Luka płacowa w Polsce
Od lat w przestrzeni publicznej mówi się o luce płacowej. Szacuje się, że kobiety w Polsce zarabiają średnio o 20 proc. mniej niż ich koledzy. Jako najczęstsze przyczyny Rzecznik Praw Obywatelskich podaje:
- stereotypy związane z płcią,
- brak transparentności wynagrodzeń,
- gorszy dostęp do stanowisk kierowniczych,
- większy udział pracowniczek w źle opłacanych zawodach.
Natomiast badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką pokazują znacznie więcej. Wynika z nich, że aż 66 proc. kobiet uważa, że ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do kompetencji. Dobrze oceniło je zaledwie 8,5 proc. Dla niektórych Polek może to stanowić pretekst do założenia własnego biznesu. Po prostu obrotne kobiety chcą zawalczyć o własne zarobki. Jednak jak pokazuje raport, pomimo zaradności nie jest to łatwe zadanie. Okazuje się, że aż 40 proc. badanych przedsiębiorczyń ma problemy z wyceną swoich produktów i usług:
- 23 proc. z powodu niechęci do rozmawiania o pieniądzach,
- 17,5 proc. z powodu nieznajomości cen konkurencji.
Z kolei wycena swojego czasu przychodzi z łatwością już tylko co piątej badanej. Niemal 1/3 sprawia ona problem i wynika u 12,5 proc. z braku pewności siebie, a u 15 proc. z nieumiejętności określenia jego ceny. Co więcej, ponad 1/3 zdarza się czasami prowadzić projekty lub brać w nich udział nieodpłatnie, a 13 proc. zdarza się to często. Ponadto niemal połowa respondentek przyznaje, że stresują ją rozmowy o pieniądzach i wynagrodzeniu.
Jest i druga strona medalu. Połowa przedsiębiorczyń uważa, że wycenia swoje usługi i produkty zgodnie ze stawką rynkową, czyli średnią lub prawdopodobną ceny w danej branży, a 1/5 nawet wyżej. Jednocześnie 14 proc. wycenia swoje działania poniżej stawki rynkowej. Mimo tego aż 40 proc. zdarzyło się usłyszeć, że ich stawki są niższe, niż u konkurencji, a tylko 13 proc., że wyższe. Mniej niż połowa czuła się zadowolona ze swojej wyceny.
Praca i finanse
Polki zaniżają swoje oczekiwania finansowe
Właścicielki polskich firm wykorzystują swój potencjał i konsekwentnie podążają za postawionymi celami, ale jak pokazuje raport, nie oznacza to, że łatwo im pokonywać bariery. Badania wyraźnie pokazują, że aż 80 proc. respondentek uważa, że kobiety zaniżają swoje oczekiwania finansowe, a zdaniem 3/4 z tej liczby przyczyną jest - ponownie - brak pewności siebie.
Potwierdzają to dane z innego badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, według których 36 proc. kobiet uważa brak pewności siebie za największą przeszkodę w rozwoju. Z kolei u tych, które zawyżają swoje oczekiwania finansowe, wynika to przede wszystkim z wiedzy i kompetencji - tak uważa niemal 1/3 ankietowanych.
Inspiracją do budowania poczucia własnej wartości mogą być laureatki najstarszego i największego konkursu dla przedsiębiorczych Polek, czyli Bizneswoman Roku. Zaliczają się do nich m.in. Karolina Marzantowicz czy Krystyna Momot. Więcej na ich temat przeczytasz poniżej:
- Mama trójki dzieci zmienia technologiczny świat. "Nie żałuję wyborów, których dokonuję"
- Krystyna Momot od 30 lat prowadzi własną firmę: "To coś więcej niż tylko stabilność finansowa"
- Jak Polki radzą sobie z prowadzeniem własnych firm? Wyniki raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką mogą zaskoczyć
Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku już od 13 lat nagradza godne naśladowania reprezentantki świata biznesu.
Autor: Dominika Czerniszewska
Źródło: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką/Bizneswoman Roku
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash