Zdrowe odżywianie

Szpinak - czy w każdej formie jest zdrowy? Dietetyczka o faktach i mitach dotyczących tego warzywa

Zdrowe odżywianie

Szpinak - czy w każdej formie jest zdrowy? Dietetyczka o faktach i mitach dotyczących tego warzywa

26 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Szpinaku. Choć w czasach dzieciństwa wielu z nas nie przepadało za "zieloną, niedoprawioną papką", to z wiekiem zaczęliśmy doceniać i przyrządzać na różne sposoby to warzywo. A w jakiej postaci jest najzdrowsze? O to zapytaliśmy Ulę Somow, dietetyczkę. 

Śmiało można rzec, że Polacy coraz częściej przekonują się do szpinaku. Obecnie warzywo to możemy kupić w formie zamrożonych liści, rozdrobnionych czy świeżych młodych listków, tzw. "szpinak baby". Ale czy każdy z nich posiada takie same wartości odżywcze?

Szpinak mrożony a świeży

- Sporo badań z lat. 80 i wcześniej mówiło, że w postaci mrożonej to duże straty witamin. Każda obróbka, nawet krojenie, to straty, m.in. witaminy C. W tym momencie mamy bardzo dobre systemy, które zamrażają bardzo szybko. Jeśli więc szpinak był po zbiorze bardzo szybko zamrożony, a porównamy go ze świeżym, który najpierw leżał w transporcie, później w sklepie, a  czasami i u nas w domu, to te wartości odżywcze nie różnią się tak bardzo - tłumaczyła Ula Somow w Dzień Dobry TVN.

Dlatego dietetyczka zachęca, by spożywać szpinak w każdej postaci. Po prostu tak jak nam smakuje. Poleciła dodanie go do ciasta naleśnikowego czy kopytek. Podkreśliła przy tym, że jest on bogaty w:

  • kwas foliowy;
  • potas;
  • prowitaminę A, czyli beta karoten;
  • błonnik.

A przy tym ma mało kalorii.

Szpinak - źródłem żelaza?

Przy okazji Ula Somow obaliła mit, że szpinak zawiera bardzo dużo żelaza. 

- Pewien naukowiec pomylił się o jedno zero przy podawaniu zawartości żelaza w liściach szpinaku. Podał 30 mg na 100 g, a rzeczywiście jest ok. 3 mg na 100 g, z czego urosła wielka fama i legenda jak bardzo niesamowicie szpinak zasobny jest właśnie w żelazo – wyjawiła.

Zaznaczyła jednak, że na tle innych produktów szpinak i tak zawiera dużo żelaza. Co ciekawe, więcej odnajdziemy go w warzywie niż w czerwonym mięsie. Natomiast, jeśli chcemy, by żelazo było bardziej przyswajalne, dietetyczka poradziła, by do szpinaku dodać witaminę C, np. przygotować sałatkę ze szpinaku i truskawek lub pomarańczy. Zwróciła uwagę, by takiej sałatki nie popijać kawą lub herbatą, ponieważ płyny będą zaburzały wchłonięcie żelaza.

Posłuchaj całej rozmowy z dietetyczką Ulą Somow w naszym materiale wideo.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Zobacz także:

Jak powinna wyglądać dieta małego dziecka? Pediatra: "Uważać trzeba na miód"

Źródlana, mineralna czy z kranu - jaką wodę wybrać? "Możemy zaoszczędzić ponad 2 tys. zł"

Wilczy głód, gluten party i wyrzuty sumienia. Jak radzić sobie z napadami głodu przed miesiączką?

Co sądzisz o tym artykule?
56
4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0