Coraz mniej kobiet na wysokich stanowiskach
W 2020 roku kobiety zajmowały stanowisko prezesa w prawie co czwartej spółce (23,5 proc.), a rok później ich udział wyraźnie zmalał do 19,5 proc. Zanotowano też spadek Polek wśród członków zarządów spółek (z 30 do 25 proc.). W praktyce oznacza to, że aż 80 procent stanowisk prezesów i 75 procent stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni, mimo że wg danych GUS udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc. - zwracają uwagę przedstawicielki Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Jak przekazują, spadek udziału kobiet w zarządach dotyczy też spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6 proc. funkcję prezesa pełni kobieta, co stanowi spadek o 1,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Praca i finanse
Ponadto liczba firm należących do kobiet w Polsce na koniec 2021 roku była o 3 proc. mniejsza niż rok wcześniej i stanowiła 32,5 proc. wszystkich firm - wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet.
Aktywność przedsiębiorczyń a pandemia
Na spadek aktywności biznesowej kobiet wpływ miała m.in. pandemia. Według raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką na temat sytuacji polskich przedsiębiorczyń:
- aż 1/3 badanych właścicielek i współwłaścicielek firm przyznała, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności,
- ponad 1/4 odnotowała spadek przychodów,
- 8 proc. musiało zawiesić działalność,
- co 5. przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy.
Kampania Wiedza Nie Ma Płci
Problemów z obecnością kobiet w biznesie nie można tłumaczyć tylko wydarzeniami ostatnich dwóch lat. Według wyników badań opublikowanych w magazynie "Science" już 6-letnie dziewczynki wierzą w stereotypy dot. płci – np. że z natury są mniej inteligentne od chłopców. Więcej o tym, jak nieuświadomione stereotypy wpływają na wychowanie dzieci i o tym, jak im nie ulegać, można dowiedzieć się z pierwszej z cyklu debat w ramach drugiej odsłony kampanii #WiedzaNieMaPlci.
Kampania Wiedza Nie Ma Płci ma na celu wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecności w mediach specjalistek i specjalistów z różnych dziedzin. To obszar, w którym jeszcze wiele jest do zrobienia
Kampania jest inicjatywą Klubu Champions of Change, działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezesów i prezeski dużych firm działających w Polsce i powstał z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej i największej polskiej organizacji wspierającej przedsiębiorczość kobiet, która nieprzerwanie działa od 2008 roku.
Zobacz też:
- 2022 rokiem zmian w prawie pracy. Co się zmieni?
- Kobiety tracą finansowo podczas rozwodów. Na czym polega wyzwanie "drobniaki mają moc"?
- Przyleciała do Polski zza oceanu, by poznać historię swoich przodków. "Tego chciałaby moja prababcia"
Autor: Dominika Czerniszewska
Źródło: Materiały prasowe: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash/ materiały prasowe