Zdrowe odżywianie

Witamina C z natury. Gdzie znajdziemy jej najwięcej?

Zdrowe odżywianie

Witamina C z natury. Gdzie znajdziemy jej najwięcej?

Podnosi odporność organizmu i pełni funkcję ochronną w przypadku przeziębienia, jest więc szczególnie ważna teraz, jesienią i w czasie pandemii. Witamina C przynosi naszemu organizmowi wiele korzyści. Ta, którą znajdziemy w naturalnych produktach jest dużo bardziej cenna i aktywna niż w tabletkach. Które owoce i warzywa zawierają jej najwięcej? O tym mówił podróżnik kulinarny Mikołaj Rey.

Witamina C - zalety 

Witamina C podnosi odporność organizmu. Pełni funkcję ochronną w przypadku przeziębienia – może skrócić czas trwania choroby, ale nie jest prawdą, że bezpośrednio zapobiega przeziębieniom. Posiada właściwości bakteriostatyczne i bakteriobójcze. Uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych. Przyspiesza proces gojenia się ran i zrastania kości. Ułatwia przyswajanie żelaza i uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych. Chroni organizm przed zmianami nowotworowymi przez usuwanie wolnych rodników. Reguluje działanie układu nerwowego.

Dzienna jej dawka to 40-75 mg u dziecka, a człowieka dorosłego 75-100 mg.

Co ważne, witamina C jest rozpuszczalna w wodzie.

Organizm nie może jej magazynować, każdego dnia musimy ją uzupełniać

- podkreśla Mikołaj Rey, podróżnik kulinarny.

Niedobór witaminy C powoduje wiele schorzeń, m.in. szkorbut i anemię. Pogarsza się też stan skóry, która staje się szorstka, wiotka i pojawiają się na niej zmarszczki.

Naturalna witamina C 

Witamina C w naturalnych produktach jest cenniejsza niż syntetyczny kwas askorbinowy w tabletkach - lepiej się wchłania i dłużej utrzymuje w organizmie.

Wbrew powszechnej opinii, cytryna wcale nie zawiera jej aż tak dużo.

Ma sporo, ale nie jest mistrzynią. Żeby osiągnąć poziom, który jest nam potrzebny na co dzień, potrzebujemy soku aż z 3 całych cytryn

- wyjaśnia Mikołaj Rey w Dzień Dobry TVN

Gdzie znajdziemy najwięcej witaminy C?

Owoce i warzywa z  największą zawartością witaminy C to: 

  • dzika róża, 
  • rokitnik, 
  • dereń, 
  • czarna porzeczka, 
  • natka pietruszki,
  •  papryka czerwona, 
  • chrzan, 
  • brukselka, 
  • papryka zielona 
  • kalafior.

Uwaga! Bardzo łatwo dochodzi do jej strat podczas gotowania. Najlepsze więc będą produkty surowe albo gotowane na parze.

Zobacz też:

Czarny bez i dzika róża - naturalna pomoc we wzmacnianiu odporności. Agnieszka Cegielska: "To dream team" 

Jak dbać o odporność w czasie pandemii? "Korzystajmy z tego, co rośnie wokół nas"

Dziki bez - naturalne lekarstwo na przeziębienia i infekcje. Poznaj jego właściwości

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Co sądzisz o tym artykule?
59
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0