NASA dokonała przełomowego odkrycia. To pierwszy raz, kiedy zaobserwowano w tym miejscu wodę

NASA dokonała przełomowego odkrycia. To pierwszy raz, kiedy zaobserwowano w tym miejscu wodę
Źródło: SCIEPRO/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Getty Images
Na dwóch asteroidach krążących wokół Słońca w naszym Układzie Słonecznym odkryto wodę. Odkrycia dokonało NASA i Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR). To przełomowe odkrycie, które może świadczyć o istnieniu życia w kosmosie.

Astronomia i kosmos

Podbój kosmosu dokonuje się małymi kroczkami
Bartłomiej Harkot - drugi Polak w kosmosie?
Bartłomiej Harkot - drugi Polak w kosmosie?
Wygrały bilet w kosmos
Wygrały bilet w kosmos
Jego praca to jak szukanie igły w stogu siana
Jego praca to jak szukanie igły w stogu siana

Niesamowite odkrycie w kosmosie

Odkrycia dokonano na podstawie danych uzyskanych z Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA). Jest ono o tyle niezwykłe, że do tej pory uważano, że na asteroidach nie może występować woda. Uważa się, że ewentualne cząsteczki znajdujące się na takich obiektach, które krążą wokół Słońca, powinny wyparować.

Asteroida Iris liczy 199 kilometrów średnicy, a Massalia 135 kilometrów. Obie krążą wokół Słońca w pasie pomiędzy Marsem a Jowiszem.

Odkrycia dokonano przy użyciu narzędzia FORCAST, który w podczerwieni wykazuje oznaki obecności wody. Podczas obserwacji zauważono, że na wspomnianych dwóch planetoidach znajduje się woda molekularna. Zbadano także dwie inne asteroidy - Partenope i Melpomene, jednak wyniki były niejednoznaczne.

Woda w kosmosie a życie

Wodę w kosmosie wielokrotnie już odkrywano. Znajduje się ona na Księżycu, co zauważono dzięki teleskopowi na podczerwień SOFIA w 2020 roku. Z kolei w 2015 roku NASA potwierdziła, że ​​na powierzchni dzisiejszego Marsa płynie w stanie ciekłym, gdzie obecnie większość wody ma postać lodu. Na Czerwonej Planecie pojawia się ona okresowo i okresowo zanika. Dodatkowo jest słona.

Według biologów, woda jest niezbędnym związkiem organicznym do powstania życia. Jak uważa Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej (AMNH) wszystkie żywe istoty na Ziemi, od mikroskopijnych cyjanobakterii po gigantyczne wieloryby, potrzebują wody do przetrwania. Z dotychczasowych badań wynika, że ​​bez wody na naszej planecie nie byłoby życia, co oznacza, że ​​życie istnieje tam, gdzie jest woda.