Jak zrobić ulotkę, która skutecznie zachęci do skorzystania z usług? Sprawdzone sposoby

Źródło: Dzień Dobry TVN
Adam i jego efekty specjalne w światowych produkcjach
Adam i jego efekty specjalne w światowych produkcjach
Czy technologia nas ogłupia?
Czy technologia nas ogłupia?
Technologie w służbie ekologii
Technologie w służbie ekologii
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Ciemne strony nowych technologii
Ciemne strony nowych technologii
10% młodych uważa, że jest w internetowym związku
10% młodych uważa, że jest w internetowym związku
Stworzyli prototyp kierownicy monitorującej tętno i saturację kierowcy
Stworzyli prototyp kierownicy monitorującej tętno i saturację kierowcy
Czy media społecznościowe mogą być pożyteczne w życiu dziecka?
Czy media społecznościowe mogą być pożyteczne w życiu dziecka?
Robienie ulotek to zadanie, które z jednej strony wymaga odrobiny pracy i umiejętności technicznych, a z drugiej strony - kreatywności przy ich projektowaniu. Jak zrobić ulotkę, która przyciągnie uwagę potencjalnych klientów?

Ulotkę można stworzyć nie tylko w profesjonalnych programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop, Publisher czy Gimp. Równie dobrze można zrobić ulotkę w Wordzie, popularnym edytorze tekstów. Bez względu na to, czy projektuje się ulotkę reklamową, ulotkę wyborczą czy informacyjną, warto zapoznać się z elementarnymi zasadami dotyczącymi tego, jak zrobić ulotkę właściwie.

Jak zrobić ulotkę? Kwestie techniczne - projektowanie ulotki w Wordzie i w innych programach

Jak zrobić ulotkę reklamową? To pytanie, które prędzej czy później pojawi się w głowie większości przedsiębiorców, posiadających np. restaurację, szkołę tańca lub siłownię, którzy pragną skutecznie rozreklamować swoją działalność. Bez względu na rodzaj prowadzonego biznesu, aby przynosił on zyski, musi być znany i rozpoznawalny. Pomocą przy tym będzie skuteczne zaprojektowanie ulotki, a przede wszystkim znalezienie przyciągającego uwagę pomysłu na ulotkę, którą następnie będzie należało kolportować.

Najważniejszy wybór w projektowaniu ulotek dotyczy wykorzystywanego narzędzia. Zastanawiając się, w jakim programie zrobić ulotkę reklamową, można wybierać zarówno spośród programów płatnych, jak i darmowych. Jeżeli chcemy zrobić ulotkę tylko jednorazowo, z pomocą przyjdą także niektóre płatne programy, które oferują darmowy okres próbny, np. trzydziestodniowy.

Najprostszą metodą, choć jednocześnie dającą najmniej spektakularne rezultaty, jest zrobienie ulotki w Wordzie, czyli najpopularniejszym edytorze tekstu dostępnym w pakiecie Microsoft Office. Do stworzenia ulotki w Wodzie konieczne będzie skorzystanie z szablonu broszury. Uczynić to można poprzez otwarcie dokumentu tekstowego, sekcji "plik" znajdującej się w lewym górnym rogu i wybranie opcji "nowy dokument". Następnie należy wybrać zakładkę "nowy szablon", a później - "broszura". W tym momencie na ekranie powinien pojawić się edytor szablonu broszury, w którym należy podać m.in. rozmiary ulotki reklamowej. Najczęściej wykorzystywanym formatem jest A5, ale można rozważyć także format A6 lub format własny w zależności od indywidualnej koncepcji. Przy projektowaniu ulotki należy pamiętać, by nie była zbyt mała, żeby później naniesiony tekst był czytelny także dla osób starszych (zwłaszcza jeśli wchodzą one w skład grupy docelowej, do której ma być skierowana ulotka). Szablon broszury w Wordzie jest dwustronny, dlatego na ekranie dostrzec można zarówno jedną stronę przyszłej ulotki reklamowej, wyborczej lub jakiejkolwiek innej, jak i jej drugą stronę. Dalsze etapy tworzenia ulotki uzależnione są już od pomysłu – warto skorzystać z jakiejś grafiki, którą przy odrobinie talentu można stworzyć samemu, poprosić znajomego lub znajomą, zatrudnić grafika lub w ostateczności zaczerpnąć z internetu. Przy tym ostatnim rozwiązaniu trzeba jednak pamiętać o tym, by wybierać grafikę tylko spośród plików bez praw autorskich i z legalną możliwością wykorzystania także na użytek komercyjny.

Wbrew pozorom proces robienia ulotki w Photoshopie, Gimpie lub innym zaawansowanym programie do obróbki grafiki pod pewnymi względami przypomina robienie ulotki przy użyciu OpenOffice lub Microsoft Word. Korzystając z takich programów, należy najpierw dostosować ręcznie format (np. format A5 to 148 × 210 mm). Przygotowując ulotkę reklamową do druku w profesjonalnym programie, należy określić spady, czyli te elementy, które nie będą drukowane, ale muszą znaleźć się w pliku, by zapewnić mu właściwe rozmiary i orientację. Standardowa wielkość spadów to 3 mm z każdej z strony. Osoby z bardziej zaawansowaną wiedzą mogą także ustalić inne parametry pliku - rozdzielczość, paletę wykorzystywanych barw (np. CMYK), linie pomocnicze, kontrasty itp.

Co powinna zawierać ulotka i jak powinna wyglądać?

Najważniejszy jest dobry pomysł na ulotkę, dlatego przed przystąpieniem do technicznych aspektów warto zastanowić się nad koncepcją ulotki. Podstawową zasadą jest to, aby gotowa ulotka była atrakcyjna dla potencjalnego klienta. Powinna przyciągać wzrok, być charakterystyczna i oryginalna wizualnie, ale nie może być nachalna.

Oczywiście nie ma uniwersalnego przepisu na to, jak zaprojektować ulotkę idealną. Pomocą przed przystąpieniem do projektowania może być wcześniejsze określenie grupy, do której kieruje się ulotkę, a także jej celu. Na przykład w przypadku akcji promocyjnej pizzerii może to być ulotka skierowana głównie do osób młodych, a jej podstawowym celem może być skłonienie przyszłych klientów do wizyty w restauracji poprzez informację o dużym rabacie.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Diego Cervo/Getty Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
Materiał promocyjny

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana