Za pomocą specjalnej maszyny do wyważania kół diagnozuje się stan koła, a następnie zapobiega nierównościom. W tym celu najczęściej stosuje się odważniki, ciężarki do wyważania kół. Stosunkowo nową i nieco kontrowersyjną metodą jest wyważanie kół proszkiem. Pod względem sposobu przeprowadzania procesu wyróżniamy dynamiczne wyważanie kół i statyczne.
Co to jest wyważanie kół w samochodzie?
Z problemem braku odpowiednio wyważonego koła co jakiś czas spotyka się wielu kierowców. Na czym polega wyważenie kół? Dobrze wyważone koło powinno kręcić się wokół własnej osi bez powstawania żadnych nieregularności. Tylko prawidłowo wyważone koła gwarantują bezpieczną i komfortową jazdę.
Motoryzacja
Wyważanie kół aluminiowych (lub rzadziej spotykanych: stalowych) to proces kalibracyjny, dzięki któremu koło staje się równe. Wyważając koło, specjalista wpierw bada moment i stopień niewyważenia.
Wyważanie kół - jak często?
W przypadku kół samochodowych wyważenie koła dotyczy przede wszystkim felgi i opony. Niewyważone koło będzie przenosiło nierównomierny nacisk masy, wskutek czego opona będzie zużywać się również nierównomiernie. Wyważenie kół należy przeprowadzić podczas każdej zmiany opon.
W praktyce poleca się przeprowadzać ten proces 2 razy w roku lub przynajmniej raz w roku w sytuacji, gdy jeździmy na tych samych, tzw. uniwersalnych oponach. Zmienianie opon na sezonowe z pewnością ułatwi pamiętanie o regularnej potrzebie sprawdzania kół.
Wyważanie kół w praktyce - ciężarki i proszki
Proces wyważania kół na samochodzie przeprowadzany jest za pomocą specjalnej maszyny do wyważania kół. Za jej pomocą można zarówno wyważać koła motocyklowe, jak i samochodowe. Umieszczana na niej felga z napompowaną oponą jest wprawiana ruch. To etap diagnostyczny, za pomocą którego specjalista dokonuje pomiarów odchyleń koła i jego środka ciężkości.
Proces naprawy przeprowadza się za pomocą ciężarków do wyważania kół. Należy je wbić w felgę w odpowiednim miejscu, aby zrównoważyć koło. Ciężarki do wyważania kół motocyklowych, jak i samochodowych, mogą mieć różną wagę - zwykle od 5 do 25 gramów.
Klasyczne rozwiązanie w postaci odważników do wyważania kół napotyka jednak na konkurencję. Ostatnio coraz popularniejsze jest wyważanie kół proszkiem. Specjalny proszek do wyważania kół należy rozprowadzić na feldze. W trakcie obracania proszek pokrywa koło cieniej w miejscach już wyważonych, grubiej w miejscach potrzebujących wyważenia. Warto jednak dodać, że rozwiązanie to stało się bardzo kontrowersyjne, a wielu specjalistów uważa, że proszek nie tylko nie jest w stanie zastąpić ciężarków do wyważania kół (aluminiowych , jak i stalowych), lecz także odkształca felgę w trakcie jazdy.
Przegląd metod i narzędzi do wyważania kół
Istnieją dwa podstawowe sposoby wyważania kół: dynamiczne wyważanie kół i wyważanie statyczne kół. Pierwszy sposób zakłada zastosowanie ciężarków po obydwu stronach koła. Wyważenie kół dynamiczne czasem określa się zamiennie przestrzennym wyważaniem. Przeciwieństwem jest statyczne wyważanie - wówczas ciężarki mocowane są tylko z jednej strony obręczy. Maszyny do wyważania kół możemy podzielić na kilka rodzajów, w zależności od używanych elementów konstrukcyjnych układu pomiarowego:
- mechaniczne wyważanie kół - w tym modelu do wyważenia kół samochodowych stosuje się wyważarki mechaniczne, które badają stopień wyważanie za pomocą przeciwciężarów diagnostycznych;
- optyczne wyważanie kół - stosowana maszyna składa się z układu dźwigniowo-przesłonowego, który przenosi drgania koła na lusterko. Następnie fala światła jest odwzorowywana na skalowanym ekranie, wskazującym poziom niewyważenia;
- komputerowe wyważanie kół - to najbardziej zaawansowany sposób, wykorzystujący najdroższą aparaturę. Proces pomiarowy, sterowany za pomocą mikroprocesorów i specjalistycznego oprogramowania, jest całkowicie zautomatyzowany, dzięki czemu występuje bardzo minimalne ryzyko błędu pomiarowego.
Proces wyważania kół, bez względu na zastosowaną technikę, przebiega podobnie zarówno w przypadku kół motocyklowych, samochodowych, jak i kół samochodów ciężarowych i autobusów. Nie różni się również wyważanie kół pasowych (otwór centrujący przechodzi na wylot felgi) od wyważania kół nieprzelotowych.
Nieprawidłowe wyważenie koła - objawy i konsekwencje dla kierowcy
Do najczęstszych objawów niewyważenia kół zaliczamy drgania podwozia i nadwozia. Kierowca może mieć również wrażenie tzw. zarzucania pojazdu. Drgania mogą być odczuwalne nawet na kierownicy i zwiększają się wraz z osiąganą prędkością. Po długiej jeździe z niewyważonymi kołami podczas diagnostyki serwisowej z pewnością na jaw wyjdą problemy związane z odkształceniami bieżnika. Co więcej, niewłaściwie wyważone koła gwarantują szybsze zużycie innych części pojazdu: amortyzatorów i układu zawieszenia, łożysk, opon i drążków kierowniczych. Regularne wyważanie kół pojazdu jest niezwykle istotne i znacząco zwiększy komfort jazdy, skróci czas hamowania i zwiększy przyczepność pojazdu.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Nowe fotoradary. Będą w stanie jeszcze lepiej rejestrować wykroczenia, a nawet twarz kierowcy
- Nie dbasz o czystość samochodu? Możesz słono za to zapłacić
- Plaga kradzieży samochodów. Złodzieje korzystają z nowej technologii
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Richard Drury/Getty Images