Silnik diesla znany jest również jako silnik wysokoprężny. Jest to silnik spalinowy tłokowy. Od silnika benzynowego różni się tym, że do zapłonu paliwa nie jest wymagane zewnętrzne źródło energii – zapłon następuje samoczynnie. Do cylindra wtłaczane jest powietrze, a gdy tłok zbliża się do swojego skrajnego położenia, następuje wtrysk paliwa, które spala się po przekroczeniu temperatury zapłonu. Pierwszy silnik tego typu skonstruował Rudolf Diesel w 1892 roku.
Motoryzacja
Ranking 10 najlepszych silników diesla
Eksperci zajmujący się silnikami diesla tworzą rankingi 10 najlepszych, najbardziej niezawodnych silników diesla. Poniżej trzy najlepsze samochody wyposażone w silniki diesla.
- Mercedes 200 D – eksperci zgodnie uznają, że silniki diesla produkowane przez Merecedesa są zdecydowanie najlepsze – ze statystyk wynika, że pierwszą poważną awarię miały średnio po przejechaniu aż 800 tysięcy km. Model ten posiada silnik czterocylindrowy z ośmiozaworową głowicą i mechanicznym wtryskiem paliwa (za jego prawidłowe działanie odpowiada pompa rotacyjna). Prosta konstrukcja gwarantuje długą żywotność i odporność na zużycie w wyniku eksploatacji.
- Volvo 2.4 D – do 2001 roku Volvo produkowało tylko silniki benzynowe, a silniki wysokoprężne kupowało od innych producentów. Później na rynku pojawił się silnik Volvo 2.4 D. Posiada on rzędową głowicę z pięcioma cylindrami i turbodoładowanie. Szczególnie dobrze współpracuje z manualną przekładnią biegów.
- PSA 2.0 HDI – w 1998 roku francuski koncern wprowadził na rynek motoryzacyjny rozbudowany silnik diesla wyposażony w turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa common rail. Zaletą tego układu wtryskowego jest bardzo duża żywotność – średnio bez serwisowania może pracować przez 300 tysięcy km. Maksymalna moc tego modelu silnika to 180 KM. Zdecydowana większość pojazdów z tym silnikiem wyposażona jest w automatyczną sześciobiegową skrzynię. Poza Citroenem i Peugeotem silnik ten montowany był również Fordach, Mazdach i Volvo. Jest w stanie przejechać nawet 500 – 600 tysięcy kilometrów bez konieczności serwisowania.
Silniki diesla – najlepsze na wtórnym rynku
Ranking silników diesla z rynku wtórnego podzielony jest na dwie główne kategorie: silniki dobre do ruchu miejskiego i na trasę. Generalnie silniki diesla nie są najlepsze do ruchu miejskiego, ale jest kilka modeli, które sprawdzają się tam bardzo dobrze:
- 1.4D – 4D – jest to najmniejszy z silników wysokoprężnych stworzony przez Toyotę. Silnik ten po raz pierwszy na rynku pojawił się w 2001 roku w Toyocie Yaris I. Konstrukcja jest dosyć prosta, ale mimo to trwała. Filtr cząstek stałych (DPF) montowany jest od 2008 roku. Najpopularniejsze modele z tego rodzaju silnikiem to Toyota Yaris, Toyota Auris oraz Toyota Corolla. Eksperci szczególnie polecają Toyoty z lat 2001-2007.
- 1.6 HDI – konstrukcję stworzono w koncernie PSA (Peugeot-Citroen) i Ford. Silnik jest bardzo ekonomiczny, ale wymaga dokładnego i częstego serwisowania. Pierwszy raz na rynku pojawił się w 2002 roku i od razu zyskał dużą popularność. Przy zakupie używanego samochodu warto zwrócić uwagę na wtryskiwacze – najlepiej, aby były wyprodukowane przez Boscha, ponieważ można je regenerować. Ten silnik diesla montowany jest m.in. w Peugeocie 208, Citroenie C4 I, Fordzie Focus II, Volvo C30.
Najlepsze silniki diesla do jazdy na trasie
Silniki diesla, ze względu na swoją specyfikę, najlepiej sprawdzają się w czasie jazdy na długich trasach. W tej kategorii jako najlepsze silniki diesla eksperci wskazują:
- 1.9 JTDM Multijet – to silnik diesla skontruowany przez Fiata. Pierwszy raz w samochodach zamontowany został w 2002 roku. Cechy charakterystycznego tego silnika to wysoka wydajność, trwałość i niskie koszty eksploatacji. Silniki 1.9 JTDM dostępne są w dużym zakresie mocy (100-190 KM) i w dwóch wersjach z 8- i 16- zaworową głowicą. Ten silnik diesla dostępny jest w wielu modelach Fiata, a także w Alfie Romeo 159.
- 2.2 i-CTDi – skonstruowany przez Hondę silnik przez wielu ekspertów uważany za jedną z najlepszych jednostek napędowych diesla. Jest to pierwszy silnik wysokoprężny wyprodukowany w tym koncernie – pierwszy egzemplarz powstał w 2003 roku. Zakres mocy silnika waha się w przedziale od 140 do 180 KM. Silnik charakteryzuje się przede wszystkim dużą dynamiką i małą awaryjnością. Pojawiające się usterki dotyczą najczęściej małych, łatwych do naprawy rzeczy. Tego rodzaju silniki diesla stosowane są przede wszystkim w modelach Honda Accord, Honda CR-V, Honda FR-V.
Zobacz także:
- Jaki jest najlepszy sposób, aby zapłacić mniej za benzynę? Sprawdź, jak jeździć ekonomicznie i oszczędnie
- Jak odpalić samochód na kable – wiedza przydatna każdemu kierowcy
- Instalacja gazowa – cena nie jest najważniejsza. Liczy się przede wszystkim jakość
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: standret/Getty Images