Naukowcy z NASA odkryli masywną egzoplanetę. Jest "Hulkiem" wśród superziem

Egzoplaneta TOI-1075 b - interpretacja artysty
Źródło: NASA/JPL-Caltech
Egzoplaneta TOI-1075b to jedna z najbardziej masywnych superziem, jakie odkryto do tej pory. Jest oddalona jest od Ziemi o zaledwie 200 lat świetlnych. NASA liczy na to, że jej wykrycie rzuci nowe światło na rozwiązanie ważnych zagadek kosmosu.

NASA odkryła egzoplanetę TOI-1075b

Egzoplaneta to planeta znajdująca się poza Układem Słonecznym. Masywna superziemia została odkryta przez sondę TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) amerykańskiej agencji kosmicznej NASA. Masa TOI-1075b jest prawie 10 razy większa od masy Ziemi i uważa się, że zbudowana jest nie tylko z gazu, ale również za skał.

Astronomia i kosmos

Podbój kosmosu dokonuje się małymi kroczkami
Bartłomiej Harkot - drugi Polak w kosmosie?
Bartłomiej Harkot - drugi Polak w kosmosie?
Wygrały bilet w kosmos
Wygrały bilet w kosmos
Jego praca to jak szukanie igły w stogu siana
Jego praca to jak szukanie igły w stogu siana

Badacze oceniają, że możliwe są dwa scenariusze. Obiekt może być zupełnie pozbawiony atmosfery albo ją posiadać, ale tylko o małej gęstości.

Znaczenie odkrycia TOI-1075b dla nauki

Jak podała NASA na swojej stronie internetowej, "nowe dane pokazują, że TOI-1075b jest jedną z najbardziej masywnych superziem odkrytych do tej pory". Egzoplaneta jest pokryta stopioną lawą, ponieważ ma przegrzaną powierzchnię, na której panuje 1050 stopni Celsjusza. Powodem tego jest jej bliskość w stosunku gwiazdy macierzystej. Odkryty obiekt ma również ultrakrótką orbitę - okrążenie pomarańczowego karła TOI-1075 zajmuje mu 14,5 godziny.

- Modele sugerują, że superziemie wielkości TOI-1075b normalnie powinny mieć dość grubą atmosferę wodoru i helu. Ale gęsty skład tej planety i piekielnie ciasna orbita sprawiają, że taka atmosfera jest mało prawdopodobna - wyjaśniła NASA.

Ten obiekt i jego cechy są idealną okazją do badania teorii powstawania i ewolucji planet.

Więcej na ten temat na tvn24.pl.