Co trzeba wiedzieć o instalacji LPG?

LPG
Co trzeba wiedzieć o instalacji LPG?
Źródło: Tramino/Getty Images
Porównując ceny benzyny z ceną gazu, temat instalacji LPG staje się znowu bardzo modny. Warto wiedzieć, ile kosztuje instalacja gazowa i czy w każdym przypadku koszt jej instalacji da się zamortyzować ceną tankowania gazu.

Instalacje gazowe podlegają ciągłemu rozwojowi. Od początku ich pojawienia się na rynku motoryzacyjnym przeszły wiele zmian.

Motoryzacja

Adam Kornacki
Źródło: Dzień Dobry TVN
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodowe
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce

Instalacja gazowa – cena w zależności od generacji

Dziś dostępne są już instalacje gazowe V generacji. Instalacja gazowa I generacji to najprostsza konstrukcja, która bardzo dobrze sprawdza się w silnikach gaźnikowych nieposiadających katalizatora i sondy lambda. W tego rodzaju instalacji nie ma również części elektronicznych – oparta jest ona wyłącznie na mechanice. Instalacja gazowa II generacji różni się od I generacji możliwością regulowania składu mieszanki podawanej do silnika. Taka instalacja najlepiej pasuje do starszych silników, które posiadają już jednak wtrysk paliwa i sondę lambda. Możliwy jest również montaż tej instalacji w samochodach z katalizatorem. Instalacja gazowa III generacji – najrzadziej spotykany rodzaj instalacji, ponieważ bardzo szybko do użycia weszła instalacja gazowa sekwencyjna IV generacji. Różnica w porównaniu do instalacji gazowej III generacji związana jest przede wszystkim z zastąpieniem mieszalnika gazu nowym urządzeniem. Ten rodzaj instalacji gazowej wykorzystywany był w silnikach z wielopunktowymi wtryskami paliwa i kolektorem zrobionym z tworzyw sztucznych. Instalacja gazowa sekwencyjna to instalacja gazowa IV generacji. Jest ona też najczęściej używana w obecnych samochodach. Największą rewolucją w instalacji gazowej tej generacji jest zastosowanie takie samej liczby wtrysków gazu jak cylindrów pracujących w silniku. O odpowiednim dawkowaniu gazu decyduje komputer pokładowy. Instalacja gazowa sekwencyjna wymaga bardzo czystego paliwa, dlatego zastosowano w niej filtr gazu. Instalacja gazowa V generacji to również instalacja sekwencyjna, która umożliwia wtrysk ciekłego gazu do kolektora dolotowego albo prosto do komór spalania. Dzięki temu instalacje gazowe tej generacji działają w sposób najbardziej zbliżony do silnika benzynowego.

Instalacja gazowa – jak ją prawidłowo zainstalować?

Aby prawidłowo zamontować instalację gazową, należy rozpocząć od diagnozy stanu silnika. Dlatego też najpierw trzeba podłączyć pojazd do komputera i usunąć wszelkie błędy sterownika. W bardzo dobrym stanie muszą być świece, przewody zapłonowe oraz sondy lambda. Należy też wyregulować luzy na zaworach. Bardzo ważnym elementem jest dobre ustawienie przewodów, dobre ułożenie reduktora i poprawne skalibrowanie instalacji gazowej z komputerem pokładowym. Mechanik montujący instalację gazową musi doskonale wiedzieć, jaki rodzaj instalacji pasuje najlepiej do określonego silnika. Przy wyborze instalacji gazowej nie warto kierować się wyłącznie ceną – lepiej wydać nieco więcej na produkt uznanej firmy, aby mieć pewność trwałości i skuteczności działania instalacji gazowej.

Czy warto montować instalację LPG w samochodach?

Najlepiej do montażu instalacji gazowych nadają się pojazdy z silnikami benzynowymi wolnossącymi z wtryskiem pośrednim. Bardzo dużym ułatwieniem przy instalacji gazowej będą silniki o automatycznej regulacji luzów zaworowych. W przeciwnym razie trzeba je regularnie kontrolować. Większe koszty instalacji gazowej będą w przypadku silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Bardzo popularne stało się montowanie instalacji gazowych w hybrydach. Silniki benzynowe w tego rodzaju pojazdach są wprost stworzone do jazdy przy użyciu instalacji gazowej. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zakup pojazdu fabrycznie wyposażonego w instalację gazową. Taką opcję posiadają niektóre modele Dacii, Hyundai i20, Renault Clio czy Skoda Fabia. Tego rodzaju instalacje gazowe dają największą gwarancję trwałości i bezawaryjnego użytkowania.

Instalacja LPG – wady i zalety

Pierwszą i niezaprzeczalną zaletą instalacji gazowej w samochodzie są zdecydowanie niższe koszty eksploatacji. Inwestycja w montaż instalacji gazowej zwrócić się już może po przejechaniu około 10 tys. km, czy licząc inaczej w drugim, a czasem nawet w pierwszym roku użytkowania instalacji gazowej. Instalacja gazowa to nie tylko same zalety. Warto też powiedzieć o kilku mniejszych lub większych wadach. Niezaprzeczalnie zbiornik z gazem zajmować może dużą część bagażnika i znacznie zmniejszać jego pojemność. Druga rzecz, dużo poważniejsza, to ryzyko wynikające z nieprawidłowej konfiguracji instalacji gazowej. W tym przypadku może dojść do poważnych uszkodzeń katalizatora, rury wydechowej, a przy zbyt rzadkim korzystaniu z benzyny, można uszkodzić pompę paliwową. Warto brać też pod uwagę wyższy koszt przeglądów technicznych, a także zakaz wjazdu na niektóre parkingi pojazdów z instalacją LPG.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości