Pielęgnacja twarzy i ciała

Masaż relaksacyjny – jakie są rodzaje, techniki i jak zrobić go samemu?

Masaż relaksacyjny można wykonać samemu w domu lub biurze. Poleca się go w przypadku stresu, nerwowości lub spiętych mięśni. Nie należy go jednak robić, kiedy cierpimy na ból kręgosłupa. O tym, jak wykonać masaż relaksacyjny mówił w Dzień Dobry TVN fizjoterapeuta Michał Dachowski.

Masaże relaksacyjne to jedna z przyjemniejszych form relaksu, dzięki której możemy rozluźnić całe ciało. Jak zrobić go w domowych warunkach? Poznaj konkretne techniki.

Masaż relaksacyjny – opis i zastosowanie

Masaż relaksujący to doskonały pomysł dla osób, które mają gorsze samopoczucie, a ich mięśnie są napięte. Świetnie sprawdza się zarówno u osób młodszych, jak i starszych, które żyją w ciągłym pędzie. Pomaga poprawić samopoczucie i wpływa pozytywnie na zdrowie.

Masaż relaksacyjny pozwala na eliminację napięcia nerwowego oraz psychicznego. Co więcej, masaż całościowy relaksacyjny czy częściowy, może mieć wpływ na regulację pracy serca, a także na wygląd skóry.

>>> Zobacz także:

Jak masować niemowlę? Porady fizjoterapeuty dziecięcego. Ważny jest dotyk i emocje

Jak opanować stres? Skuteczne sposoby, techniki i ćwiczenia

Masaż próżniowy twarzy i biustu – za co kochają go gwiazdy? Jakie daje efekty?

Rodzaje masażu relaksacyjnego

Masaż relaksacyjny jest jednym z rodzajów masażu klasycznego. W celu wykonania masażu klasycznego całościowego lub częściowego najlepiej wybrać się do specjalnego gabinetu, gdzie fizjoterapeuta dostosuje techniki masażu relaksacyjnego czy leczniczego do konkretnego przypadku.

Masaż relaksacyjny ciała może być całościowy. W takim przypadku masowane są zarówno plecy, jak i kark, nogi, klatka piersiowa oraz brzuch. Masaż może być także częściowy – masuje się jedną, wybraną partię ciała, np. kark, plecy czy brzuch.

Rodzaje masażu relaksacyjnego, które można spotkać w gabinetach kosmetycznych czy fizjoterapeutycznych, to np. masaż gorącymi kamieniami a także masaż czekoladą. To popularne formy relaksacyjne. Istnieje także tzw. masaż Shiatsu, który polega na masowaniu punktów energetycznych na całym ciele. W gabinecie fizjoterapii można wykonać też masaż Lomi Lomi, który polega na ugniataniu ciała przedramionami. Wykorzystuje się do tego także elementy tańca.

Masaż klasyczny a relaksacyjny

Istnieje pewna różnica pomiędzy masażem klasycznym a relaksacyjnym. Ten pierwszy może być przeznaczony dla osób, którym zależy na działaniu profilaktycznym, a także leczeniu problemów z kręgosłupem czy napięciem mięśni – zwykle technika dostosowywana jest indywidualnie do potrzeb osoby poddającej się zabiegowi. Pomaga on w eliminacji bólu, dlatego najlepiej wybrać się do specjalisty. Z kolei techniki masażu relaksacyjnego mają na celu odprężyć całe ciało, a masaż relaksacyjny można wykonywać samodzielnie w domu.

Masaż relaksacyjny – przeciwwskazania

Istnieją pewne przeciwwskazania do masażu relaksacyjnego. Należą do nich np. choroby narządów wewnętrznych, a także gorączka czy stany zapalne organizmu. Nie zaleca się także stosowania masażu relaksacyjnego osobom, które mają problem z nadciśnieniem tętniczym oraz zapaleniem żył. Nie masuje się także ciała tym, którzy niedawno zwichnęli lub skręcili partię ciała, np. kostkę, lub przeszli chorobę nowotworową. Przeciwwskazaniem do masażu relaksacyjnego jest także ostry stan zapalny skóry i gorączka.


Jak wygląda masaż relaksacyjny pleców?

Warto poznać techniki masażu relaksacyjnego, które pozwolą na wykonywanie prawidłowych ruchów podczas masażu. Jedną z technik masażu relaksacyjnego jest głaskanie, które zazwyczaj rozpoczyna oraz kończy masaż całego ciała. Warto zastosować olejek lub oliwkę, aby ręce przesuwały się po ciele w sposób płynny i przyjemny. Głaskanie wpływa pozytywnie na układ nerwowy.

Drugą techniką relaksacyjnego masażu pleców jest ugniatanie ciała tak, jak np. podczas wyrabiania ciasta. To z kolei pozwala na pobudzenie krążenia. Podczas masażu stosuje się także rozciąganie, aby rozluźnić mięśnie, a także uderzanie. Dzięki temu poprawia się ukrwienie, a naskórek staje się bardziej elastyczny. Aby dobrze rozmasować mięśnie, można także zastosować technikę wyciskania.

Jak zrobić masaż relaksacyjny twarzy?

Można wykonać również masaż relaksacyjny twarzy. Nie tylko odpręża, ale też może pozytywnie wpływać na wygląd cery. Zastanawiasz się, jak wykonać masaż relaksacyjny twarzy samodzielnie? To bardzo proste. Umieść dłonie na policzkach i przesuwaj je na dół, wzdłuż szyi i dekoltu, aż do mostka. Lekko uciskaj skórę, ale nie rób tego za mocno, aby nie odczuwać bólu. Następnie masuj dłońmi skórę na czole, od góry do dołu. Teraz przesuń dłonie do zewnętrznych kącików oczu i wykonuj okrężne ruchy, przesuwając dłonie do twarzy aż do szyi. Umieść dłonie w okolicach brody i delikatnie przyciskaj skórę. Uważaj na okolice ust, gdzie musisz bardzo delikatnie wykonywać okrężne ruchy. Kieruj dłonie od zewnątrz aż do miejsc pod nosem. Przejdź teraz do masażu nosa i okrężnymi ruchami masuj skórę wokół skrzydełek, a potem na środku nosa. Teraz od brody kieruj dłonie ku górze, aż do oczu. Następnie przejdź do okolic uszu i kieruj dłonie do mostka. Na samym końcu, wykonaj masaż żuchwy, przesuwając dłonie od brody w stronę ucha.

Masaż relaksacyjny twarzy pozwala na zyskanie jędrnej skóry, a także wygładzenie zmarszczek. Najlepiej wykonać go w trakcie nakładania kosmetyku, np. serum czy olejku. Pamiętaj, aby ruchy były delikatne i płynne.

Co sądzisz o tym artykule?
55
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0