Oszustwo na rezerwację hotelu
Cyberprzestępcy mają utartą strategię działania - wysyłają podejrzane linki z prośbą o dokonanie zapłaty. Przykładowo - hotel, w którym planujemy się zatrzymać, nie obciąża nas z góry za rezerwację. Jakiś czas po zabukowaniu miejsca dostajemy jednak SMS-a ze zgoła inną informacją - placówka ma domagać się od nas wpłaty.
Jak wyjaśniał obecny w naszym studiu ekspert, najlepszą metodą zabezpieczenia się przed oszustami jest korzystanie podczas rezerwacji wyłącznie z oficjalnych aplikacji czy witryn.
- Istotnym punktem całego oszustwa jest to, że nagle rozmowa wymknęła się z oficjalnego kanału, a pobiegła w kierunku komunikatora zewnętrznego. I to jest bardzo częsty przypadek. Nie tylko przy rezerwowaniu hoteli, ale przy różnego rodzaju zakupach - mówił Daniel Suchocki.
Jak to możliwe, że oszuści wiedzą dokładnie, kiedy wysłać nam wiadomość z podejrzanym linkiem?
- Proszę zobaczyć, rezerwując jakikolwiek hotel, dostajemy maila - oficjalnego, z tego portalu, gdzie rezerwujemy. Hotel też go dostaje. Więc tak naprawdę przychodzą 2 maile na nasze skrzynki odbiorcze. Jeżeli teraz cyberprzestępca ma dostęp do naszej skrzynki pocztowej albo skrzynki pocztowej hotelu, no to widzi wszystko: kiedy, jakie noce, imię nazwisko, (...) ma pełne dane - wskazał ekspert ds. cyberbezpieczeństwa.
Oszustem nie musi być tutaj wyrafinowany haker, a np. były pracownik placówki, który nadal ma dostęp do skrzynki odbiorczej hotelu.
Jak uchronić się przed oszustami?
Niewychodzenie poza oficjalny kanał komunikacji to jedno. Drugą rzeczą, o której powinniśmy pamiętać jest to, że rezerwując nocleg poprzez pośrednika, to jemu udostępniamy dane naszej karty, a nie hotelowi.
- Skoro korzystamy z aplikacji do rezerwacji, tam mamy nasze karty kredytowe, płatnicze podpięte, to przecież hotel nie ma o tym bladego pojęcia - podkreślił Daniel Suchocki.
Ekspert przekazał jeszcze jedną, ważną radę. - Jeżeli chodzi o płatność kartą w Internecie, to to jest najbezpieczniejszy sposób. Wiele osób teraz powie: "Jak? Dlaczego?". Skoro mówi się, że (...) każdy może nas oszukać, sklonować kartę. (...) Ale tylko płatność kartą elektroniczną, kartą płatniczą w Internecie daje nam możliwość 100% zwrotu kwoty, jeśli zostaliśmy oszukani - wyjaśniał ekspert.
Co zrobić, jeżeli padliśmy ofiarami cyberprzestępców? Tego dowiecie się z dalszej części materiału.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Zobacz program na platformie VOD.pl. Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Nowe tanie linie lotnicze wchodzą do Polski. Rusza połączenie do kraju często wybieranego na wakacje
- Motocyklem przez Indie, łodzią przez Ganges. "Pływają tam delfiny, dookoła są tygrysy, słonie"
- Wybieramy najlepsze trasy na spływ kajakowy w Polsce. "To jedyne takie miejsce na świecie"
Autor: Michalina Kobla
Źródło zdjęcia głównego: gettyimages/ d3sign