Polska światową potęgą zniczową. "Imponujący udział w rynku"

Znicze
Polska jest potęgą w produkcji i eksporcie zniczy. Mamy pierwsze miejsce w Europie
Źródło: roomauction/GettyImages
Polska jest potęgą w produkcji i eksporcie zniczy - donosi "Rzeczpospolita". Rodzime firmy nie tylko zdominowały rynek unijny, ale też skutecznie konkurują z azjatyckimi producentami. Ile wynosi nasz procentowy udział w globalnym rynku tych produktów? Które państwa są obecnie naszą największą konkurencją?
Kluczowe fakty:
  • W 2024 roku eksport zniczy z Polski osiągnął wartość 727 mln euro.
  • Taki rezultat daje Polsce pozycję niekwestionowanego lidera w Europie i jednego z najważniejszych producentów na świecie.
  • Jedynie Chiny sprzedają za granicę więcej tego rodzaju produktów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

DD_20251022_Groby_napisy
Led, solar czy artystyczne? Najmodniejsze znicze tego roku - napisy
Źródło: Dzień Dobry TVN

Polska potęgą w eksporcie zniczy

Z danych International Trade Center oraz Akcenty, do których dotarła "Rzeczpospolita", wynika, że w ostatnim roku eksport zniczy z Polski osiągnął wartość 727 mln euro. Ten wynik oznacza "imponujący 16,2 proc. udział w globalnym rynku". Taki rezultat daje Polsce pozycję niekwestionowanego lidera w Europie i jednego z najważniejszych producentów na świecie.

Jedynie Chiny sprzedają za granicę więcej tego rodzaju produktów. Jak zauważa dziennik, sukces polskich firm wynika m.in. z dużego doświadczenia w branży, szerokiej oferty wzorniczej oraz konkurencyjnych kosztów produkcji.

Eksport zniczy - które kraje są największą konkurencją Polski?

Polscy producenci dominują na europejskim rynku, jednak ich pozycja na świecie może być wkrótce zagrożona. Coraz większą aktywność wykazuje bowiem kolejny azjatycki gracz, który zaczyna konkurować ceną i skalą produkcji. W tej chwili największymi odbiorcami polskich zniczy pozostają Niemcy, Holandia i Rumunia. Mimo to, w 2024 roku eksport spadł o około 3 proc., co eksperci uznają za sygnał możliwego spowolnienia w branży. Dla producentów znad Wisły oznacza to konieczność umacniania pozycji na kluczowych rynkach i poszukiwania nowych odbiorców poza Europą.

- Kolejnym ważnym graczem na globalnym rynku poza Polską i Chinami jest Wietnam, który dzieli od wyników polskiego eksportu niewielki dystans. Jego udział w globalnym eksporcie zniczy jest niższy tylko 0,1 pkt. proc. Co więcej, w 2024 r. Wietnam zwiększył eksport aż 62 proc. - pisze "Rzeczpospolita".

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości