Materiał promocyjny

Jak zadbać o nasze cyberbezpieczeństwo i nie dać się oszukać? "To są żniwa dla przestępców"

Cyberbezpieczeństwo, czyli jak płacić w sieci?
Cyberbezpieczeństwo, czyli jak płacić w sieci?
Źródło: Dzień Dobry TVN
Cyberprzestępstwa stają się coraz powszechniejsze. Często dzwonią do nas osoby podające się za pracowników banków i proszą o podanie danych. Ponadto zbliża się czas, kiedy częściej niż zwykle będziemy robić zakupy przez Internet - przed nami święta, Black Friday czy Cyber Monday. W ostatnim kwartale roku szczególnie ważne jest, aby zadbać o bezpieczeństwo swojego portfela. Jak to zrobić? Jak nie dać się nabrać na sztuczki oszustów? O tym w Dzień Dobry TVN mówili dr Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich oraz Ireneusz Korzeniewski, influencer.

Jak dbać o bezpieczeństwo swoich finansów?

Irenusz Korzeniewski otrzymał niedawno niepokojący telefon. Zadzwonił do niego mężczyzna, który twierdził, że jest pracownikiem banku.

- Poprosił mnie o datę urodzenia. Zapytał, czy brałem ostatnio kredyt w tym banku? Oczywiście odpowiedziałem, że nie. No i nagle zaczęły się dziwne pytania podchodzące pod to, żebym jak najszybciej podał numer swojej karty kredytowej, ponieważ jest zagrożona i trzeba ją zablokować. I tutaj zaświeciła mi czerwona lampka w głowie, bo niedawno padłem ofiarą cyberprzestępców, ale z kolei na Facebooku, gdzie zabrano mi moje konto i żądano potem dosyć dużych pieniędzy, żeby je oddać - powiedział influencer.

Korzeniewski wykazał się rozwagą i nie dał się nabrać oszustom. - Powiedziałem, że ja sam skontaktuję się z bankiem i nasza rozmowa się skończyła. Jak zadzwoniłem do banku, to się okazało, że była to kolejna próba wyłudzenia. Ja jestem z pokolenia tak zwanych "silver", kiedyś banki zupełnie inaczej działały. Przyjeżdżało się do banku, rozmawiało się z panią Elą, z panią Ewą, podpisywało się, podpis się zgadzał. Te wszystkie rzeczy, które się w tej chwili dzieją wokół nas w sieci, niestety nas wyprzedzają. My się ciągle uczymy, ale wciąż cyberprzestępcy są przed nami - podkreślił gość Dzień Dobry TVN.

Jak można uchronić się przed wyłudzeniem pieniędzy? - Bankowcy nigdy nie proszą o takie informacje przez telefon. Jak pada pytanie o numer karty kredytowej, o datę ważności, a już w ogóle jak o numer CVV, to wszystkie światełka czerwone powinny się zapalić. Natychmiast się trzeba rozłączyć i skontaktować z bankiem - wskazał dr Przemysław Barbrich.

Należy zadbać również o bezpieczeństwo w sieci, m.in. ustawić różne hasła do popularnych platform, ale także być ostrożnym podczas robienia zakupów przez Internet.

- Nie ma nic za darmo. Do oglądania Dzień Dobry TVN pewnie jest fantastyczny 75-calowy telewizor, ale jak go ktoś proponuje za 200 zł i prosi o podanie numeru karty i wszystkich danych na jakiejś takiej dziwnej platformie zakupowej, to skorzystajmy z tej oferty, tylko powiedzmy, że zapłacimy przy odbiorze gotówką. Gwarantuję, że na tym się kontakt ze światem przestępczym kończy. Musimy być czujni. Wejdźmy sobie na bankiwpolsce.pl, to jest niekomercyjna strona i tam jest to wszystko napisane, jakie są najczęstsze przestępstwa. Przed nami Black Week, Cyber Monday, Black Friday. To są żniwa dla przestępców, dlatego warto być ostrożnym - ostrzegł przedstawiciel Związku Banków Polskich.

Nie daj się nabrać na sztuczki oszustów

Oszuści prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowszych sposobów na wyłudzenie naszych pieniędzy.

- O przestępstwach na wnuczka już powiedziano tysiąc razy, ale jest już nowe przestępstwo na wnuczka, bo teraz sztuczna inteligencja potrafi podrobić głos wnuczka. Wnuczek mówi prawdziwym głosem, ale tylko prawdziwa babcia albo mama wie, czy była klasówka z geografii, czy nie. Warto zadać takie pytanie kontrolne, na które może znać odpowiedź tylko najbliższa rodzina - powiedział dr Przemysław Barbrich.

Jakie są jeszcze metody cyberprzestępców?

- Przy okazji powodzi pojawiły się np. podrabiane alerty Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Powtarza się historia z SMS-ami dotyczącymi niedopłaty do paczki. To taki standardzik, bo to jest to kliknięcie albo w tego fałszywego kuriera, albo właśnie w tę niedopłatę. W tym momencie infekujemy sobie telefon, przenosimy się na stronę banku, która do złudzenia przypomina stronę naszego banku. Tam wbijamy wszystkie loginy i hasło i dalej już się dzieje. Dlatego warto zawsze w takiej sytuacji pamiętać, że nie klikamy w żadne linki, które przychodzą od dziwnych kurierów, od banków. Banki tego nigdy nie robią - podsumował ekspert.

Całą rozmowę znajdziesz w materiale wideo.

Bezpieczeństwo w sieci - czat z ekspertem

Dzień dobry, co powinnam zrobić kiedy dzwoni do nas ktoś, kto podaje się za pracownika banku i mówi, że moje pieniądze są zagrożone? Jaka powinna być moja prawidłowa reakcja? Czy powinnam zgłosić taki incydent do mojego banku, zadzwonić na policję lub do jakiejś innej instytucji?

dr Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich, wykładowca akademicki Pracownik banku nigdy nie będzie prosić o podanie loginu, hasła, a tym bardziej o przelanie pieniędzy na jakieś wymyślone konto. To ewidentny przypadek oszustwa. W takiej sytuacji należy natychmiast się rozłączyć, zadzwonić na infolinię banki i zgłosić taki incydent. Pracownicy banku będą wiedzieli, co zrobić.

Zakładam, że zostałem oszukany przez sklep internetowy. Sklep nie wysłał zamówionego produktu lub wysłał, ale jest inny, niż w opisie. I na moje szczęście - płaciłem za nie kartą płatniczą. Czy jest szansa, że mogę odzyskać pieniądze? Czy to może mieć wpływ gdy składam reklamację w banku? I co ważne, czy bank uzna moją reklamację jeśli zgłoszę?

dr Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich, wykładowca akademicki Tak, najpierw trzeba spróbować złożyć reklamację w sklepie, a jeśli to będzie nieskuteczne albo nie będzie kontaktu ze sklepem, należy złożyć reklamację w banku i skorzystać z chargeback i pieniądze powinny wrócić na konto karty w przeciągu kilku tygodni albo nawet szybciej.

Czy podpinanie karty płatniczej do różnych aplikacji, np. do rezerwowania noclegów, zamawiania taksówek, jest bezpieczne? Czy poleca pan to rozwiązanie, czy jednak odradza?

dr Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich, wykładowca akademicki Podpinanie na stałe kart do różnych serwisów ułatwia nam życie, ale w określonych sytuacjach może narazić nas na niebezpieczeństwo. Czasami warto poświęcić parę minut i każdą transakcję autoryzować pojedynczo.

Często robię zakupy przez internet. Jak rozpoznać, że sklep internetowy jest bezpieczną, zaufaną stroną? Podaję tam imię, nazwisko, adres do wysyłki i czasami obawiam się, że moje dane mogą trafić w niepowołane ręce.

dr Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich, wykładowca akademicki Warto korzystać ze sprawdzonych i renomowanych platform sprzedażowych, czytać opinie użytkowników o sklepie i podawać tylko niezbędne dane. Warto też zajrzeć na stronę bankiwpolsce.pl - tam znajdziemy dużo informacji o tym, jak nie dać się okraść w internecie.

Jak bezpieczniej płacić za zakupy w sieci - kartą czy blikiem?

dr Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich, wykładowca akademicki Najbezpieczniej jest płacić na markowych platformach sprzedażowych kartą kredytową, bo kiedy dochodzi do potencjalnego oszustwa, możemy skorzystać z opcji chargeback, które pozwala na odzyskanie pieniędzy, kiedy zamówiony towar do nas nie dotarł albo nie dotarł taki, jaki zamówiliśmy.

Co zrobić, gdy jednak mimo zachowania ostrożności padniemy ofiarą oszustwa?

dr Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich, wykładowca akademicki Natychmiast skontaktować się z infolinią banku, zmienić hasła do bankowości internetowej i mobilnej, zgłosić sprawę na policję.

Jak rozpoznać fałszywy sklep?

dr Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich, wykładowca akademicki Wystarczy czytać opinie innych użytkowników, nie korzystać z super okazji, nie da się kupić 75-calowego telewizora za 200 zł, a jeśli ktoś oferuje taki zakup, spróbujmy umówić się na płatność gotówką przy odbiorze. Wtedy od razu będzie widać, że to fake.

Co ile powinno się zmieniać hasło do logowania się w serwisie bankowym?

dr Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich, wykładowca akademicki Hasło powinno być trudne, składające się z dużych i małych liter, cyfr i znaków specjalnych. Jeśli jesteśmy ostrożni, to zmiana hasła co 3 miesiące powinna wystarczyć.

Czy podpinanie karty pod telefon jest bezpieczne?

dr Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich, wykładowca akademicki Jest bezpieczne pod warunkiem, że mamy odpowiednio zabezpieczony telefon, korzystamy z antywirusów i jesteśmy ostrożni.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Materiał promocyjny
podziel się:

Pozostałe wiadomości