Oszczędzanie pieniędzy na jedzeniu wymaga umiejętności planowania i przestrzegania ustalonych zasad. Jak zaoszczędzić na żywności? Do skutecznych sposobów należą: samodzielne gotowanie w domu, kupowanie sezonowych warzyw i owoców, przygotowywanie listy zakupów spożywczych.

W polskich gospodarstwach domowych co rocznie marnuje się wiele ton żywności. Oszczędzanie na jedzeniu jest możliwe, wystarczy zastosować się do kilku podstawowych zasad. Jedną z nich jest ograniczenie ilości wyrzucanych produktów oraz planowanie całotygodniowego menu.

Więcej:

Jak oszczędzać na jedzeniu? Zaplanuj budżet i wydatki

Zgodnie ze wskazaniami Eurostatu Polacy co roku marnują około 2 milionów ton żywności. Dodatkowo miesięczne wydatki na jedzenie rosną, co spowodowane jest nie tylko podwyżką cen produktów, ale często też bezmyślnym kupowaniem. Jak zaoszczędzić na jedzeniu? Jednym ze skutecznych i sprawdzonych sposobów jest określenie budżetu i zaplanowanie dziennego limitu wydatków na żywność. Jak to zrobić? Wystarczy po otrzymaniu wypłaty odliczyć od jej wartości wszystkie konieczne opłaty (np. rachunki) oraz inne ważne wydatki planowane na dany miesiąc. Następnie pozostałą kwotę dzieli się przez liczbę dni w miesiącu. W ten sposób otrzymuje się wartość, jaką maksymalnie można przeznaczyć na zakup jedzenia każdego dnia. Na końcu od tej sumy odejmuje się kwotę pieniędzy, jaką chce się zaoszczędzić.

Oszczędzanie pieniędzy na jedzeniu – zrób listę zakupów i zaplanuj menu

Oszczędzanie na jedzeniu jest łatwiejsze, jeżeli przed każdym wyjściem do sklepu spożywczego sporządza się listę zakupów, której skrupulatnie się przestrzega. Powinny znaleźć się na niej produkty potrzebne do przygotowania wcześniej zaplanowanych posiłków. Ważną zasadą jest, aby nigdy nie robić zakupów w sytuacji odczuwania głodu. Takie okoliczności sprzyjają utracie kontroli i sięganiu po dodatkowe, zbędne i nieplanowane produkty żywnościowe. Wyjścia do sklepu spożywczego warto ograniczyć do 2–3 razy w tygodniu. Określony budżet i limit dziennych wydatków na jedzenie pozwolą zaplanować posiłki na cały tydzień. Takie działanie wpłynie na pełne wykorzystanie kupionych produktów. Menu warto przygotowywać jednak tak, aby unikać monotonii. Trzeba urozmaicać dietę. Jest to również skuteczny sposób na ograniczenie ilości wyrzucanego jedzenia.

Przed ułożeniem tygodniowego jadłospisu należy dokładnie przejrzeć zawartość lodówki i szafek kuchennych, gdyż znajdujące się w nich składniki mogą okazać się podstawą wielu posiłków. Konieczne jest także kontrolowanie terminu przydatności do spożycia, zwłaszcza różnego rodzaju puszek, makaronu, ryżu i kasz.

Zobacz także: Jak zostać milionerem?

Oszczędzanie pieniędzy na jedzeniu wiąże się także z kupowaniem wyłącznie takiej ilości produktów, jaka jest potrzebna do zrealizowania zaplanowanego menu. Należy szczególnie unikać zapełniania lodówki żywnością, która szybko się psuje, np. nabiałem, warzywami, owocami. Warto również zadbać o porządek w lodówce – z brzegu powinny znaleźć się produkty o krótkim terminie przydatności do spożycia, a głębiej te o dłuższym.

Jak oszczędzać pieniądze na jedzeniu? Gotuj i zamrażaj

Oszczędzanie na jedzeniu to także samodzielne przygotowanie posiłków i rezygnacja bądź ograniczenie kupowania gotowych dań i półproduktów. Gotowanie w domu pozwala nie tylko obniżyć wydatki na żywność, ale również umożliwia kontrolowanie składników, jakie dodaje się do potraw. Kupne dania często zawierają substancje dodatkowe, które poprawiają ich smak, zapach, konsystencję, barwę i inne cechy, ale przy tym nie zawsze są obojętne dla zdrowia.

Jak jeszcze można oszczędzać pieniądze na jedzeniu? Wskazane jest, aby w sytuacji ugotowania kilku porcji posiłku, powstałą nadwyżkę zamrozić. Jest to doskonały sposób na tanie jedzenie w przypadku, gdy brakuje czasu na przygotowanie obiadu. Pozwoli to uniknąć wydawania pieniędzy na „szybkie” posiłki, czyli na zamawianie pizzy czy na wizyty w restauracjach typu fast food.

Skuteczną metodą na oszczędzanie pieniędzy na żywności jest także kupowanie sezonowych warzyw i owoców oraz przygotowanie na ich bazie domowych przetworów, np. dżemów, konfitur, soków, przecierów, mrożonek. Świeże produkty cechują się niższą ceną, która wyraźnie wzrasta w okresie jesienno-zimowym. Samodzielne robienie zapraw to sposób na uniknięcie kupowania tego rodzaju produktów w sklepach, gdy sezon dobiegnie już końca.


Zobacz film: Oszczędne życie rodziny Beckhamów. Źródło: Dzień Dobry TVN

Oszczędzanie na jedzeniu – jedz zdrowo i sycąco

Planując i przygotowując posiłki na cały tydzień, ważne jest, aby były one jednocześnie odżywcze i sycące. Produktami żywnościowymi, które dają szybkie uczucie najedzenia się, a przy tym mają względnie niskie ceny, są przede wszystkim pełnoziarniste artykuły zbożowe, takie jak ciemny makaron, gruboziarniste kasze (np. pęczak, gryczana), brązowy ryż, razowe pieczywo. Są one nie tylko bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który zwiększa uczucie sytości, ale zapewniają także prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego.

Co sądzisz o tym artykule?
66
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0