Zanotowano spadek reprezentacji kobiet w biznesie. Dane nie napawają optymizmem

Bizneswoman
Bizneswoman
Źródło: Unsplash/ materiały prasowe
Spadła liczba kobiet na stanowiskach prezesów oraz członków zarządów - wynika ze statystyk za 2021 rok. Co więcej, odnotowano też mniej firm należących do Polek. Z czego to wynika? Dlaczego obecność przedsiębiorczyń na rynku maleje?

Coraz mniej kobiet na wysokich stanowiskach

W 2020 roku kobiety zajmowały stanowisko prezesa w prawie co czwartej spółce (23,5 proc.), a rok później ich udział wyraźnie zmalał do 19,5 proc. Zanotowano też spadek Polek wśród członków zarządów spółek (z 30 do 25 proc.). W praktyce oznacza to, że aż 80 procent stanowisk prezesów i 75 procent stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni, mimo że wg danych GUS udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc. - zwracają uwagę przedstawicielki Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Jak przekazują, spadek udziału kobiet w zarządach dotyczy też spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6 proc. funkcję prezesa pełni kobieta, co stanowi spadek o 1,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku.

Praca i finanse

DD_20240109_Praca_rep_REP
Źródło: Dzień Dobry TVN
Czy praca może dawać szczęście
Czy praca może dawać szczęście
Jak skutecznie poprosić o awans? - napisy
Jak skutecznie poprosić o awans? - napisy
4-dniowy tydzień pracy
4-dniowy tydzień pracy
Gdzie jest moja kasa z Komunii?
Gdzie jest moja kasa z Komunii?
Oszuści wyłudzają pieniądze „na stłuczkę”
Oszuści wyłudzają pieniądze „na stłuczkę”
Jak nauczyć młodzież zarządzania pieniędzmi?
Jak nauczyć młodzież zarządzania pieniędzmi?
Jak kupować więcej za mniej?
Jak kupować więcej za mniej?
Jak rozmawiać w związku o pieniądzach?
Jak rozmawiać w związku o pieniądzach?
Pieniądze OFE zalegają na kontach ZUS-u
Pieniądze OFE zalegają na kontach ZUS-u
Pieniądz w rodzinie nigdy nie zginie?
Pieniądz w rodzinie nigdy nie zginie?
Termomodernizacja, komputery, dodatkowe zajęcia. Dyrektorzy szkół wiedzieliby na co z pożytkiem wydać pieniądze z funduszu Czarnka
Termomodernizacja, komputery, dodatkowe zajęcia. Dyrektorzy szkół wiedzieliby na co z pożytkiem wydać pieniądze z funduszu Czarnka
Jak Polacy czy zarządzają swoimi finansami?
Jak Polacy czy zarządzają swoimi finansami?
Od 1 kwietnia 400 zł dopłaty do żłobka
Od 1 kwietnia 400 zł dopłaty do żłobka
Zmiany w Kodeksie Pracy już od sierpnia
Zmiany w Kodeksie Pracy już od sierpnia
Praca dopięta na ostatni guzik - poprawka
Praca dopięta na ostatni guzik - poprawka
Dlaczego dla wielu z nas finanse to czarna magia?
Dlaczego dla wielu z nas finanse to czarna magia?
Finansowe ABC przed rozwodem
Finansowe ABC przed rozwodem
40% Polaków w związku woli mieć osobne konta
40% Polaków w związku woli mieć osobne konta
Trendy na rynku pracy 2022
Trendy na rynku pracy 2022
Olga Kalicka – mama na dwóch etatach
Olga Kalicka – mama na dwóch etatach
Jak wygląda codzienna praca w schronisku dla zwierząt?
Jak wygląda codzienna praca w schronisku dla zwierząt?
Szkoła życia pod żaglami
Szkoła życia pod żaglami
Efekt Matyldy – jej praca, jego chwała
Efekt Matyldy – jej praca, jego chwała
Praca na Spitsbergenie czeka na chętnych
Praca na Spitsbergenie czeka na chętnych
Czy 16 godzin pracy to gwarancja sukcesu?
Czy 16 godzin pracy to gwarancja sukcesu?

Ponadto liczba firm należących do kobiet w Polsce na koniec 2021 roku była o 3 proc. mniejsza niż rok wcześniej i stanowiła 32,5 proc. wszystkich firm - wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet.

Aktywność przedsiębiorczyń a pandemia

Na spadek aktywności biznesowej kobiet wpływ miała m.in. pandemia. Według raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką na temat sytuacji polskich przedsiębiorczyń:

  • aż 1/3 badanych właścicielek i współwłaścicielek firm przyznała, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności,
  • ponad 1/4 odnotowała spadek przychodów,
  • 8 proc. musiało zawiesić działalność,
  • co 5. przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy.

Kampania Wiedza Nie Ma Płci

Problemów z obecnością kobiet w biznesie nie można tłumaczyć tylko wydarzeniami ostatnich dwóch lat. Według wyników badań opublikowanych w magazynie "Science" już 6-letnie dziewczynki wierzą w stereotypy dot. płci – np. że z natury są mniej inteligentne od chłopców. Więcej o tym, jak nieuświadomione stereotypy wpływają na wychowanie dzieci i o tym, jak im nie ulegać, można dowiedzieć się z pierwszej z cyklu debat w ramach drugiej odsłony kampanii #WiedzaNieMaPlci.

Kampania Wiedza Nie Ma Płci ma na celu wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecności w mediach specjalistek i specjalistów z różnych dziedzin. To obszar, w którym jeszcze wiele jest do zrobienia
- mówi Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku.

Kampania jest inicjatywą Klubu Champions of Change, działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezesów i prezeski dużych firm działających w Polsce i powstał z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej i największej polskiej organizacji wspierającej przedsiębiorczość kobiet, która nieprzerwanie działa od 2008 roku.

Zobacz też:

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy! 
Materiał promocyjny

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy!