Instalacje gazowe podlegają ciągłemu rozwojowi. Od początku ich pojawienia się na rynku motoryzacyjnym przeszły wiele zmian.
Motoryzacja
Instalacja gazowa – cena w zależności od generacji
Dziś dostępne są już instalacje gazowe V generacji. Instalacja gazowa I generacji to najprostsza konstrukcja, która bardzo dobrze sprawdza się w silnikach gaźnikowych nieposiadających katalizatora i sondy lambda. W tego rodzaju instalacji nie ma również części elektronicznych – oparta jest ona wyłącznie na mechanice. Instalacja gazowa II generacji różni się od I generacji możliwością regulowania składu mieszanki podawanej do silnika. Taka instalacja najlepiej pasuje do starszych silników, które posiadają już jednak wtrysk paliwa i sondę lambda. Możliwy jest również montaż tej instalacji w samochodach z katalizatorem. Instalacja gazowa III generacji – najrzadziej spotykany rodzaj instalacji, ponieważ bardzo szybko do użycia weszła instalacja gazowa sekwencyjna IV generacji. Różnica w porównaniu do instalacji gazowej III generacji związana jest przede wszystkim z zastąpieniem mieszalnika gazu nowym urządzeniem. Ten rodzaj instalacji gazowej wykorzystywany był w silnikach z wielopunktowymi wtryskami paliwa i kolektorem zrobionym z tworzyw sztucznych. Instalacja gazowa sekwencyjna to instalacja gazowa IV generacji. Jest ona też najczęściej używana w obecnych samochodach. Największą rewolucją w instalacji gazowej tej generacji jest zastosowanie takie samej liczby wtrysków gazu jak cylindrów pracujących w silniku. O odpowiednim dawkowaniu gazu decyduje komputer pokładowy. Instalacja gazowa sekwencyjna wymaga bardzo czystego paliwa, dlatego zastosowano w niej filtr gazu. Instalacja gazowa V generacji to również instalacja sekwencyjna, która umożliwia wtrysk ciekłego gazu do kolektora dolotowego albo prosto do komór spalania. Dzięki temu instalacje gazowe tej generacji działają w sposób najbardziej zbliżony do silnika benzynowego.
Instalacja gazowa – jak ją prawidłowo zainstalować?
Aby prawidłowo zamontować instalację gazową, należy rozpocząć od diagnozy stanu silnika. Dlatego też najpierw trzeba podłączyć pojazd do komputera i usunąć wszelkie błędy sterownika. W bardzo dobrym stanie muszą być świece, przewody zapłonowe oraz sondy lambda. Należy też wyregulować luzy na zaworach. Bardzo ważnym elementem jest dobre ustawienie przewodów, dobre ułożenie reduktora i poprawne skalibrowanie instalacji gazowej z komputerem pokładowym. Mechanik montujący instalację gazową musi doskonale wiedzieć, jaki rodzaj instalacji pasuje najlepiej do określonego silnika. Przy wyborze instalacji gazowej nie warto kierować się wyłącznie ceną – lepiej wydać nieco więcej na produkt uznanej firmy, aby mieć pewność trwałości i skuteczności działania instalacji gazowej.
Czy warto montować instalację LPG w samochodach?
Najlepiej do montażu instalacji gazowych nadają się pojazdy z silnikami benzynowymi wolnossącymi z wtryskiem pośrednim. Bardzo dużym ułatwieniem przy instalacji gazowej będą silniki o automatycznej regulacji luzów zaworowych. W przeciwnym razie trzeba je regularnie kontrolować. Większe koszty instalacji gazowej będą w przypadku silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Bardzo popularne stało się montowanie instalacji gazowych w hybrydach. Silniki benzynowe w tego rodzaju pojazdach są wprost stworzone do jazdy przy użyciu instalacji gazowej. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zakup pojazdu fabrycznie wyposażonego w instalację gazową. Taką opcję posiadają niektóre modele Dacii, Hyundai i20, Renault Clio czy Skoda Fabia. Tego rodzaju instalacje gazowe dają największą gwarancję trwałości i bezawaryjnego użytkowania.
Instalacja LPG – wady i zalety
Pierwszą i niezaprzeczalną zaletą instalacji gazowej w samochodzie są zdecydowanie niższe koszty eksploatacji. Inwestycja w montaż instalacji gazowej zwrócić się już może po przejechaniu około 10 tys. km, czy licząc inaczej w drugim, a czasem nawet w pierwszym roku użytkowania instalacji gazowej. Instalacja gazowa to nie tylko same zalety. Warto też powiedzieć o kilku mniejszych lub większych wadach. Niezaprzeczalnie zbiornik z gazem zajmować może dużą część bagażnika i znacznie zmniejszać jego pojemność. Druga rzecz, dużo poważniejsza, to ryzyko wynikające z nieprawidłowej konfiguracji instalacji gazowej. W tym przypadku może dojść do poważnych uszkodzeń katalizatora, rury wydechowej, a przy zbyt rzadkim korzystaniu z benzyny, można uszkodzić pompę paliwową. Warto brać też pod uwagę wyższy koszt przeglądów technicznych, a także zakaz wjazdu na niektóre parkingi pojazdów z instalacją LPG.
Zobacz także:
- Latające samochody – przyszłość motoryzacji?
- Dlaczego warto ściągnąć dziecku kurtkę w samochodzie? Wyjaśnia policjantka
- Przez dziury w drogach zepsuł ci się samochód? Sprawdź, jak się ubiegać o odszkodowanie
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Tramino/Getty Images