Firmy produkujące samochody często pozostawiają w nich pewien margines osiągów, które można odblokować w nowszych modelach pojazdów czy w ich poszczególnych typach. Dzięki temu dany rodzaj silnika może mieć różne wartości momentu obrotowego, a tym samym zróżnicowaną moc.
Chiptuning - dlaczego warto go robić?
Każdy samochód z silnikiem benzynowym posiada sterowanie silnikiem. Urządzenie to nazywa się ECU. Jest to po prostu komputer, który zawiaduje pracą silnika, zapłonem i spalaniem, aby pojazd uzyskiwał odpowiednie osiągi. Podstawowym zadaniem parametrów zapisanych w ECU jest zapewnienie największej trwałości pojazdu, natomiast priorytetem nie jest uzyskiwanie możliwie największej prędkości czy najmniejszego zużycia paliwa. Takie działanie podyktowane jest zapewnieniem jak najdłuższego, bezawaryjnego działania samochodu.
Motoryzacja
Z drugiej strony producenci ustalają poziom zużycia paliwa dokładnie w normie przewidzianej dla prędkości 90 i 120 km/h, mimo że zużycie mogłoby być zdecydowanie niższe. Poza tym wprowadzają duże ograniczenia w obrotach nieprzekraczających 3000, aby zmniejszyć zużycie paliwa w bardzo nieregularnym ruchu miejskim, przez co auto znacznie traci na dynamice. I właśnie program do chiptuningu pozwala przywrócić pojazdowi pełnię jego możliwości.
Chiptuning - jak to zrobić?
Aby dobrze przeprowadzić modyfikację silnika, trzeba przede wszystkim zacząć od określenia stanu technicznego samochodu. Na tym etapie może się okazać, że chiptuning w przypadku określonego egzemplarza pojazdu najzwyczajniej w świecie nie ma sensu. Jeżeli silnik jest mocno zużyty, takie działanie nie przyniesie spodziewanych efektów.
Niektóre uszkodzenia (np. zapchany katalizator czy niewłaściwie działająca turbosprężarka) można spróbować usunąć i dopiero wtedy przystąpić do chiptuningu. Polega on na wprowadzeniu zmian do oprogramowania sterownika samochodu, aby odblokować jego maksymalne osiągi. Odpowiednio wykonana zmiana polega przede wszystkim na maksymalnym dostosowaniu pracy silnika do jego możliwości, ale bez przeciążania. Dlatego też chiptuning powinien wykonać bardzo doświadczony mechanik, który wie, w jakim stopniu można dokonać modyfikacji, aby wszystkie elementy pojazdu działały efektywnie.
Po zmianach oprogramowania samochód musi ponownie trafić na testy, aby sprawdzić, czy udało się osiągnąć zamierzony efekt. W razie potrzeby pojazd wraca do warsztatu, aby jeszcze precyzyjniej dopasować go do jego możliwości. To miejsce fachowo nazywa się hamownią i tylko tam można dokładnie ocenić stan pojazdu. Chiptuning bez hamowni może być przeprowadzony nieprawidłowo.
Wady i zalety chiptuningu
Wielu kierowców na pewno zadaje sobie pytanie, czy chiptuning jest bezpieczny? Odpowiedź jest twierdząca, ale należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Chiptuning wykonany przez eksperta podnosi moc silnika oraz ogranicza zużycie paliwa. Poza tym pozwala uzyskać większą prędkość maksymalną, poprawia ciśnienie doładowania, a także kąt zapłonu oraz kąt i czas wtrysku. Co ważne, dobrze przeprowadzony chiptuning ma korzystny wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy.
Trzeba mieć na uwadze, że chiptuning to jednak ingerencja w pracę silnika. Dlatego zabieg ten bezwzględnie musi wykonać bardzo doświadczony mechanik. Musi on wiedzieć, jak mocno może ingerować w sam silnik. Chiptuning przeprowadzony nieprawidłowo nie tylko nie poprawi osiągów silnika, a wręcz może doprowadzić do jego uszkodzenia. Poza tym przeprowadzenie chiptuningu, który znosi wiele blokad, stwarza pokusę ostrzejszej jazdy, a ta nie tylko wpływa negatywnie na pojazd, ale może też zwiększać ryzyko w ruchu ulicznym. Koszt chiptuning także nie jest niski i może znacznie przekroczyć 1000 zł.
Chiptuning - jakie silniki są odpowiednie?
Chiptuning można przeprowadzić jedynie na silnikach nowszych. Jednostki sprzed lat 90. XX wieku nie nadają się do takich zmian. Powód jest prosty - starsze silniki nie są wyposażone w elektronikę, więc chiptuning jest po prostu niewykonalny. Rozpoznanie takiego silnika jest bardzo łatwe. Jeżeli linka gazu ma bezpośrednie połączenie z pompą wtryskową, oznacza to, że jest to układ typowo mechaniczny i chiptuning nie jest możliwy.
Bardzo dobre efekty chiptuning przyniesie w przypadku silników diesla z turbodoładowaniem. Natomiast w silnikach wolnossących taka zmiana może nie spowodować zwiększenia mocy. Częściej ma wpływ na zwiększenie obrotów i maksymalnej prędkości. Przebieg samochodu nie jest wyznacznikiem możliwości przeprowadzenia chiptuningu. Niektóre jednostki napędowe już po 100 tys. kilometrów mogą być zbyt zużyte do przeprowadzenia chiptuningu. Z kolei w pojazdach, o które właściciele dbali, choćby miały na liczniku ponad 400 tys. kilometrów, można "podrasować" silnik. Zawsze jednak przed chiptuningiem trzeba przeprowadzić dokładne badania i analizy stanu silnika.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Jak szybko oskrobać szyby samochodu z lodu i szronu? Przepis na rozpuszczającą mieszankę
- Zimowe gadżety samochodowe. Co powinien mieć każdy kierowca? "Pożyczyłem wazelinę od żony"
- Kradzieże katalizatorów na masową skalę. Jak się przed tym uchronić?
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Reza Estakhrian/Getty Images