Pracodawca będzie mógł sprawdzić, czy pracownik jest pod wpływem alkoholu

Osoba pracująca i pijąca alkohol
Pracodawca będzie mógł sprawdzić, czy pracownik jest pod wpływem alkoholu
Źródło: Iryna Mylinska/Getty Images
Do tej pory wielu pracodawców miało ograniczone możliwości sprawdzenia, czy pracownik jest pod wpływem alkoholu. Nowelizacja kodeksu pracy, w której umożliwione zostanie badanie trzeźwości pracowników, trafiła do konsultacji społecznych. Co się może zmienić? 

Czy pracodawca może sprawdzić pracownika na obecność alkoholu?

Obecnie pracodawca ma możliwość przebadania pracownika na obecność alkoholu jedynie w momencie, kiedy osoba się na to zgadza bądź jest to na jej własne żądanie. Nie można zmusić pracownika do badania, ponieważ byłoby to naruszenie dóbr osobistych. Wielu pracodawców domagało się umożliwienia im przeprowadzania takich testów, ponieważ osoba pod wpływem alkoholu wykonująca swoją pracę może być nie tylko nieproduktywna, ale także może stanowić zagrożenie dla siebie i innych. 

Alerty i cyberbezpieczeństwo

ALERTY RCB
ALERTY RCB
Plaga cyberprzestępczości w Polsce
Plaga cyberprzestępczości w Polsce

Szczególne znaczenie badania trzeźwości pracowników mają w miejscach, w których wykonywane są prace fizyczne, np. plac budowy lub magazyn. Tam praca pod wpływem alkoholu niesie duże ryzyko zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia, a nawet życia samego pracownika, współpracowników oraz osób postronnych. Znowelizowane przepisy kodeksu pracy trafiły do konsultacji - oznacza to, że niektóre kwestie będą jeszcze dopracowywane. Co do tej pory udało się ustalić? Jakie zmiany zostały zaproponowane?

Zmiany dla pracodawców w badaniach trzeźwości pracowników

Proponowane zmiany umożliwiłyby pracodawcom badanie trzeźwości pracowników bez ich zgody, jeżeli byłoby to niezbędne do zapewnienia ochrony życia oraz zdrowia pracowników, innych osób bądź ochrony mienia. Przy czym takie badanie nie mogłoby mimo wszystko naruszać godności oraz dóbr osobistych pracowników. Zgodnie z proponowanymi zmianami, celem wykonania badania, potrzebny byłby właściwie skalibrowany alkomat, który zawierałby dokumentację gwarantującą wiarygodność wyników.

Co więcej, nowelizowany projekt rozstrzygałby kwestie kolizji między przepisami RODO, a kontrolą na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu. W projekcie zapisano, że pracodawcy informacje zebrane podczas badania alkomatem mogliby przetrzymywać jedynie przez rok w przypadku osób, które były trzeźwe. Jeżeli zaś wystąpiłaby konieczność nałożenia kary pieniężnej lub upomnienia, to informację można będzie przetrzymywać w aktach do czasu, kiedy kara zostanie uznana za niebyłą.

Zgodnie z nowymi przepisami, nietrzeźwym jest pracownik, który w wydychanym powietrzu będzie miał 0,1 mg/dm3 podczas badania alkomatem.

Zobacz także:

Autor: Teofila Siewko

Źródło: Bezprawnik

Źródło zdjęcia głównego: Iryna Mylinska/Getty Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości