Czy dzwoni do nas robot?
Klara Sobieraj brzmi w słuchawce telefonu jak zwykł człowiek, a jednak człowiekiem nie jest.
Z tej strony Klara Sobieraj, ja dzwonię z działu wsparcia ekologii. 4 maja tego roku został uruchomiony pilotażowy projekt o nazwie "Czysty powiat". Chodzi po prostu tutaj o bezzwrotne wsparcie w zakresie paneli fotowoltaicznych, w wysokości do 15 000 złotych
Okazuje się, że wystarczy zadać proste pytanie o odpowiedź na zadanie matematyczne: "Ile to jest 2+2?", aby przekonać się, że dzwoni do nas bot. Ponieważ w tym momencie zamiast poprawnej odpowiedzi usłyszymy nieadekwatne: "tak".
- To jest rzeczywiście bot, czyli osoba stworzona przez program, który odpowiada na pytanie konsumenta, jak widać bardzo intuicyjnie. Większość konsumentów nie wie de facto przez kilka, a może nawet kilkanaście minut, że rozmawia z botem - podkreśla Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.
Wojna z Klarą Sobieraj i innymi botami
UOKiK otrzymuje w sprawie telefonów od botów wiele skarg. W związku z tym rozpoczęła się wojna z Klarą Sobieraj i innymi jej podobnymi fikcyjnymi postaciami.
- Postępowanie dotyczy tego, że ta historia i ta opowieść, którą snuje pani Klara, niestety nie jest rzeczywista. Czyli mówimy o dotacjach czy możliwości uzyskania wsparcia finansowego na tak zwany panel fotowoltaiczny, czyli 15 000 złotych - wyjaśnia rzecznik prasowa UOKiK.
- Natomiast sprawdzamy też bardzo ważną rzecz. (...) Jeżeli bot jest tak wykształcony, żeby wprowadzić konsumenta w błąd, to oczywiście jest to sytuacja niedopuszczalna, a po drugie bot skądś ma nasz numer telefonu, po trzecie jest bardzo natarczywy - wylicza Małgorzata Cieloch.
Na co może namówić nas dzwoniący bot? - Przede wszystkim na zawarcie umowy, która dotyczy modnej teraz kwestii, czyli zielonej energii, w tym wypadku paneli fotowoltaicznych - wskazuje nasza rozmówczyni.
W sprawie telefonów i wyłudzania podczas rozmowy danych przez boty UOKiK prowadzi postępowanie i złożył zawiadomienie do prokuratury.
- Te dane mogą być wykorzystywane w przyszłości do wyciągnięcia danych wrażliwych, dotyczących konta czy czegokolwiek innego - uwrażliwia konsumentów rzeczniczka.
Co możemy zrobić, kiedy zdamy sobie sprawę, że zostaliśmy oszukani? Odpowiedź w materiale wideo.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- "Dzień dobry, tu Klara Sobieraj", czyli jak rozmawiać z botem. Ekspert ostrzega przed wyłudzeniami
- Masz pytanie dotyczące pandemii? Korona-bot odpowie o każdej porze
- Dostałeś SMS-a od Google? Tym razem to nie jest oszustwo
Autor: Patrycja Sibilska