Jak sprawdzić akumulator samodzielnie i w warsztacie?

Mechanik pochylający się nad otwartą maską samochodu.
Jak sprawdzić akumulator samodzielnie i w warsztacie?
Źródło: RealPeopleGroup/Getty Images
Rolą akumulatora w starszych modelach samochodów było przede wszystkim uruchomienie silnika oraz zapewnienie dostarczenia energii do świateł. We współczesnych samochodach liczba urządzeń zasilanych prądem jest zdecydowanie większa. W zimie obciążenie akumulatora znacznie wzrasta, ponieważ wykorzystywany jest on do ogrzewania samochodu, a także znajdujących się w nim szyb.

Stan akumulatora najskuteczniej sprawdzą warunki atmosferyczne. Jeżeli akumulator jest słaby, po nadejściu mrozów nie reaguje na przekręcenie kluczyka. Oczywiście żaden kierowca nie chciałby znaleźć się w takiej sytuacji. Dlatego bardzo ważne jest kontrolowanie stanu akumulatora i utrzymywanie go w jak najlepszej kondycji. 

Jak sprawdzić naładowanie akumulatora?

Pierwszą czynnością związaną ze sprawdzeniem stanu akumulatora, jest zbadanie go w momencie spoczynku. Aby zmierzyć jego napięcie, można wykorzystać zwykły miernik, który kupuje się w cenie 20-30 zł. Odpowiednie napięcie musi się mieścić w przedziale 12,4–12,6 V. Jeżeli napięcie akumulatora jest poniżej tego przedziału, jest on częściowo rozładowany. Oczywiście im niższe napięcie, tym akumulator rozładowany jest bardziej.

Motoryzacja

Adam Kornacki
Źródło: Dzień Dobry TVN
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodowe
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce

Kolejnym elementem, który sprawdza stan akumulatora, jest pomiar spadku napięcia w momencie rozruchu. Jeżeli po uruchomieniu silnika wskaźnik pomiaru napięcia spada poniżej 10 V, oznacza to, że akumulator jest w słabym stanie. Regularne sprawdzanie stanu akumulatora to nie tylko dbanie o uniknięcie nieprzewidzianej sytuacji, ale też podstawowy element zapewniający jego konserwację i przedłużenie okresu funkcjonowania.

Jak sprawdzić akumulator obsługowy?

W starszych modelach akumulatorów można odkręcić korki poszczególnych cel, aby sprawdzić gęstość elektrolitu. Pierwszym krokiem przy tego typu pomiarze jest określenie poziomu płynu w każdej z cel. Jeżeli jest on zbyt niski, należy uzupełnić go wodą destylowaną. Po odczekaniu około pół godziny można przystąpić do pomiaru. Niezbędny do tego rodzaju badań jest aerometr. Końcówkę tego urządzenia umieszcza się po kolei w każdej celi i odczytuje wynik. Odczyt świadczący o odpowiednim naładowaniu akumulatora powinien mieścić się w przedziale 1,28–1,25 g/cm3. Jeżeli jest niższy, świadczy to o niedoładowaniu akumulatora. Można ten element sprawdzić w prostszy sposób. Po dłuższej jeździe trzeba odkręcić cele - jeżeli wydobywa się z nich gaz w postaci baniek, potwierdza to dobre naładowanie akumulatora.

Bardzo ogólnie stan akumulatora można ocenić sprawdzając temperaturę klem - jeżeli po włączeniu wszystkich świateł ich temperatura znacznie wzrasta, to trzeba rozpocząć od przeczyszczenia klem, aby wszystkie pozostałe działania były skuteczne. Również ocena temperatury akumulatora po naładowaniu jest pewnym wskaźnikiem - jeżeli znacznie się podnosi, to oznacza, że akumulator może być w złym stanie. Przy pracy z tym rodzajem akumulatora trzeba zachować szczególną ostrożność. W jego wnętrzu znajduje się kwas siarkowy, który jest bardzo niebezpieczny i szkodliwy dla człowieka.

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Warto pamiętać, że nawet jeśli akumulator jest dobrze naładowany, to nie zawsze oznacza, że jednocześnie nie jest zużyty. Wynika to z tego, że prawie każdy akumulator, bez względu na jego wiek i zużycie, da się naładować. Niestety w trakcie użytkowania takie akumulatory nie są w stanie uruchomić silnika albo bardzo szybko się rozładowują. Można to sprawdzić w warsztacie samochodowym, który dysponuje miernikiem obciążenia.

Zakup urządzenia do własnych potrzeb nie jest zbyt opłacalny, ponieważ miernik kosztuje około 1000 zł. Usługa najczęściej jest bezpłatna i trwa kilka minut. Warto z niej skorzystać, ponieważ dzięki temu będziemy wiedzieć, czy w naszym aucie mamy słaby akumulator, czy jest to raczej inny problem z instalacją elektryczną. Po włączeniu silnika i kolejnym uruchomieniu urządzeń pobierających prąd, dokonujemy odpowiednich pomiarów. Jeżeli mieszczą się w odpowiednim przedziale, oznacza to, że akumulator jest sprawny, a problem sprawiają inne części układu ładowania. W tym przypadku najczęstszą przyczyną jest niesprawny alternator. Nie zawsze więc akumulator, który ma już kilka lat, powinien zostać wymieniony. Czasem wystarczy naprawić alternator, a akumulator może jeszcze przez kilka sezonów skutecznie posłużyć. 

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości