody jest wtedy bardzo intensywne, a biały dym gęsty. Podobna sytuacja może mieć miejsce w przypadku silników diesla, które szczególnie mocno emitują biały dym w czasie rozruchu w zimowe lub bardzo wilgotne dni.
Dymienie z rury wydechowej na biało – niesprawny układ wydechowy
Jeżeli z rury wydechowej wydostaje się biały dym, to warto rozpocząć od sprawdzenia szczelności układu wydechowego. Jeśli przyczyną pojawienia się białego dymu jest właśnie ta usterka, jej objawy można zauważyć podczas deszczu, zaraz po nim lub przy dużej wilgotności. Skąd dymienie z rury wydechowej na biało? Woda dostająca się do układu wydechowego osadza się na rozgrzanych elementach, po czym paruje i wydostaje się z rury w postaci pary wodnej przypominającej biały dym. Zbyt dużo wody w rurze wydechowej może doprowadzić do tak dużego obciążenia rury, że istnieje ryzyko jej zerwania.
Naprawa tego rodzaju problemu na własną rękę jest niestety niemożliwa. Jedynym rozwiązaniem jest zaspawanie dziury w układzie wydechowym. Jeżeli dziura jest zbyt duża, wtedy konieczna jest wymiana całego elementu.
Nieszczelność w komorze spalania
Drugą przyczyną pojawienia się białego dymu wydobywającego się z układu wydechowego może być nieszczelność w komorze spalania. Po sprawdzeniu układu wydechowego oraz szczelności układu chłodzenia najlepiej zweryfikować szczelność w komorze spalania. W sytuacji, w której płyn chłodniczy dostaje się na cylindry, dochodzi tam do jego parowania i dlatego z rury wydechowej wydostaje się wówczas biały dym. Najczęściej biały dym pojawia się przy dodawaniu gazu, a także przy odpalaniu i rozruchu. Świadczy to o tym, że usterka jest bardzo poważna, ponieważ dotyczy najprawdopodobniej uszczelki pod głowicą. Jest ona najtrudniejsza do wymiany spośród wszystkich uszczelek znajdujących się w samochodzie. Wynika to z tego, że nie wystarczy wymiana uszczelki, potrzebna jest też praca nad samą głowicą, która po wielu latach eksploatacji posiada wiele nierówności. Dopiero po jej wyszlifowaniu można dopasować odpowiednią uszczelkę. W sytuacji takiej usterki nie pozostaje nic innego niż wymiana uszczelki lub naprawa pękniętego bloku silnika lub głowicy. Wymiana uszczelki pod głowicą to dosyć duży koszt. Jej cena waha się w przedziale 100–300 zł. Dużo droższa jest robocizna ze względu na pracochłonność wymiany tej uszczelki. Tu ceny zaczynają się od 400–500 zł. Wymiana pękniętej głowicy lub bloku silnika to naprawa wielokrotnie droższa i najczęściej bardziej opłacalna jest wymiana samego silnika.
Zapobiegać ryzyku można przede wszystkim poprzez stałą kontrolę poziomu płynu chłodniczego i sprawdzanie, czy go nie ubywa. Ważne jest też sprawdzanie przewodów w układzie chłodniczym, które z czasem tracą swoje właściwości i stają się nieszczelne.
Zobacz także:
- Jak odpalić samochód na kable – wiedza przydatna każdemu kierowcy
- Popowodziowe auta z zachodniej Europy trafią do Polski. Jak je rozpoznać?
- Do czego służą światła w samochodzie? Jak je odpowiednio ustawić?
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: deepblue4you/Getty Images