Jak działa amortyzator rowerowy i jakie są jego rodzaje?

Amortyzator rowerowy
Jak działa amortyzator rowerowy i jakie są jego rodzaje?
Źródło: Daniil Dubov/Getty Images
Amortyzator rowerowy to jedno z ważniejszych urządzeń w tym pojeździe. Dzięki amortyzatorom w rowerze jeździ się płynnie i przyjemnie nawet wówczas, gdy na drodze pojawiają się nierówności. Wyróżnia się wiele rodzajów amortyzatorów rowerowych. Które są najpopularniejsze i jak działają?

W przeciwieństwie do tylnego amortyzatora rowerowego przedni amortyzator znajduje się niemalże w każdym rowerze. Ta część jednak z czasem się zużywa i zanieczyszcza – amortyzator w rowerze to zresztą urządzenie, które pracuje nieustannie podczas jazdy. Rozkręcając widelec roweru, można uzyskać dostęp do amortyzatorów, które przynajmniej raz na dwa sezony warto nasmarować (w przeciwnym razie wymiana amortyzatora w rowerze będzie tylko kwestią czasu). Regulacja amortyzatora w rowerze nie jest jednak tak trudna, jak mogłoby się wydawać.

Zobacz wideo: Sport to zdrowie

Sport to zdrowie

Krofball
Źródło: Dzień Dobry TVN
Korfball – koedukacyjna dyscyplina sportu
Korfball – koedukacyjna dyscyplina sportu
Bieg po Nowe Życie. Wisła 2022. Wspieramy polską transplantologię
Bieg po Nowe Życie. Wisła 2022. Wspieramy polską transplantologię
Mistrzyni Europy w trójboju siłowym
Mistrzyni Europy w trójboju siłowym
Sup, wake, a może surfing? Czas na sporty wodne!
Sup, wake, a może surfing? Czas na sporty wodne!
Jak ćwiczyć z gumami?
Jak ćwiczyć z gumami?
Najnowsza moda w fitnessie - taniec sensualny
Najnowsza moda w fitnessie - taniec sensualny
Wiosenna dawka energii od Qczaja
Wiosenna dawka energii od Qczaja
Proste ćwiczenia na stres - całość
Proste ćwiczenia na stres - całość
Trening brzucha
Trening brzucha
Trening z taśmami dla każdego
Trening z taśmami dla każdego
Czy sportowcy powinni być wzorem do naśladowania?
Czy sportowcy powinni być wzorem do naśladowania?
Od jakich ćwiczeń rozpocząć trening po ciąży?
Od jakich ćwiczeń rozpocząć trening po ciąży?
Kanapowe ćwiczenia dla leniuszków
Kanapowe ćwiczenia dla leniuszków
Trening kettlebell lifting
Trening kettlebell lifting

Amortyzator rowerowy – budowa i działanie

Amortyzatory rowerowe to elementy układu zawieszenia roweru, które w trakcie jazdy pozostają w ciągłym ruchu. Co ważne, nie wszystkie rowery posiadają amortyzatory – najprostsze konstrukcje są ich pozbawione. Nie są to jednak rowery, którymi wygodnie się jeździ, zwłaszcza po nierównej przestrzeni. Najczęściej spotyka się pojazdy z przednimi amortyzatorami lub przednimi i tylnymi. Producenci raczej nie oferują rowerów z tylnymi amortyzatorami bez przednich. Do czego służy amortyzator rowerowy? Podstawową funkcją jest minimalizacja przenoszonego nacisku wynikającego m.in. z nierówności podłoża. Dzięki temu, jadąc rowerem z amortyzatorami, nie odczuwa się tak silnie nacisków na kierownicy. Sprawne amortyzatory nie tylko przyczyniają się do wyższego komfortu jazdy, ale bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo, gdyż zwiększają przyczepność i zdolność do prowadzenia. Amortyzatory do rowerów, tylne i przednie, składają się ze sprężyny lub sprężyny i powietrza, które w trakcie jazdy ulegają sprężaniu i rozprężaniu. Za płynność działania konstrukcji odpowiada między innymi olej w amortyzatorach. Amortyzatory rowerowe składają się z tzw. goleni. Cieńsze chowają się w grubszych, dolnych (wyjątkiem są modele typu upside-down, w których mechanizm jest odwrotny). Ponadto każdy amortyzator w rowerze, zarówno przedni, jak i tylny, składa się z kilku uszczelek, które zabezpieczają olej przed wyciekiem oraz chronią mechanizm przed dostawaniem się do środka różnych zanieczyszczeń.

Amortyzator rowerowy – rodzaje

Ze względu na konstrukcję amortyzatory rowerowe można podzielić na wiele typów. Oto najczęściej spotykane rodzaje amortyzatorów rowerowych:

  • amortyzator teleskopowy (cylindryczny) – najpopularniejszy typ amortyzatorów, zbudowany z dwóch goleni działających w układzie dół-góra. W trakcie jazdy każda goleń składa się w szerszą, dolną rurę;
  • amortyzator rowerowy dwupółkowy lub trzypółkowy – podobny do teleskopowego z tą różnicą, że jest usztywniony dwoma lub trzema połączeniami goleni. Konstrukcja jest dzięki temu wytrzymalsza;
  • amortyzator z rurą sterową – składa się z jednej goleni i jest stosunkowo rzadko spotykany. Za stworzenie tego układu odpowiada firma Cannondale. Dzięki tylko jednej goleni konstrukcja jest lżejsza.

O różnych rodzajach amortyzatorów rowerowych można też mówić w zakresie różnic mechanizmu tłumiącego. Istnieje pięć głównych mechanizmów, choć jeden jest na tyle popularny, że występuje w ponad 90% wszystkich produkowanych na świecie rowerów. To sprężynowy amortyzator rowerowy, który do tłumienia wykorzystuje sprężyny, zwykle stalowe. Amortyzatory sprężynowe sprawdzają się w większości konstrukcji. Wyjątkami są rowery przeznaczone do bardziej eksploatacyjnego typu jazdy, np. freeride, downhill, enduro, czy też do jazdy po górach. Wówczas najlepiej sprawdzi się rower z amortyzatorami olejowo-sprężynowymi lub olejowo-powietrznymi. Są one najdroższe, ale mają wiele zalet – lekkość, wytrzymałość i głęboki przeskok, nawet do 18 cm. Innym wariantem, na który można się zdecydować, myśląc o tym, jaki amortyzator do roweru wybrać, jest amortyzator elastomerowy. Elastomer to tworzywo sztuczne, które szybko ulega sprężeniu, lecz wolno się rozpręża. Takie amortyzatory gwarantują także możliwość szczegółowego ustawienia stopnia zawieszenia.

Zobacz wideo: Rowerowe love

zawodnik
Rowerowe love
Źródło: Dzień Dobry TVN

Amortyzator do roweru – regulacja i konserwacja

Jeśli amortyzator rowerowy nie działa płynnie, to znak, że należy go zakonserwować. Można oddać rower do serwisu, jednak wówczas jest się narażonym na koszt nawet 100 zł. W prosty sposób można samemu wyregulować amortyzator w rowerze. Trzeba jednak dokonać demontażu i montażu. Amortyzator w rowerze demontuje się poprzez odkręcenie górnej śruby kluczem imbusowym. Następnie należy odkręcić wspornik kierownicy (mostek), który przymocowany jest kilkoma śrubkami. Po obluzowaniu go widelec amortyzatora w rowerze powinien być już możliwy do wyciągnięcia od góry. Aby całkowicie go zdemontować, należy jeszcze odkręcić dolne śruby. Do samej konserwacji nie trzeba jednak wykonywać tej czynności. Mając dostęp do amortyzatora, można zabrać się za jego czyszczenie i smarowanie. W zakresie tego, jak smarować amortyzator w rowerze, wszelkie instrukcje, łącznie z preferowanym dla danego modelu olejem, powinny znajdować się w instrukcji. Warto przy okazji wymienić uszczelki amortyzatora, które mogły się zużyć. 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości