Szykuje się wzrost cen samochodów używanych. Nie każdego będzie stać na 4-5 letnie auto

Kobieta przekazująca kluczyki do samochodu
Wavebreakmedia Ltd/Getty Images
Resort finansów od 1 stycznia 2022 roku planuje zmiany w odprowadzaniu podatków, które znacząco wpłyną na ceny aut używanych. Nowe przepisy mają wynikać z tzw. Nowego Ładu, przygotowywanego przez rząd. Jakich cen możemy się spodziewać?

Zmiana, która spowoduje wzrost cen dotyczy opodatkowania sprzedaży aut poleasingowych. Obowiązujące obecnie przepisy umożliwiają odsprzedanie auta poleasingowego bez ponoszenia podatku od wzbogacenia się, kiedy auto zostało wykupione, a następnie odsprzedane najwcześniej po 6 miesiącach od dnia wykupienia. To te przepisy mają zostać zmienione. Nowy Ład ma wprowadzić możliwość takiej sprzedaży po upływie co najmniej... 6 lat. Co to oznacza?

Wzrost cen aut używanych dotknie nie tylko przedsiębiorców

Jeżeli w życie wejdą nowe przepisy, to wzrost cen dotknie osoby, które mają w planach zakup używanego auta z polskiego rynku. Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli odsprzedać samochody poleasingowe przed upływem 6 lat, będą musieli uiścić dodatkową opłatę - 19 proc. podatku dochodowego oraz 23 proc. VAT.

Ekonomiści wręcz jednogłośnie orzekają, że koszty te zostaną przerzucone na potencjalnych kupców. Oznacza to, że nie tylko zwykły Kowalski będzie musiał wydać więcej na takie używane auto, ale także przedsiębiorcy rzadziej będą skłonni do wymiany samochodów w swoich firmach. Właściciele firm będą musieli bowiem odczekać 6 lat do momentu sprzedaży aut bądź znacząco podnieść ich cenę, aby nie zostać stratnymi. Ma to być przyczyną rezygnacji kupowania nowych aut, co uderzy w rynek - mniej będzie samochodów używanych z Polski.

Kiedy wzrost cen aut używanych?

Wzrost cen wciąż nie jest pewny. Mimo wszystko, wielu przedsiębiorców martwi się o zmianę przepisów. Dodatkowym powodem do zmartwień są niejasności znajdujące się w sformułowanych przepisach przejściowych.

Z tekstu nowelizacji wynika, że zmianą będą dotknięci nie tylko leasingobiorcy po wejściu w życie owej nowelizacji, ale także prawdopodobnie ci, którzy wzięli leasing na samochód przed zmianą prawa. Budzi to ogromne obawy zarówno przedsiębiorców, jak i ekonomistów, gdyż jak zaznaczają, "nie zmienia się zasad podczas gry".

Zobacz wideo: D. Tusk: Cała konstrukcja "ładu" premiera Morawieckiego jest oparta na zabieraniu jednym i dawaniu drugim

TVN24/x-news

Zobacz także:

Autor: Teofila Siewko

podziel się:

Pozostałe wiadomości