Zdrowe odżywianie

Pitaja – smak, właściwości i wartości odżywcze. Jak ją jeść?

Westend61/Getty Images

Zdrowe odżywianie

Pitaja – smak, właściwości i wartości odżywcze. Jak ją jeść?

Westend61/Getty Images

Pitaja, ze względu na swoje właściwości, wartości odżywcze i smak, staje się coraz bardziej popularna w naszym kraju. Dowiedz się, czym są pitaja czerwona i pitaja z Kostaryki, jak je jeść oraz jakie jest ich zastosowanie.

Pitaja jest egzotycznym owocem wielu gatunków kaktusa. Pitaja znana jest również pod nazwą "smoczy owoc". Pochodzi z Ameryki Środkowej i Meksyku, uprawa owocu pitaja obecnie odbywa się przede wszystkim w krajach azjatyckich, m.in. w Wietnamie, Malezji czy na Filipinach, a także w Chinach i na Tajwanie. Pitaja jest dostępna w wielu sklepach w Polsce. Na rynku nie jest niestety dostępna pitaja polska, gdyż nasz kraj nie zajmuje się uprawą tego typu owoców na skalę przemysłową. Nie ma jednak przeszkód, by owoc ten uprawiać we własnym ogródku bądź na balkonie. Jeśli chcemy się cieszyć własnymi owocami pitai, sadzonki są szeroko dostępne i możemy je kupić w wielu sklepach. Owoc pitaja charakteryzuje się dosyć grubą skórą, która przybiera różne kolory. Pitaja czerwona cechuje się skórką w odcieniu różu i fioletu, natomiast żółta pitaja – żółtą. Oba rodzaje owocu posiadają biały miąższ. Innym rodzajem jest natomiast pitaja z Kostaryki, której skóra i miąższ są czerwone. Miąższ owocu pitaja zawiera bardzo dużo czarnych nasion.

Pitaja – wartości odżywcze

Pitaja zawiera kalorie w ilości niewpływającej na dzienny bilans kaloryczny. Smoczy owoc (pitaja) jest owocem niskokalorycznym i zawiera jedynie 50 kcal w 100 g produktu. W składzie owocu znajduje się przede wszystkim woda. Jej skład stanowią także węglowodany proste i błonnik. Tłuszcz i białko występują w śladowych ilościach. Smoczy owoc jest źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Pitaja zawiera witaminy z grupy B, witaminę C oraz żelazo, wapń i fosfor.

Pitaja – właściwości owocu

Pitaja posiada szereg właściwości zdrowotnych, za które odpowiadają zawarte w niej witaminy i składniki mineralne. Ze względu na dużą zawartość błonnika, pitaja korzystnie wpływa na układ pokarmowy. Witamina C i antyoksydanty poprawiają funkcjonowanie układu odpornościowego organizmu. Zawarte w owocu przeciwutleniacze przeciwdziałają nowotworom i hamują procesy starzenia. Ponadto, smoczy owoc przyspiesza metabolizm, zmniejsza poziom cholesterolu we krwi, co pozytywnie wpływa na serce, a także działa przeciwzapalnie, zapobiega rozwojowi cukrzycy i uzupełnia niedobory witamin.

Jak jeść owoc pitaja?

Dla wielu osób problematyczne może być spożywanie owocu pitaja. Jak jeść ten owoc? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Najlepiej obrać pitaję ze skóry jak jabłko, a następnie pokroić go na plastry. Można także przekroić owoc na pół i postępować jak w przypadku kiwi, tzn. wyjadać miąższ przy użyciu łyżeczki. Pitaja ma słodki smak, przypominający połączenie gruszki z kiwi. Pitaja to owoc niezwykle soczysty i orzeźwiający. Najlepiej smakuje podawany na zimno, stanowi więc idealny dodatek do deserów, zwłaszcza lodowych.

Pitaja – przepisy

Owoce egzotyczne, w tym pitaja, znajdują szerokie zastosowanie w kuchni. Z uwagi na to, że pitaja najlepiej smakuje na zimno, owoc ten sprawdzi się jako dodatek do deseru, zwłaszcza lodowego. Smoczy owoc można także jeść sam lub wykorzystać go jako składnik sałatek, soków, herbat, a nawet wina.

Przepis na sorbet ze smoczego owocu i arbuza

Składniki na 4 porcje sorbetu:

  •  pół smoczego owocu (pitai),
  •  pół niewielkiego arbuza,
  •  szczypta cukru,
  •  woda (według uznania).

Przygotowanie

1. Zagotuj wodę, a następnie wymieszaj ją z cukrem.

2. Gdy woda przestygnie, dodaj do niej pół arbuza i pół owocu pitaja. Całość zmiksuj, a uzyskaną w ten sposób masę wstaw do zamrażalnika.

3. Po upływie około 30 minut ponownie zmiksuj masę. Powtórz czynność kilka razy, aż sorbet będzie gotowy i nabierze właściwej konsystencji.

4. Do gotowego sorbetu możesz dodać kawałki świeżego, schłodzonego owocu pitaja.

Sałatka z owocem pitaja i kurczakiem

Składniki na 2 porcje sałatki:

  •  pół owocu pitaja,
  • 100 g szpinaku,
  •  pół owocu granatu,
  •  120 g kurczaka,
  •  pół małej czerwonej cebuli,
  •  1–2 łyżki kukurydzy z puszki,
  •  kilka pomidorków koktajlowych,
  •  przyprawy do smaku (pieprz cayenne, zioła prowansalskie, przyprawa do kurczaka),
  •  oliwa z oliwek.

Przygotowanie

  1. Pokrój kurczaka w kostkę, następnie posyp go przyprawami, tj. przyprawą do kurczaka, ziołami prowansalskimi i pieprzem cayenne.
  2. Podsmaż kurczaka w dość dużej ilości oliwy.
  3. Opłucz szpinak, odsącz go i wrzuć go do miski.
  4. Pokrój cebulę czerwoną w drobną kostkę i wymieszaj ze szpinakiem. Następnie do szpinaku dodaj pestki granatu. Całość wymieszaj.
  5. Po usmażeniu kurczaka ułóż go na wierzchu sałatki. Do miski wlej również oliwę, na której smażył się kurczak.
  6. Obierz pitaję i pokrój miąższ w kostkę.
  7. Pomidorki koktajlowe również podziel na mniejsze części.
  8. Dodaj do sałatki pokrojony smoczy owoc (pitaja) i pomidorki koktajlowe.
  9. Na koniec posyp sałatkę kukurydzą. Przed podaniem wymieszaj zawartość miski.

Zobacz wideo: Afrodyzjaki w kuchni

Zobacz też:

Co sądzisz o tym artykule?
67
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0