Psychologia

Jak po trudnym roku wejść w kolejny z optymizmem i nadzieją? Ekspert: "Wybierzmy sobie cele krótkoterminowe"

Psychologia

Jak po trudnym roku wejść w kolejny z optymizmem i nadzieją? Ekspert: "Wybierzmy sobie cele krótkoterminowe"

Przez ostatnie lata badania poziomu subiektywnej oceny jakości życia pokazywały, że jesteśmy optymistycznie nastawieni. Niestety sytuacja w tym roku uległa drastycznej zmianie. 43 proc. Polaków czuje pogorszenie nastroju. Jak wejść w kolejny rok bez obaw i pesymizmu? O tym opowiedział nam Jakub B. Bączek, trener mentalny.

Zmień nastawienie

Rok 2020 to trudny czas dla wielu z nas. Pandemia, choroba bliskich, strata pracy to tylko niektóre z sytuacji jakie miały miejsce w ostatnich miesiącach. Około 43 proc. Polaków deklaruje, że w bieżącym roku ich nastrój uległ pogorszeniu.

- To są spore liczby. Ten rok delikatnie mówiąc, jest niebanalny. Nieszablonowy we wszelkiego rodzaju porównaniach do lat poprzednich – powiedział Jakub Bączek.

Trener mentalny podkreślił też, że widoczne zmiany zaszły również w Stanach Zjednoczonych. Tam bostońscy naukowy mówią o 300-procentowym wzroście liczby dorosłych osób z objawami depresji. Jak zatem poradzić sobie z przeciwnościami losu i sprawić, by kolejny rok był dla nas łaskawszy? Nasze myśli mogą mieć siłę sprawczą.

Już za parę dni ten rok 2020 się kończy. Warto odciąć go grubą krechą. Jeśli wybierzemy sobie cele krótkoterminowe, na które naprawdę mamy wpływ, na przykład aktywność fizyczna w domu, czy czytanie książek, mogą nas znowu motywacyjne pociągnąć do życia

 – powiedział Jakub.

Trener mentalny doradził również, aby unikać postanowień, na które nie mamy większego wpływu, czyli finanse, podróże czy przeprowadzki. Z ważnymi decyzjami z pewnością lepiej poczekać do wiosny, a w pierwszych miesiącach nowego roku skupić się na realizowaniu mniejszych przedsięwzięć.

Sposoby na wzmocnienie motywacji

Każdego roku pierwszego stycznia stawiamy sobie nowe cele. Tym razem schudnę, nauczę się nowego języka lub zrobię prawo jazdy. Niestety nasz zapał często kończy się już pod koniec miesiąca, a najlepszym efektem są puste siłownie. Co zatem zrobić, aby wytrwać przy swoich planach? Jak się okazuje, jednym ze sposobów, który najbardziej nas motywuje, jest publiczne przyznanie się do swoich planów. Wygłaszając cele na głos przy świadkach, stajemy się bardziej konsekwentni i odpowiedzialni za swoje słowa.

- Inne metody to takie, żeby rozbić cel, który nas demotywuje na mniejsze elementy. Jeśli nauczymy się w miarę optymistycznego sposobu narracji na temat świata, który nas otacza, to są prawdopodobne metody do tego, żeby to spełnić – powiedział. 

Pomóc mogą nam również zdjęcia, mapy myśli i trening wyobrażeniowy. Trener mentalny zdradził także, że swoim podopiecznym poleca ustawianie na tapetę w telefonie zdjęcia, które obrazuje nasze największe marzenie. Patrząc na nie każdego dnia, wciąż będziemy się motywować.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player

Zobacz także:

Edyta Pazura zwierzyła się z choroby. Zmiany na twarzy widać gołym okiem. "Powracają do mnie co roku"

Agata Rubik zaszalała w święta. "O szacun, u mnie gluten też to robi"

Premier: "W sylwestra nie wprowadzamy godziny policyjnej"

Co sądzisz o tym artykule?
61
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
28.12.2020
Kuba
Mega pozytywnie!