Niebezpieczeństwo "mody na Barbie". Ministerstwo Cyfryzacji alarmuje
Premiera filmu "Barbie" z Margot Robbie i Ryanem Goslingiem w rolach głównych poruszyła serca zarówno młodszej, jak i starszej części publiczności, która dzięki tej produkcji mogła choć na chwilę wrócić wspomnieniami do dziecięcych lat. Od tygodni kina oblegane są przez sympatyków, ale też przez antyfanów popularnej lalki - wszystko po to, by na własnej skórze doświadczyć sterowanej przez marketingowców tzw. barbiemanii, do której dołączyły m.in. znane marki odzieżowe wydające limitowane kolekcje ubrań z logo Barbie. Moda ta opanowała również sieć.
- Internet zalewają zdjęcia przekształcające człowieka w znaną zabawkę. Filtry do zdjęć to nic nowego - były już fotki z psimi uszami czy aplikacje pozwalające "postarzyć się" o kilkadziesiąt lat. Teraz możemy jednym klikiem przeobrazić się w Barbie albo Kena. Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega jednak, że ta z pozoru niewinna zabawa to tak naprawdę operacja masowego zbierania danych internautów - czytamy w komunikacie.
Aplikacje do tworzenia lalek z własnymi podobiznami - zagrożenia
W ostatnim czasie popularność zyskują szczególnie dwie aplikacje: barbieselfie.ai i bairbie.me. Za pomocą wgranego do ich systemu zdjęcia można wygenerować wirtualną lalkę o dowolnej twarzy. Warto jednak pamiętać, że wspomniane platformy w sposób niekontrolowany wykorzystują nasze dane.
- Akceptując politykę prywatności usługi barbieselfie.ai, dajemy dostęp do: kamery smatfona, historii płatności, historii lokalizacji GPS, danych rejestracyjnych, dokładnych danych technicznych smartfona, danych o zaangażowaniu użytkownika w mediach społecznościowych, informacji o interakcjach z innymi usługami, danych z ankiet i konkursów. Aplikacja bairbie.me nie spełnia wymagań Ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o ochronie danych osobowych (RODO) - nie wiemy więc jakie informacje są przejmowane i do czego będą wykorzystywane - zaznaczono w ostrzeżeniu Ministerstwa Cyfryzacji.
Update: Skontaktowała się z nami firma Mattel, właściciel marki Barbie. Sprawdź nasz nowy post w tej sprawie:...
Posted by Ministerstwo Cyfryzacji on Monday, July 31, 2023
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Barbie Blond - najmodniejsza koloryzacja tegorocznych wakacji. Komu pasuje?
- Kim jest Ken? "Gosling zmienił cierpiącą przez długi czas postać w przełomową gwiazdę"
- Film "Barbie" z poważnym przesłaniem. "Postanowiliśmy zrobić największą, najbardziej szaloną produkcję"
Autor: Berenika Olesińska
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji, radiozet.pl
Źródło zdjęcia głównego: The Washington Post/Getty Images