Bób to ulubione warzywo wielu osób. Nic dziwnego – jest pyszny i zarazem bardzo zdrowy. Jak przygotować bób, aby był naprawdę smaczny, a przy tym zachował swoje wartości odżywcze?

Bób jest bardzo uniwersalny, możemy wykorzystywać go w najróżniejszych potrawach – w każdym wydaniu smakuje świetnie! Warto wykorzystać sezon na bób i jak najczęściej przygotowywać potrawy z tym warzywem!

Bób – wartości odżywcze

Wartości odżywcze bobu są bardzo duże - ma on pozytywny wpływ na organizm. Jak działa bób? Przede wszystkim bób jest bardzo sycący , więc świetnie sprawdzi się w codziennym jadłospisie osób, które są w trakcie diety odchudzającej lub po prostu chcą pozbyć się kilku nadprogramowych kilogramów. Jedna szklanka gotowanego bobu ma 187 kalorii , 13 gramów białka i 88 gramów węglowodanów. Jest on bardzo dobrym źródłem protein i łatwo przyswajalnej energii, dlatego bób doskonale nadaje się dla sportowców, a przez wysoką zawartość białka, także dla wegan i wegetarian.

100 gramów bobu zawiera także aż 9 gramów łatwo przyswajalnego błonnika, który oczyszcza układ pokarmowy i daje długotrwałe uczucie sytości. Jest dobrym źródłem żelaza, magnezu i miedzi, a także witamin C, E i A.

Warto sięgnąć po bób, jeśli chce się zadbać o układ sercowo-naczyniowy, zapobiegać chorobie wieńcowej oraz anemii . Bób może być również istotnym elementem profilaktyki przeciwko poważnej chorobie neurodegeneracyjnej, jaką jest choroba Parkinsona.

Jak ugotować bób?

Zastanawiasz się, jak ugotować bób , aby cieszyć się jego doskonałym smakiem i pełnią wartości odżywczych? Jeśli kupisz świeży, młody bób , nie musisz obierać go ze skórki – jest ona miękka i lekkostrawna. Natomiast nieco już starszy bób należy dokładnie obrać, aby nie nabawić się problemów żołądkowych, związanych z trawieniem twardych skórek.

Umyty bób wrzucamy do wrzątku na około 15 minut – dodajemy odrobinę soli i cukru, aby nie stracił przyjemnego, zielonego koloru. Tyle wystarczy, żeby bób był gotowy. Gotowanie młodego bobu jest jeszcze krótsze – starczy 5 lub 10 minut.

Z czym jeść bób?

Bób można jeść ze wszystkim . Dobrym pomysłem jest bób z masłem - to prosta metoda na szybkie przygotowanie tego warzywa. Bób z masłem nadaje się również do podawania dzieciom. Możesz dodać go do sałatek z makaronem, z kaszą kuskus lub jaglaną i świeżymi warzywami – bób świetnie sprawdzi się w połączeniu ze szparagami lub porem, a także w sałatce z jajkiem, pomidorami i czerwoną fasolą. Tak naprawdę na pytanie, z czym jeść bób , nie ma jednej odpowiedzi – smak bobu doskonale współgra z wieloma potrawami, możesz dodawać go do zup, sałatek potraw jednogarnkowych lub zapiekanek.

Zobacz film: Właściwości bobu. Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy bób tuczy?

Zastanawiasz się, czy bób tuczy , bo nie chcesz, by to sycące warzywo zaszkodziło twojej sylwetce? Tak naprawdę porcja bobu zawiera mniej niż 200 kalorii, jednak na jego kaloryczność mogą wpływać tuczące dodatki, takie jak: masło, majonez, olej czy tłuste mięso. Jeśli więc jesteś na diecie odchudzającej, postaraj się połączyć bób z warzywami, które mają niewiele kalorii lub z lekkimi sosami, np. jogurtowym dressingiem z czosnkiem. Dzięki temu zyskasz pewność, że bób nie zakłóci twojej diety odchudzającej. Bób wręcz sprzyja odchudzaniu – dzięki wysokiej zawartości błonnika daje szybkie i długotrwałe uczucie sytości oraz pozwala na skuteczne oczyszczanie jelit ze zbędnych treści pokarmowych. Dzięki temu długo nie będziesz czuł głodu, a twoje jelita stopniowo będą pracowały coraz sprawniej.

Bób – podsumowanie

Jak widzisz, bób ma mnóstwo cennych wartości odżywczych - jest pyszny, sycący i świetnie sprawdzi się w kuchni, nawet jeśli nie jesteś mistrzem kuchni. Podczas kolejnej wizyty w sklepie zaopatrz się w solidną ilość tego pysznego warzywa, a z pewnością twoim domownicy będą zachwyceni jego pysznym smakiem i przyjemną formą! Nie zapominaj o tym, aby popijać bób dużą ilością wody – dzięki temu błonnik pokarmowy będzie o wiele skuteczniejszy w działaniu.

Co sądzisz o tym artykule?
56
5