Szachy - podstawowe informacje
Szachy to gra planszowa rozgrywana przez dwóch graczy na planszy (szachownicy). Gramy bierkami (białymi i czarnymi), które potocznie nazywane są właśnie szachami. Każdy gracz rozpoczyna rozgrywkę, posiadając po 16 bierek (8 figur i 8 pionków), a dokładniej: jednego króla, jednego hetmana, dwie wieże, dwóch gońców, dwa skoczki oraz osiem pionków.
Ustawienie bierek na szachownicy
Gdy zaczynasz grę, szachownica powinna być ułożona tak, byś miał białe pole na najbliższej Ci linii po prawej stronie. Układanie bierków na szachownicy rozpocznij od lewej strony. Będą to kolejno: wieża, skoczek, goniec, hetman, król, goniec, skoczek, wieża oraz 8 pionków w drugiej linii. Prawidłowe ułożenie figur w szachach jest kluczowe do właściwego rozegrania partii!
Szachy - ruchy. W jaki sposób poruszają się pionki?
Każdy spośród 6 rodzajów bierek porusza się w odmienny sposób. Figurom nie wolno przechodzić przez inne figury (tylko skoczek potrafi przeskakiwać nad innymi bierkami). Figurom nie wolno także przenieść się na pole, na którym znajduje się ich własna figura. Mogą jednak być przestawione w miejsce, w którym znajduje się figura przeciwnika - zostaje ona wtedy zbita.
Król
Król to najważniejsza figura na szachownicy. Król jest jedyną figurą w szachach, której nie można zbić, jest obecny na szachownicy do samego końca partii. Porusza się o jedno pole we wszystkich kierunkach.
Hetman
Porusza się o dowolną ilość pól we wszystkich kierunkach (poziomo, pionowo i po przekątnych). Biały hetman bije gońca, skoczka, wieżę i pionek przeciwnika.
Wieża
Wieża porusza się o dowolną ilość pól, zarówno po liniach poziomych, jak i pionowych. To jedyna spośród figur, która postawiona na dowolnym polu pustej szachownicy, atakuje zawsze taką samą ilość pól.
Goniec
Figura ta porusza się o dowolną ilość pól po liniach ukośnych. Każdy spośród graczy ma do dyspozycji dwa gońce (jeden z nich porusza się tylko po białych polach, drugi po czarnych).
Skoczek
Skoczek ma dość specyficzny sposób poruszania się, niełatwo go zapamiętać. Przesuwa się bowiem “po literze L”, co oznacza, że pokonuje dwa pola poziomo i jedno pionowo lub dwa pola pionowo i jedno poziomo. Skoczek jest jedyną figurą, która może przeskakiwać przez inne bierki.
Pionek
Pionek to jedyna spośród bierek, która porusza się inaczej niż bije. Jako jedyna bierka nie może również się cofać (porusza się wyłącznie do przodu). Porusza się tylko do przodu o jedno pole. Pionek, który nie wykonał jeszcze ruchu i stoi w pozycji wyjściowej, może przesunąć się od razu o dwa pola.
Szachy - jak rozpocząć rozgrywkę? Najlepsze szachowe otwarcia
Dobre otwarcie szachowej rozgrywki jest kluczowe dla jej przebiegu - to mogą być najważniejsze ruchy, jakie wykonasz. Możesz skupić się na kontroli centrum i rozwinięciu swoich figur, ale warto też poznać niektóre często stosowane otwarcia, które pomogą Ci w realizacji Twojego planu.
1. Partia włoska
Rozpoczyna się - 1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gc4. Najważniejsza jest szybka kontrola centrum przez pionka i skoczka, a także postawienie gońca na jego najniebezpieczniejszym polu. W ten sposób przygotujesz się do roszady, która zapewni bezpieczeństwo królowi.
2. Obrona słowiańska
To także dobra metoda na otwarcie, która zapewni bezpieczeństwo pionkowi na d5. Wszystkie czarne figury mogą rozwijać się na szachownicy, ale ceną będzie to, że będą posiadały nieco mniej miejsca niż białe. Przebieg otwarcia to: 1. d4 d5 2 c4 c6.
3. Obrona francuska
To jedno z najważniejszych otwarć szachowych, każdy wprawny szachista powinien je znać. Po e5 obie strony będą miały łańcuchy pionków. Pewnym ryzykiem związanym z obroną francuską jest to, że goniec na c8 będzie trudny do rozwinięcia. Przebieg otwarcia to: 1. E4 e6 2.d4 d5.
4. Obrona hiszpańska
Partia hiszpańska to z kolei jedno z najbardziej klasycznych i najstarszych otwarć. Została nazwana na cześć hiszpańskiego biskupa, autora jednej z pierwszych książek o szachach. Polega na ataku na skoczka, który broni pionka na e5. Białe dążą do użycia tego ataku jako wzmocnienie presji na centrum czarnych. Przebieg otwarcia to: 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3.Bb5.
Zobacz także:
- Planszówki dla całej rodziny. "Bawmy się świetnie i uczmy"
- Planszówki robią prawdziwą furorę - możesz zagrać online lub w pojedynkę. Które są najciekawsze?
- Gry, które odciągną dzieci od telefonu. Jakie są zalety "planszówek"?
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: The Image Bank RF