Gorące tematy

Masło jest lepsze niż olej kokosowy? Dietetyk Ula Somow rozprawia się z mitami na temat odchudzania

Ula Somow, dietetyk, która o odchudzaniu wie wszystko, była gościem wakacyjnego live’a DDTVN prowadzonego przez Roberta Stockingera. Czy będąc na diecie, można jeść ziemniaki? Czy dieta wegetariańska jest dla każdego? Które produkty powinniśmy jeść, jeśli chcemy dłużej czuć się syci? Ula Somow odpowiedziała na te wszystkie pytania.

  • Ula Somow - dietetyk - odpowiedziała na wasze pytania.
  • Jak pozbyć się wody z organizmu, szczególnie latem, kiedy np. puchną nam ręce, nogi?
  • Ćwiczę, jestem na diecie, a nie chudnę! Co się dzieje?
  • Dieta wegetariańska - tak czy nie?
  • Czy na diecie można jeść ziemniaki?
  • Czy ryżu nie wolno odgrzewać? To mit!
  • Olej kokosowy - zdrowy czy niezdrowy?


Zobacz: "To miłe, kiedy taki emeryt jak ja..." - Mistrz Świata Mateusz Kusznierewicz live DDTVN


Ula Somow - dietetyk - odpowiedziała na wasze pytania

Od 25 czerwca, w wakacyjne dni powszednie, reporterzy Dzień Dobry TVN zapraszają Was na wirtualne spotkania na żywo z ciekawymi gośćmi w rozmaitych miejscach. Tym razem - 10 lipca - gościliśmy Ulę Somow, dietetyk, którą z pewnością znacie z codziennych wydań Dzień Dobry TVN i Dzień Dobry Wakacje. Ula Somow odpowiedziała na pytania - wasze, które zadaliście jej w trakcie transmisji na żywo oraz te Roberta Stockinegra.


Więcej: Tylko u nas! Blanka Lipińska napisze czwartą część erotycznego kryminału! Czy powtórzy sukces poprzednich książek?


Jak pozbyć się wody z organizmu, szczególnie latem, kiedy np. puchną nam ręce, nogi?

To częsta przypadłość kobiet. Często myślimy, że trzymanie wody w organizmie jest związane z naszą miesiączką. To ma wpływ oczywiście. Ale to co musimy zmienić, to nasze podejście. Kiedy puchniemy, myślimy: "Nie mogę pić tyle wody, bo podchodzę wodą". To nieprawda. Podchodzimy wodą, dlatego że jesteśmy odwodnieni i nasz organizm zamienia się w wielbłąda. Co powinniśmy robić? Osoby, które mają skłonności do trzymania wody w organizmie, powinny zwrócić uwagę na odpowiednie nawodnienie i ilość elektrolitów, np. soli (...) Kiedy jest gorąco, sód może być naszym sprzymierzeńcem. Oczywiście to nie jest tak, że im więcej, tym lepiej. Nadmiar soli też może spowodować obrzęki.

Ćwiczę, jestem na diecie, a nie chudnę! Co się dzieje?

Jesteśmy bardzo przywiązani do liczb. Jakiekolwiek monitorowanie wagi ciała jest dobre. Natomiast nie można być niewolnikiem wagi. Ważne jest, żeby mierzyć sobie obwody. Bardzo często się okazuje, że osoby które zaczynają dopiero trenować, bardzo szybko chudną. Ta tkanka tłuszczowa nam schodzi, ale jednocześnie przybieramy jeśli chodzi o tkankę mięśniową. W pewnym momencie może się okazać, że nasza masa ciała stoi w miejscu. Tkanka tłuszczowa spadła, a tkanka mięśniowa wzrosła! Mierząc swoje obwody, bardzo szybko zobaczycie, że choć kilogramy nie spadają, to spadają centymetry w talii, w pasie (...) Jest też taki sposób, żeby mierzyć sobie obwód szyi (...) 

Dieta wegetariańska - tak czy nie?

Ja osobiście nie jem mięsa, co nie oznacza, że jestem wegetarianką. Nie jem mięsa, ale nie jestem wegetarianką (...) Ja uważam, że powinniście spojrzeć, czy przypadkiem tego mięsa nie macie za dużo w diecie, bo może tak jest. Nie namawiam do wegetarianizmu, ale uważam że każdy powinien spróbować przynajmniej raz w tygodniu mięsa nie zjeść.
(...) wprowadźcie do diety warzywa strączkowe: fasola, soczewica, bób... Możecie zastąpić kotleta na przykład fasolką, zostaje nam wtedy kasza, makaron (...) Jeżeli ktoś się boi, że tam jest niepełnowartościowe białko, nie bójcie się, bo łącząc te strączki ze zbożami, mamy pełnowartościowe białko!

Czy na diecie można jeść ziemniaki?

Ja kocham ziemniaki! Dietetycy trochę zamotali, jeśli chodzi o ziemniaki. My jako dietetycy przenieśliśmy ziemniaki ze strony warzyw do produktów skrobiowych, bo wartość odżywcza ziemniaków jest bardzo zbliżony do tych produktów. Jest w nich dużo węglowodanów, trochę mniej błonnika niż w warzywach (...)
Na 100 gramów kasza albo ryż ma więcej kalorii niż ziemniak. (...) Ja polecam ziemniaki na redukcję! Jest takie coś, jak indeks sytości. Indeks sytości mówi, jak zjem dany produkt, jak długo nie będę czuć po nim głodu. Ziemniak ma bardzo wysoki indeks sytości. Sam ziemniak nie jest tak bardzo kaloryczny, dopóki nie dodacie do niego skwarek, śmietany, masła. (...) Jeżeli na obiad zjemy ziemniaka, prawdopodobnie długo nie będziemy po nim głodni.

Po jakich produktach jesteśmy dłużej najedzeni?

To produkty wysokobiałkowe. Są to na przykład różne produkty mleczne albo strączki! Zwróćcie też uwagę na to, że kiedy zjemy makaron pełnoziarnisty, jesteśmy dłużej najedzeni niż po makaronie białym. Podobnie jest z pieczywem. Razowe pieczywo da nam dłuższe uczucie sytości niż biała pszenna kajzerka.

Czy ryżu nie wolno odgrzewać? To mit!

To nieprawda. Co ciekawe, ryż który został schłodzony, a następnie odgrzany, ma mniej kalorii. Dzieje się tak, ponieważ skrobia przechodzi proces, po którym jest mniej przystępna dla naszego organizmu. Oczywiście ta różnica kaloryczna nie jest na tyle duża, żeby tak świrować codziennie!

Olej kokosowy - zdrowy czy niezdrowy? Jeść czy nie jeść?

Olej kokosowy nie jest zbyt prozdrowotnym produktem. Nie jest oczywiście produkt trujący (...) Olej kokosowy posiada dużo kwasów tłuszczowych nasyconych, posiada ich więcej niż masło. Dlatego jeśli wydaje się nam, że masło nie jest dietetyczne, to olej kokosowy jest jeszcze mniej dietetyczny. Nasycone kwasy tłuszczowe nie są korzystne dla naszego zdrowia, zwłaszcza spożywane w nadmiarze. Dodatkowo olej kokosowy jest bardzo kaloryczny. Moja rada jest taka - jeżeli chcemy coś usmażyć na szybko i chcemy użyć oleju kokosowego, bo daje aromat, to go użyjmy. Ale nie dorabiajmy teorii, że jest to prozdrowotne, bo nie jest! 


Więcej:

Co sądzisz o tym artykule?
61
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0