Skuteczność działania kurtyny powietrznej w aucie została potwierdzona w czasie testów zderzeniowych. Jej użycie znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia urazów głowy, a także poranienia przez odłamki rozpadających się szyb.
Kurtyny powietrzne w samochodzie jako zwiększenie bezpieczeństwa
Poduszki powietrzne to już standardowe wyposażenie pojazdów. Można wyróżnić dwa główne i najpopularniejsze rodzaje. Poduszki przednie chronią kierowcę i pasażera przed urazami w wyniku czołowego zderzenia. Poduszki boczne zabezpieczają ich natomiast w przypadku, gdy samochód zostaje uderzony w bok.
Od pewnego czasu producenci stosują trzeci rodzaj poduszek powietrznych, tzw. kurtyny powietrzne. Producenci samochodów i inżynierowie doszli do wniosku, że poduszki boczne nie chronią głów pasażerów i kierowcy, głównie ze względu na to, że głowa osoby jadącej samochodem znajduje się najczęściej przy krawędzi poduszki. Te założenia potwierdzone zostały w czasie testów zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP, kiedy okazało się, że boczne poduszki nie są w stanie odpowiednio chronić głowy. Potrzebne więc było nowe rozwiązanie i stworzono kurtyny powietrzne.
Kurtyny powietrzne w samochodzie mają chronić głowy osób znajdujących się w pojeździe w przypadku uderzenia w jego bok. O ile poduszki powietrzne są standardowym i wymaganym wyposażeniem pojazdu, to kurtyny powietrzne mają rolę wspomagającą system ochronny.
Jak dbać o swoje bezpieczeństwo?
Kurtyna powietrzna w samochodzie – gdzie jest montowana?
Kurtyna powietrzna w samochodzie umieszczona jest wewnątrz dachu, w tzw. podsufitce, tuż przy krawędzi sufitu. W momencie zadziałania opuszcza się ona praktycznie na całej długości od słupków A do C. W samochodach lepszej klasy kurtyna powietrzna podzielona jest na dwie części – oddzielnie dla ochrony osób jadących z przodu oraz w tylnym rzędzie. Takie rozwiązanie jest dużo praktyczniejsze i zapewnia większe bezpieczeństwo podróży.
Kurtyna powietrzna w aucie to więc pewien rodzaj poduszki powietrznej, która jest wystrzeliwana z sufitu w momencie kolizji. Ma ona osłonić głowę i twarz osoby jadącej pojazdem w czasie zderzenia bocznego lub dachowania. Ochrona twarzy związana jest głównie z blokowaniem odłamków szkła z pękających szyb, aby nie zraniły one osób jadących samochodem. Kurtyny powietrzne w samochodzie uruchamiane są równocześnie z poduszkami bocznymi.
Kurtyny powietrzne w samochodzie – uruchamianie
Sama konstrukcja kurtyny powietrznej nie jest bardzo skomplikowana. To po prostu odpowiednio ułożony worek wykonany z nylonu lub bawełny. W momencie kolizji wypełniany jest helem. Dużo bardziej złożony jest mechanizm, który uruchamia kurtynę. Oparty jest on o czujniki, które przekazują dane do komputera pokładowego. Najistotniejszy sygnał, który wyzwala poduszki, w tym kurtynę powietrzną w samochodzie, pochodzi od czujnika, który wykrywa duże opóźnienie w poruszaniu się samochodu, zdecydowanie większe od tego, które powstaje nawet przy najostrzejszym hamowaniu. Gdy opóźnienie to trwa odpowiednio długo, a komputer pokładowy potwierdza kolizję, poduszki zostają uruchomione.
Napełnienie kurtyny powietrznej zajmuje kilkanaście milisekund od momentu wypadku. Pojemność kurtyn powietrznych zależy od ich rozmiarów, a także funkcji, które mają spełniać. Jeżeli kurtyna jest wąska, to zabezpiecza tylko przed uderzeniem w krawędź nadwozia nad oknem. Jeśli jest szeroka, chroni również pasażera przed wypadnięciem przez okno w momencie kolizji.
Kurtyny powietrzne w aucie – w jaki sposób są montowane?
Można wyróżnić dwa techniczne sposoby montowania kurtyny powietrznej, które związane są też z różnym sposobem działania tego rodzaju poduszki:
- ITS (inflatable tubular structure) – jeden koniec kurtyny montowany jest z przednim słupkiem, drugi na połączeniu tylnego słupka z dachem. Razem z pierwszym końcem instalowana jest przetwornica gazu. Po napełnieniu gaz nie ulatnia się z tego typu poduszki.
- Montowanie kurtyny powietrznej wzdłuż obu bocznych szyb albo od środkowego do przedniego słupka – kurtyna powietrzna w samochodzie umieszczona jest wzdłuż krawędzi dachu. Po kolizji napełnia się, a następnie gaz powoli wydostaje się z kurtyny.
Pierwszy rodzaj kurtyny powietrznej (ITS) jest wyjątkowy spośród wszystkich poduszek powietrznych montowanych w samochodach. W poduszkach przednich i bocznych, kiedy ciało naciska na napełnione poduszki, gaz zaczyna powoli z nich uchodzić przez specjalne otwory. Dzięki temu głowa czy tułów nie uderzają w twardą powierzchnię, ale delikatnie zagłębiają się w poduszki. Ostatecznie gaz całkowicie z nich wylatuje, co ułatwia opuszczenie pojazdu. Jedynym wyjątkiem jest poduszka ITS, z której gaz się nie ulatnia.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Lampy ksenonowe – za co uwielbiają je kierowcy? Poznaj ich wady i zalety
- Holowanie samochodów – jak bezpiecznie holować pojazdy?
- Prowadząc bez okularów, można dostać mandat w wysokości 1500 zł - co oznacza kod 01.06 w prawie jazdy?
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Peter Dazeley/Getty Images