Nowa fala oszustw w sieci. Wyłudzają dane, podszywając się pod atrakcje turystyczne

Kobieta na plaży, z telefonem i kartą płatniczą w dłoniach
Oszuści podszywają się pod atrakcje turystyczne. NASK ostrzega
Źródło: martin-dm/GettyImages
Cyberprzestępcy wykorzystują sezon wakacyjny i rosnącą popularność zakupów online, by wyłudzać dane i pieniądze - alarmuje Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK). Podszywając się pod znane firmy, instytucje oraz atrakcje turystyczne, tworzą fałszywe strony oraz rozsyłają zmanipulowane wiadomości e-mail. Co zrobić, by nie dać się oszukać w wakacje?
Kluczowe fakty:
  • Oszuści podszywają się pod znane atrakcje turystyczne bądź firmy kurierskie, aby zdobyć zaufanie użytkowników.
  • W kampaniach phishingowych wykorzystują fałszywe strony i wiadomości.
  • NASK informuje, że kluczowe jest zachowanie czujności i weryfikowanie źródeł informacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

DD_20250114_Dane_REP_napisy
Uwaga na kradzież danych - napisy
Źródło: Dzień Dobry TVN

NASK ostrzega przed oszustami. Podszywają się pod obiekty turystyczne

Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) poinformowała o zaobserwowaniu kampanii phishingowej, w której oszuści podszywają się pod znane obiekty turystyczne, m.in. Energylandię i Łódzkie Zoo. Celem przestępców jest wyłudzenie danych karty płatniczej poprzez fałszywe strony internetowe.

- Fałszywa strona internetowa obiektu zachęca do kupienia biletów wstępu w promocyjnych cenach. Gdy użytkownik poda dane karty płatniczej, może stracić pieniądze - ostrzega NASK. Strony są reklamowane w mediach społecznościowych, a linki kierują użytkowników do stron kontrolowanych przez cyberprzestępców, które naśladują płatności online, np. panel PayU.

- Uważaj na reklamy w internecie, oszuści często podszywają się pod znane nazwy lub logotypy, zmieniając niewielkie elementy. Każdy szczegół ma znaczenie. Jeśli klikniesz w link, przyjrzyj się, jak wygląda witryna. Jeżeli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości – nie podawaj danych logowania ani karty płatniczej - przypomina NASK, apelując o rozwagę i weryfikację ofert bezpośrednio u oficjalnych źródeł.

Uwaga na fałszywe wiadomości od firm kurierskich

Drugą kampanią phishingową, którą zidentyfikowali eksperci NASK, jest podszywanie się pod firmę kurierską DHL.

- Działanie jest zawsze podobne - cyberprzestępcy wysyłają wiadomość e-mail o czekającej przesyłce, którą można odebrać po uiszczeniu odpowiedniej opłaty celnej. Celem jest wyłudzenie danych logowania do bankowości użytkownika i kradzież pieniędzy - tłumaczy instytucja. W wiadomości znajduje się link do fałszywej strony imitującej panel logowania bankowego.

- Podanie loginów i haseł skutkuje kradzieżą pieniędzy przez cyberprzestępców - ostrzega NASK. Przestępcy manipulują emocjami odbiorcy, skłaniając do pośpiesznego działania. Warto więc dokładnie sprawdzić nadawcę wiadomości i zwracać uwagę na błędy w treści.

W razie wątpliwości, jak sugeruje NASK, "można również zadzwonić do firmy, która rzekomo wysłała tę wiadomość i zweryfikować treść". NASK zachęca do zgłaszania podejrzanych treści do zespołu CERT Polska – przez numer: 8080, adres: cert@cert.pl lub stronę: https://incydent.cert.pl.

- Opisywane kampanie bazują na aktualnych zgłoszeniach oraz analizie cyberprzestrzeni prowadzonej przez CERT Polska. Przedstawiają schematy działania przestępców, którzy w sposób nieuprawniony wykorzystują wizerunek osób, firm i instytucji. Nasze ostrzeżenia mają charakter informacyjny i służą budowaniu świadomości dotyczącej cyberzagrożeń - podkreśla instytucja.

Pomóż nam ulepszyć serwis. Weź udział w krótkiej ankiecie. Zachęcamy do wypełniania ankiety do 9 czerwca 2025.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości