Czarny ryż odznacza się licznymi właściwościami zdrowotnymi. Działa przeciwzapalnie, antyoksydacyjnie i wspiera prawidłową pracę przewodu pokarmowego. Zawarte w nim składniki zmniejszają ryzyko rozwoju cukrzycy i miażdżycy oraz poprawiają pamięć i koncentrację.

W porównaniu do białej odmiany tego produktu czarny ryż ma więcej składników o dobroczynnym wpływie na organizm. Wykazuje liczne właściwości zdrowotne i lecznicze, m.in. chroni przed schorzeniami układu sercowo-naczyniowego. Na bazie czarnego ryżu przygotuje się wiele różnych potraw, np. sałatki, desery, zapiekanki.

Więcej:

Czarny ryż ‒ wartości odżywcze

Wartości odżywcze czarnego ryżu są znane i doceniane już od wieków. Niegdyś produkt ten przeznaczony był wyłącznie dla chińskiego cesarza z uwagi na niezwykle cenne właściwości prozdrowotne. Cena czarnego ryżu jest wyższa w porównaniu z białą odmianą rośliny, jednak mimo wszystko zyskuje on coraz większą popularność i jest łatwo dostępny w krajach Europy. Czarny ryż po ugotowaniu zmienia barwę, zyskując odcień głębokiego ciemnego fioletu. Za kolor odpowiadają zawarte w ryżu antocyjany odznaczające się pozytywnym wpływem na zdrowie człowieka. Wysoka wartość odżywcza czarnego ryżu wynika także z zawartości składników mineralnych i witamin, wśród których znajdują się m.in.: żelazo, cynk, miedź, beta karoten, witamina E i witaminy z grupy B. Czarny ryż jest również bogatym źródłem błonnika pokarmowego, niezbędnego do prawidłowej pracy przewodu pokarmowego. 100 g czarnego ryżu dostarcza 174 kcal, 37 g węglowodanów, około 4 g białka i 1 g tłuszczu.

Czarny ryż ‒ właściwości

Właściwości czarnego ryżu wspomagają profilaktykę i leczenie różnych schorzeń. Produkt ten oddziałuje korzystnie na pracę układu pokarmowego, przyczyniając się do pobudzania perystaltyki jelit. Dzięki temu zapewnia regularne wypróżnienia i przeciwdziała uciążliwym zaparciom, a tym samym sprzyja oczyszczaniu przewodu pokarmowego ze zbędnych produktów przemiany materii. Czarny ryż zawiera składniki będące naturalnymi antyoksydantami (przeciwutleniaczami) o działaniu przeciwzapalnym, antynowotworowym, usprawniającym krążenie krwi i poprawiającym wzrok. Czarny ryż ma również dobroczynny wpływ na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Zawarte w nim substancje przyczyniają się do obniżenia poziomu tzw. złego cholesterolu, przez co zmniejszają ryzyko rozwoju miażdżycy, choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego, a także zawału serca i udaru mózgu. Dzięki temu, że indeks glikemiczny czarnego ryżu jest niski, produkt ten jest polecany osobom chorym na cukrzycę. Ponadto czarny ryż spowalnia wchłanianie glukozy zawartej w innych produktach żywnościowych, niwelując ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, która należy do chorób cywilizacyjnych. Czarny ryż ma właściwości antyalergiczne ‒ łagodzi objawy towarzyszące alergiom i astmie oraz może hamować rozwój stanów zapalnych skóry. Zawarte w nim witaminy i minerały oddziałują korzystnie na stan włosów, skóry i paznokci. Wspierają także właściwą pracę układu nerwowego, prowadząc do poprawy zdolności poznawczych: pamięci, uwagi, koncentracji i myślenia. Czarny ryż wykazuje działanie antybakteryjne, hamując rozwój bakterii Helicobacter pylori, która jest częstą przyczyną występowania choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy oraz stanów zapalnych błony śluzowej żołądka.


Zobacz film: Dziki ryż z wegańskim curry. Źródło: Dzień Dobry TVN

Jak gotować czarny ryż?

Czarny ryż przygotowuje się podobnie jak białą odmianę rośliny, jednak wymaga to nieco więcej czasu. Przed gotowaniem wskazane jest dokładne namoczenie produktu, co skraca czas jego gotowania, a tym samym pozwala na zachowanie większej ilości składników dobroczynnie wpływających na organizm. Jak długo gotować czarny ryż? Gotowanie trwa nawet 30‒45 minut. Należy zalewać go taką ilością wody, jaką ryż może wchłonąć ‒ w przeciwnym razie dojdzie do utraty większej ilości cennych związków.

Czarny ryż ‒ przepisy

Czarny ryż ma szerokie zastosowanie w świecie kulinarnym. Wykorzystuje się go do przygotowywania wytrawnych potraw, jak też słodkich deserów. Czarny ryż charakteryzuje się lekko kleistą konsystencją oraz łagodnym orzechowym smakiem. Doskonale komponuje się z warzywami i owocami, a potrawy na bazie czarnego ryżu można serwować zarówno na ciepło, jak i na zimno. Najpopularniejsze przepisy z czarnym ryżem to między innymi: sałatka z czarnego ryżu z dodatkiem batatów i prażonych pestek dyni, czarny ryż z owocami, bakaliami i odrobiną cynamonu oraz risotto z kurczakiem i suszonymi pomidorami zapiekane pod żółtym serem. Czarny ryż wykorzystuje się także jako dodatek do zup, dań mięsnych i owoców morza oraz jako składnik sushi. Zmielone ziarna czarnego ryżu można stosować do wzbogacenia smaku i wartości odżywczej naleśników, ciast i domowego pieczywa.

Co sądzisz o tym artykule?
79
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0