Jest drogo, a będzie jeszcze drożej. Z czego rezygnujemy w reakcji na wzrost cen?

Kobieta robi zakupy z listą.
Peter Cade/Getty Images
Źródło: Stone RF
O tym, że jest drożej, nie trzeba nikogo przekonywać, widzimy to, robiąc zakupy każdego dnia. Gwałtowny skok cen zauważa ponad 90 procent Polaków. Ponad 80 proc. spodziewa się, że będzie jeszcze gorzej. Najbardziej poszły w górę opłaty za żywność, benzynę, gastronomię, materiały budowlane oraz mieszkanie. Co jest przyczyną inflacji? Jak na nią reagujemy?

Ceny w górę

91 proc. Polaków w wieku 18-65 lat uważa, że w ostatnim czasie mocno skoczyły w górę ceny żywności, benzyny, gastronomii i materiałów budowlanych oraz opłaty za mieszkanie. Tak wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

63 proc. respondentów jest zdania, że ceny bardzo poszły w górę , a 28 proc. – że trochę . Co więcej, 81 proc. respondentów spodziewa się dalszych wzrostów cen w ciągu kolejnych miesięcy – odsetek ten jest wyższy (86 proc.) w przypadku respondentów z najmłodszej grupy wiekowej (18-24) oraz z wykształceniem wyższym.

Co jest przyczyną wzrostu cen?

Polacy twierdzą, że główną przyczyną wzrostu cen jest chęć przedsiębiorców odrobienia strat po pandemii (61 proc.). Tak uważają przede wszystkim osoby po 35-tym roku życia (65 proc.). Z kolei młodsi (18-24) najczęściej jako przyczynę wskazują politykę gospodarczą rządu (62 proc.).

Co podrożało

Badani szczególnie dostrzegają podwyżki żywności, benzyny oraz opłat za mieszkanie . Ponad połowa twierdzi, że podrożały usługi gastronomiczne .

Jak Polacy reagują na podwyżki cen?

Reakcją na wyższe ceny są przed wszystkim próby obniżenia swoich wydatków. Ponad połowa badanych przyznaje, że wybiera tańsze produkty i usługi . 39 proc. z kolei ogranicza konsumpcję, jak również korzystanie z niektórych usług . Tylko 16 proc. planuje szukać dodatkowej pracy , a 14 proc. chce znaleźć nową, lepiej płatną posadę. 7 proc. respondentów planuje iść do pracodawcy po podwyżkę.

Szukanie dodatkowej pracy jest dużo częściej wskazywane przez osoby z najmłodszych badanych grup wiekowych (18-24 i 25-34 lata) – odpowiednio 25 proc. i 23 proc. przedstawicieli tych grup zamierza poszukać dodatkowego źródła zarobku. Z kolei ograniczenie konsumpcji najbardziej jest popularne wśród osób z najstarszej badanej grupy wiekowej (45-65 lat).

- Życie w warunkach inflacji, znane osobom ze średniego i starszego pokolenia, jest doświadczeniem stosunkowo nowym i nieznanym dla osób młodszych, niepamiętających pierwszych lat transformacji rynkowej. Tworzy to atmosferę rosnącej niepewności materialnej oraz sprzyja szukaniu różnych strategii radzenia sobie z nowymi realiami – komentuje Łukasz Mazurkiewicz z ARC Rynek i Opinia.

"Bardziej dotkliwe dla małych domków". Zmiany w rozliczaniu nadwyżek prądu. Zobacz wideo:

x-news

Zobacz też:

Wakacje 2021. Jak płacić bonem turystycznym?

Skuteczność szczepionki przeciw COVID-19 a wariant Delta. Czy będzie potrzebna trzecia dawka?

Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka, nie tylko na wakacjach? "Im wcześniej zaczniemy uczyć dziecko zasad, tym lepiej"

Autor: Luiza Bebłot

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Stone RF

podziel się:

Pozostałe wiadomości