Zdrowe odżywianie

Jak przygotować jesienną, naturalną apteczkę, by wzmocnić odporność? Porady dietetyka

Zdrowe odżywianie

Aktualizacja:
Źródło:
Informacja prasowa
Herbata z miodem

Jesienią warto korzystać z produktów wzmacniających odporność, które w sytuacji awaryjnej mogą stanowić skuteczny zestaw ratunkowy do szybkiego postawienia na nogi. Jak przygotować naturalną apteczkę? W które składniki warto się zaopatrzyć? Podpowiada dietetyk.

Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności jesienią

Układ immunologiczny to tarcza naszego organizmu. Jego głównym zadaniem jest uniemożliwienie wnikania drobnoustrojów i walka z nimi, jeśli już się pojawią. Istnieje wiele produktów, które mogą zwiększyć siłę naszej odporności. Warto zaopatrzyć się w skuteczny zestaw ratunkowy, który chroni przed przeziębieniem i szybko postawi na nogi.

Zioła i przyprawy mają bardzo silne działanie antyoksydacyjne - wspierają działanie układu odpornościowego. Zawierają związki bioaktywne wykazujące działanie antybiotyczne. W okresie jesiennym szczególnie warto sięgać po:

  • oregano,
  • tymianek (w formie suszonej i olejku),
  • goździki,
  • szałwię (w formie suszonej lub naparu – doskonałego na bolące gardło).

Z kolei wyśmienite działanie rozgrzewające mają cynamon, imbir i ostre przyprawy np. chili, pieprz cayenne. Należy je dodawać do gotowych potraw, aby dobroczynne substancje nie uległy zniszczeniu. Natomiast miód i produkty pszczele takie jak: propolis, pierzga i pyłek pszczeli również doskonale radzą sobie ze wspomaganiem naszej odporności.

Zioła - naturalne metody leczenia

Jak zadbać o siebie naturalnie
Jak zadbać o siebie naturalnieDzień Dobry TVN
wideo 2/4

Allicyna to substancja zawarta w cebuli i czosnku, która zwalcza wirusy w bardzo szybkim tempie. Ząbek czosnku spożywany każdego dnia zapobiegnie rozwojowi infekcji, a w momencie jej wystąpienia po prostu należy zwiększyć jego ilość. Aby zneutralizować liczne związki lotne i nieprzyjemny zapach występujące w cebuli i czosnku, wystarczy przeżuć kilka listków świeżej natki pietruszki. Przykry zapach zniknie, a sama pietruszka doskonale przyczyni się do zwiększenia spożycia witaminy C i żelaza, co dodatkowo wzmocni armię odpornościową naszego organizmu o nowiutkie białe krwinki.

Witamina C skraca czas trwania choroby i zmniejsza częstotliwość występowania przeziębień, dlatego nie wolno zapomnieć o dużej ilości owoców i warzyw w codziennym jadłospisie. Według zaleceń dietetyków powinny być jedzone w ilości minimum 400 g dziennie w proporcji 1/4 do 3/4.

Jak wynika z badania Dailyfruits kilka razy w ciągu dnia sięga po owoce jedynie 21 proc. pracujących Polaków, a po warzywa 26 proc. Aż 62 proc. Polaków zapytanych przez Dailyfruits, jest przekonanych, że zdrowo się odżywia. W rzeczywistości dieta większości z nich jest uboga pod kątem odżywczym. Analiza rzeczywistej jakości diety przeprowadzona na potrzeby badania ujawniła, ze ponad 3/4 osób uważających, że zdrowo się odżywiają w istocie nie je dostatecznej ilości zdrowych produktów. Dieta uboga w poszczególne składniki odżywcze z czasem może doprowadzić do zaburzeń funkcjonowania organizmu, osłabienia odporności oraz wystąpienia wielu chorób

Bomby witaminowe na jesień

Prawdziwą bombą w okresie jesiennym będzie sok z dzikiej róży, aronii, czarnego bzu czy czarnej porzeczki. Na świeżo najwięcej witaminy C i innych przeciwutleniaczy znajdziesz w czerwonych i czarnych owocach, cytrusach, czerwonej papryce i roślinach zielonolistnych. Maliny mają właściwości napotne i rozgrzewają do szpiku kości. Dlatego warto zalać świeże lub mrożone owoce gorącą wodą, dodać imbir i wygrzewać się pod kocem z kubkiem w dłoni.

Witamina D aktywuje układ odpornościowy, przez co łatwiej rozpocząć organizmowi walkę z chorobą. Warto częściej jeść ryby morskie, które są jej doskonałym źródłem. Latem witamina D produkowana jest dzięki promieniom słonecznym, a od października do marca, gdy na niebie jest przewaga chmur, warto wprowadzić dodatkową suplementację w kapsułkach lub w tranie - koniecznie z wątroby dorsza.

Dietę uzupełnij o pestki dyni (cynk) i orzechy włoskie (kwasy omega 3), które działają przeciwzapalnie, hamują namnażanie wirusów i neutralizują negatywne konsekwencje powstałe w organizmie w wyniku przebytego przeziębienia.

Jakie nawyki należy wprowadzić, aby wzmocnić odporność?

  1. 1Herbatę wzbogacać o imbir i cytrynę.
  2. 2Cytrusy powinny stanowić jedną z pięciu porcji warzyw i owoców.
  3. 3Do porannej owsianki warto dorzucić pestki dyni i suszoną aronię.
  4. 4Przynajmniej dwa razy w tygodniu należy spożywać tłustą rybę morską.
  5. 5Warto rozważyć codzienne spożywanie tranu lub oleju lnianego.
  6. 6Należy wybierać kaszę gryczaną jako dodatek do obiadu zamiast ziemniaków.

Tylko regularne dostarczanie odpowiednich składników pokarmowych ma szansę wzmocnić odporność. Warto pamiętać o tym szczególnie teraz, gdy organizm jest wystawiony na ciężki okres jesienny.

Zobacz wideo: Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności

Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności
Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności Źródło: Dzień Dobry TVN

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Źródło: Informacja prasowa

Źródło zdjęcia głównego: Martin Dimitrov/Getty Images

Pozostałe wiadomości