Niektórzy producenci zapewniają, że w ich pojazdach olej w skrzyni biegów działa przez cały okres używania samochodu. Nie jest to prawda – olej w skrzyni biegów powinno wymieniać się regularnie zarówno w pojazdach z manualną skrzynią biegów, jak i ze skrzynią automatyczną.
Motoryzacja
Ile oleju do skrzyni biegów, aby spełniał swoje funkcje?
Olej w skrzyni biegów pełni wiele istotnych funkcji. Przede wszystkim smaruje poszczególne części, aby możliwie jak najbardziej zmniejszyć tarcie. Pełni też funkcje chłodzące poszczególne elementy. W skrzyni biegów pracują również koła zębate, a dodatkową funkcją oleju w tym przypadku jest łagodzenie ich uderzania o siebie. Co również bardzo ważne – wpływa na niwelowanie drgań w skrzyni. Inne ważne funkcje to ochrona przed korozją i utrzymywanie całego układu w czystości. Wybór rodzaju oleju zależy od pojazdu, w jakim chcemy go stosować – czy jest to samochód do jazdy miejskiej, sportowy czy dostawczy. Moment wymiany oleju w skrzyni biegów określa się na podstawie przejechanych kilometrów, ponieważ pierwsze objawy źle działającej skrzyni biegów oznaczają konieczność kosztownej naprawy. Przyjmuje się średnio, że wymiany tej powinno dokonywać się co 50 tys. km. Ile oleju potrzeba w skrzyni biegów? Generalnie im większa pojemność silnika, tym większa też pojemność skrzyni biegów. W mniejszych samochodach wystarczy litr oleju, w dużych potrzeba czasem ponad 5 litrów.
Ile oleju do skrzyni biegów manualnej?
Do niedawna uważano, że w nie ma potrzeby wymiany oleju w tradycyjnej, manualnej skrzyni biegów. Niektórzy producenci nie zalecają wymiany oleju w takiej skrzyni. Nie jest to dobre zalecenie – olej w skrzyni manualnej również się zużywa, co ma negatywny wpływ na ruchome części skrzyni biegów. Dlatego również w skrzyni manualnej warto raz na jakiś czas wymienić olej. Świeży olej może zapobiec awarii i znacznie wydłużyć bezawaryjną pracę skrzyni. Wymiana oleju to nieporównywalnie mniejszy koszt niż np. naprawa łożysk czy wykruszonych zębów, która liczona jest w tysiącach złotych. Aby skrzynia dobrze działała, trzeba wiedzieć, ile oleju wchodzi do skrzyni biegów oraz zastosować olej odpowiedniej jakości. Bardzo ważne jest zastosowanie oleju o odpowiedniej lepkości. Tu konsekwencje złego wyboru nie są aż tak drastyczne – przekładnia może działać nie do końca prawidłowo. Dużo większe problemy niesie ze sobą niedopilnowanie normy API. Wtedy przekładnia może zostać zniszczona już po przejechaniu paru tysięcy kilometrów. Wymiana oleju może potrwać kilkanaście minut, jeżeli nie pojawią się żadne problemy. Zdarza się jednak, że wymiana oleju w skrzyni biegów może być skomplikowana nawet dla doświadczonych mechaników. Najczęściej skrzynie biegów posiadają dwa korki – wlewowy i spustowy. Bywają skrzynie z trzema korkami albo bez żadnego. Wymianę oleju zawsze trzeba zaczynać od odkręcenia korka wlewowego, dopiero w drugiej kolejności można odkręcić korek spustowy. W niektórych modelach aut nie ma korka wlewowego, a olej podaje się np. przez odpowietrznik. Zdarzają się samochody (np. Fordy), w których nie ma korka spustowego. Wtedy olej usuwa się poprzez odessanie oleju lub trzeba wyjąć całą skrzynię biegów i usunąć go poprzez jej odwrócenie. Ile oleju wchodzi do skrzyni biegów? Określenie tego zależy od sposobu nalewania oleju. Jeżeli widać podnoszący się poziom oleju, można to określić na podstawie wysokości jego lustra. Zdarzają się jednak modele aut, w których wlewa się olej od góry skrzyni biegów i nie można określić jego poziomu. Wtedy trzeba stosować się do dokładnych zaleceń producenta, który podaje, ile konkretnie oleju potrzeba.
Ile oleju do automatycznej skrzyni biegów?
O ile wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów jest dyskusyjna, to wymiana w skrzyni automatycznej jest koniecznym warunkiem jej prawidłowego działania. Zakłada się, że pierwsza wymiana oleju powinna mieć miejsce po przejechaniu 60-100 tys. km. Następne wymiany powinny odbywać się co 40-60 tys. km, a w starszych pojazdach częstotliwość ta powinna wzrosnąć do 30-40 tys. km. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów nie jest zadaniem prostym, dlatego najlepiej wybrać się do sprawdzonego warsztatu, a nie dokonywać tych prac na własną rękę. Wynika to z faktu, że w zdecydowanej większości automatyczne skrzynie biegów są tak skonstruowane, że do wymiany oleju trzeba je całkowicie zdemontować. Poza tym trzeba bardzo starannie oczyścić te części ze starego, zużytego oleju. W przeciwnym razie nowy olej będzie zużywał się znacznie szybciej niż powinien. Dobranie odpowiedniego oleju też nie jest sprawą prostą – zdarza się, że odpowiedni olej dostępny jest tylko w autoryzowanych serwisach poszczególnych marek. To, ile oleju potrzeba do automatycznej skrzyni biegów, zależy też od rodzaju pojazdu i mieści się w przedziale od 1 do ponad 10 l.
Zobacz także:
- Czujnik hallotronowy – zasada działania i funkcje w samochodzie
- Driftuje kierując stopą. Bartosz Ostałowski pobił rekord Guinnessa
- Wzrost ceny koszyka zakupowego. O ile więcej płacimy za podstawowe produkty?
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: pixabay.com