Wiadomość

Dorsz atlantycki to drapieżna ryba, która występuje u wybrzeży Ameryki Północnej, Europy, Grenlandii. Dorsz atlantycki ma bardzo wartościowe, niskokaloryczne mięso o, które wyróżnia wysokima wartość odżywcza, jest ono niskokaloryczne, ma wysoki poziomie kwasów omega-3, białka, składników mineralnych i witamin. Polędwica z dorsza atlantyckiego najlepiej sprawdza się jako danie obiadowe.

Dorsz atlantycki można przyrządzać na wiele sposobów. Najzdrowszymi metodami obróbki termicznej dorsza jest pieczenie, gotowanie na parze i grillowanie. Filet z dorsza atlantyckiego z piekarnika jest gotowy w mniej niż pół godziny, jest prosty do przygotowania i nie wymaga wielu dodatkowych składników.

  • Dorsz atlantycki – co to za ryba?
  • Dorsz atlantycki – czy zdrowy?
  • Jak zrobić dorsza atlantyckiego?
  • Jak przyrządzić dorsza atlantyckiego na parze?
  • Przepis na polędwiczki z dorsza atlantyckiego z piekarnika - przepis

Dorsz atlantycki – co to za ryba?

Dorsz atlantycki (łac. Gadus morhua), nazwa zwyczajowa dorsz lub wątłusz to drapieżna ryba morska, która może osiągnąć nawet 2 metry długości. Z reguły masa ciała dorsza atlantyckiego to 0,8 – 2 kg. Pływa on wzdłuż wybrzeży Irlandii oraz Europy (przede wszystkim w Morzu Północnym, Morzu Barentsa i Morzu Norweskim), wzdłuż wybrzeży Ameryki Północnej (od Nowej Anglii do wysokości regionu Labrador) oraz wzdłuż południowych wybrzeży Grenlandii. Dorsza atlantyckiego porusza się spotkać można na bardzo dużych głębokościach, w odległości kilkuset metrów od brzegu.

Z dorszem atlantyckim spokrewniony jest dorsz pacyficzny, ogak oraz dorsz arktyczny z rodzaju Arctogadus. Podgatunkiem dorsza atlantyckiego jest też dorsz bałtycki nazywany pomuchlą. Osoby, które zastanawiają się, czy kupić dorsza atlantyckiego czy dorsza bałtyckiego powinny wiedzieć, że drugi z wymienionych jest mniejszy, ale ma delikatniejsze, lepsze mięso i więcej wartości odżywczych.

Zobacz też: Dorsz po angielsku

Dorsz atlantycki – czy zdrowy?

Każdy, kto ma wątpliwości szuka odpowiedzi na pytanie, czy dorsz atlantycki jest zdrowy , mile się zaskoczy. Jest to bowiem ryba będąca źródłem pełnowartościowego białka. Z, zawiera go więcej niż inne ryby (18 g białka / 100 g mięsa). O wysokiej wartości odżywczej dorsza atlantyckiego świadczą także znajdujące się w nim kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 (0,2 g na 100 g mięsa), które sprawdzają się w profilaktyce chorób układu krążenia. Filet z dorsza atlantyckiego bez obaw mogą włączyć do swojej diety osoby dbające o linię pragnące schudnąć, ponieważ jest to ryba chuda (82 kcal na 100 g mięsa). Potrawy z dorsza atlantyckiego polecane są też kobietom w ciąży, matkom karmiącym, a nawet dzieciom. Z uwagi na niski poziom cholesterolu polędwica z dorsza atlantyckiego może bez przeszkód trafić na talerz pacjentów, u których występują objawy miażdżycy. Za spożywaniem dań z dorsza atlantyckiego przemawia także znajdujący się w jego mięsie selen (33,1 µg na 100 g mięsa), fosfor (203 mg na 100 g mięsa) oraz witaminy (A, D3, B12).

Zobacz też: Smażony, pieczony i gotowany dorsz czarniak

Jak zrobić dorsza atlantyckiego?

Filety z dorsza atlantyckiego można usmażyć, upiec w folii lub grillować. Nadaje się on również do wędzenia. Jednak nie każdy z wymienionych sposobów obróbki termicznej ryby jest równie zdrowy dla konsumenta. W trosce o wysoki poziom kwasów omega-3 nie polecany jest dorsz atlantycki z patelni . Ten rodzaj obróbki cieplnej mięsa ryby to nie tylko strata cennych składników odżywczych, stwierdzono bowiem, że dorsz atlantycki smażony posiada w składzie węglowodany i tłuszcze wielonienasycone długołańcuchowe, mniej korzystne dla zdrowia.

Dorsz atlantycki pieczony to doskonały pomysł na danie obiadowe. Przyrządzany w piekarniku lub gotowany na parze będzie bardzo dobrze będzie smakował z warzywami, w ziołach lub w lekkim sosie. Polędwiczki z dorsza atlantyckiego sprawdzą się także jako dodatek do curry lub do zupy rybnej.

Zobacz też: Dorsz norweski

Jak przyrządzić dorsza atlantyckiego na parze?

Do przygotowania dania obiadowego z dorszem atlantyckim w roli głównej potrzebne są następujące składniki:

· filety z dorsza,

· przyprawa do ryb,

· świeżo mielony pieprz,

· sól do smaku,

· cytryna,

· masło,

· fasolka szparagowa,

· ryż.

Do przygotowania dorsza atlantyckiego na parze niezbędne są pozbawione skóry i ości filety. Jedną ze stron filetu obsypujemy przyprawą do ryb, drugą zaś świeżo zmielonym pieprzem i solą. Aby ryba mogła przejść smakiem i aromatem przypraw, należy odstawić ją na godzinę. Po upływie tego czasu, na stronie, która została posypana przyprawą do ryb, kładziemy plaster masła i zawijamy filet, tak, aby masło znalazło się w środku powstałego rulonu. Rybę układa się na foli aluminiowej wysmarowanej masłem i szczelnie owija. Dorsz atlantycki w foli trafia na parę na około 12 minut. Rybę podajemy z ugotowaną fasolką szparagową, ryżem i z plasterkiem cytryny.

Zobacz też: Pstrąg gotowany na parze.

Przepis na polędwiczki z dorsza atlantyckiego z piekarnika - przepis

Dorsz atlantycki z piekarnika to szybkie i zdrowe danie, które zachwyca smakiem. Do jego przygotowania potrzebna jest:

· polędwiczka z dorsza – 1 sztuka,

· pieprz cytrynowy – 3 łyżki,

· oliwa z oliwek – 2 łyżki,

· sól – szczypta.

Rybę przed włożeniem do piekarnika należy dokładnie umyć i następnie osuszyć. Za pomocą pędzelka silikonowego natrzeć dorsza oliwą z oliwek. Po przełożeniu ryby na folię aluminiową, posypać ją pieprzem cytrynowym (opcjonalnie można użyć także soli). Po zawinięciu dorsza w folię umieścić go w nagrzanym do 160 stopni Celsjusza piekarniku na 20 minut. Przygotowaną w ten sposób rybę podawać z ryżem i miską sałaty.

Zobacz też: Dorsz smażony – zdrowy czy nie?

Zobacz film: Olga Borys przygotowała dorsza na parze. Źródło: Dzień Dobry TVN

Co sądzisz o tym artykule?
72
8
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0