Jak pandemia zmieniła nasze obyczaje? "To, co kiedyś uważaliśmy za nie do pomyślenia, nagle staje się całkowicie normalne"

komputer, praca zdalna
Hero Images/Getty Images
Pandemia koronawirusa, z którą zmagamy się od ponad roku, zmieniła nasze życie. Dotyczy to także spraw zawodowych. Wielu z nas wykonuje swoje obowiązki zdalnie, spotykając się ze współpracownikami tylko przez kamerę komputera. Jak to wpłynęło na obyczaje? Ekspertka od etykiety przyznaje, że siedząc w domach zgnuśnieliśmy i przestaliśmy dbać o maniery.

Pandemia zmieniła obyczaje na gorsze

Carolin Luedemann jest ekspertem od etykiety. W wywiadzie dla dziennika "Welt" opowiada o pogorszeniu się manier w czasie pandemi. Jej zdaniem, w kwestii etykiety w dobie kryzysu koronawirusa sporo "wymaga poprawy".

- To, co kiedyś uważaliśmy za nie do pomyślenia, nagle staje się całkowicie normalne. Przykład: niedawno zapytano mnie, czy podczas wideokonferencji można zjeść lunch w biurze domowym. Nie zrobilibyśmy tego na żadnym prawdziwym spotkaniu, a podczas pracy w domu z pewnością też nie jest to dobrym pomysłem - mówi Luedemann.

Czy zgnuśniejemy, siedząc w domach z powodu pandemii?

- To już się stało. Ostatnio byłam z dziećmi na pobliskim polu golfowym. Pojawił się tam mężczyzna w dresie, podszedł do niego znajomy i zapytał: wracasz z biegania? A mężczyzna w dresie na to: nie, przychodzę prosto z domowego biura. I dodał: dawno nie włączałem kamery w moim domowym biurze - opowiada specjalistka. Według niej, głównym niebezpieczeństwem pracy w domu jest to, że "biuro domowe szkodzi naszemu wizerunkowi" .

Zdalna praca zmienia obyczaje

Chodzi na przykład o maniery podczas wideokonferencji, kiedy jesteśmy widoczni.

- A tam niektórzy poruszają się i zachowują dziwnie i na swoją niekorzyść. Ktoś mówi: Zaraz wracam, po prostu idę szybko do łazienki. I nagle dzieli się informacjami, które wcześniej były nie do pomyślenia - podkreśla Carolin Luedemann, ekspertka od etykiety. Wraca też kwestia ubioru.

- Niedawno widziałam podczas rozmowy kogoś, kto filmował się z góry, co w jakiś sposób przypominało mi nagranie z monitoringu z metra. Pod kątem kamery widać było, że właśnie zdejmuje sandały Birkenstock. Wtedy zaczynam myśleć: sposób, w jaki się prezentujesz, ma również coś wspólnego z szacunkiem dla rozmówcy. Tak traci się zaufanie - do osoby, ale także do jej kompetencji - zaznacza specjalistka.

- Osoby pracujące w biurze domowym są teraz uważnie obserwowane przez swoje dzieci, dlatego chodzenie przez cały dzień w piżamie nie wchodzi w grę - uważa Luedemann. Jak dodaje, ważny jest przykład, jaki się daje swoim pociechom.

- Dobrze by było, gdyby widziały, że lubisz wykonywać swoją pracę, z pasją, z oddaniem. (...) Doświadczenie pokazuje: dzieci naśladują wszystko, co u nas widzą. Czego więc uczę dziecko, paradując cały dzień w stroju do biegania? - zastanawia się Luedemann.

Pandemia a obyczaje

Zwraca też uwagę, że ciekawym problemem jest i był brak punktualności.

- Chcesz rozpocząć pracę, ale kogoś brakuje - i to w biurze domowym. Ciągłe spóźnianie się nigdy nie było dobrym pomysłem. Ale w biurze domowym, szczerze mówiąc, jest zupełnie niezrozumiałe - ocenia.

Podawanie ręki na przywitanie było kiedyś uważane w Niemczech za oznakę dobrych manier. Czy po pandemii ten zwyczaj ma szanse wrócić?

- Tu się coś zmieni. Wielu ludzi nie lubiło tego robić w przeszłości. Wyobrażam sobie, że w przyszłości będziemy skłonni znacznie częściej rezygnować z powitań uściskiem dłoni - uważa Carolin Luedemann.

Zobacz też:

Psychiatrzy ostrzegają: w czasie pandemii wzrosła liczba samobójstw. "Te osoby nie otrzymały w porę wsparcia"

"Są takie miasta, gdzie nie ma ani jednej poradni". Przekaż 1 procent i pomóż zbudować centrum psychiatrii dla dzieci i młodzieży

Poznajcie nastolatków, którzy na koncie mają już okrągłe sumy. " W wieku 15 lat można być bogatym"

Autor: Luiza Bebłot

Źródło: PAP

podziel się:

Pozostałe wiadomości