Zdrowe odżywianie

Chcesz odżywiać się zdrowo? Postaw na sezonowe owoce i warzywa. Które z nich warto wybierać w marcu?

Dougal Waters/Getty Images

Zdrowe odżywianie

Chcesz odżywiać się zdrowo? Postaw na sezonowe owoce i warzywa. Które z nich warto wybierać w marcu?

Dougal Waters/Getty Images

Nareszcie, po długim okresie zimy mamy szansę urozmaicić swoją dietę o produkty, które łatwo kupimy lokalnie. Jak więc jeść sezonowo? I jakie owoce i warzywa wybierać w marcu? 

Jak jeść sezonowo w marcu?

Swój codzienny jadłospis warto modyfikować z każdym miesiącem i zmieniającą się za oknem aurą. Inaczej odżywiamy się zimą, inaczej latem. Także pory przejściowe - jak marcowe "przedwiośnie" - rządzą się swoimi prawami. Grunt to jednak różnorodność. Jedzenie sezonowe to sposób na uniknięcie nudy w kuchni, a przy okazji na dobre przygotowanie organizmu na nowe warunki pogodowe. 

Pamiętaj - wedle zaleceń ekspertów, to właśnie owoce i warzywa powinny być podstawą naszej diety. Po wprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia zmianach są obecnie fundamentem piramidy żywieniowej. Warto więc, by były jak najczęściej obecne na naszych talerzach. 

Sezonowe owoce i warzywa - w marcu dodaj je do swojej listy zakupów

Marzec to pierwszy zwiastun wiosny w kuchni. Wreszcie możemy zacząć wzbogacać naszą dietę o więcej lokalnych warzyw i owoców. Oczywiście, na pełnię bogactwa smaków trzeba będzie jeszcze zaczekać. Za czym jednak już możemy zacząć się rozglądać? 

Chcesz jeść sezonowo? Szukaj tych produktów: 

Warzywa:

  • por
  • dynia 
  • brukselka
  • kapusta czerwona
  • kapusta włoska
  • pietruszka
  • brukiew
  • kalarepa
  • ziemniaki
  • topinambur
  • marchew
  • biała rzodkiew
  • czosnek i cebula
  • seler 
  • burak ćwikłowy

Owoce:

O ile wśród warzyw możemy dosłownie wręcz  przebierać, o tyle owoce każą nam jeszcze na siebie poczekać. Na razie warto kupować przede wszystkim:

  • gruszki
  • jabłka

Z importowanych owoców można rozejrzeć się za cytrusami - mandarynkami bądź kiwi. Do naszej diety wprowadzą więcej witaminy C, ważnej dla układu odpornościowego. 

W kuchni pierwsze skrzypce gra wyobraźnia. Owoce i warzywa możesz przygotowywać na wiele różnych sposobów. Pamiętaj o kiszonkach i nie bój się "siać fermentu" w swojej spiżarni. Tak przygotowane warzywa zyskują jeszcze więcej właściwości zdrowotnych. Wprowadzenie ich do diety poprawi stan flory bakteryjnej i urozmaici codzienne dania. Z owoców dobrą alternatywą dla czipsów będą np. suszone jabłka. W planowaniu jadłospisu na marzec postaw na kreatywność i na lokalne produkty. 

Zobacz wideo: Dieta SIRT - odmładza i odchudza?

Zobacz też: 

Na słodko i na słono - Matteo Brunetti zdradza przepisy na chrupiące pulpeciki z kalafiora, łososia na parze, ravioli i torta pardiso

Tarta grzechu warta. Poznaj słodkie przepisy Joanny Juhnke

Pomysły na naleśniki: w sałatce, jako makaron i po japońsku. Przepisy Cristiny Catese

Co sądzisz o tym artykule?
58
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0