Profilaktyka zdrowia

Pasternak – jak go uprawiać i jakie ma właściwości lecznicze?

Profilaktyka zdrowia

Autor:
Adrian
Adamczyk
pasternak
Sarsmis/Getty ImagesCo można przygotować z pasternaku?

Wiele warzyw, które kiedyś bardzo często gościły w polskiej kuchni, nagle przestaje się w niej pojawiać. Niektóre z nich po pewnym czasie znów wracają do łask. Właśnie tak jest z pasternakiem zwyczajnym.

Jak odróżnić pietruszkę od pasternaku? Czy warto włączyć pasternak do swojego codziennego menu? Od jakich przepisów można rozpocząć swoją przygodę z tym nieco zapomnianym warzywem?

Owoce i warzywa

Na co zwrócić uwagę wybierając warzywa?
Na co zwrócić uwagę wybierając warzywa?Dzień Dobry TVN
wideo 2/5

Co to jest pasternak?

Pasternak jest bardzo starym warzywem, którego kiedyś używało się zamiast włoszczyzny – zarówno do surówek, jak i do zup. Jest bardzo cenny, ponieważ ma w sobie nawet trzykrotnie więcej składników odżywczych niż bardziej popularna marchewka.

Pasternak a pietruszka – czym się różnią?

Jak odróżnić pietruszkę od pasternaku? Pasternak w zapachu jest łudząco podobny do pietruszki. Jednak w smaku jest zupełnie inny – zdecydowanie bardziej podobny do... marchewki. Ma wyraźny aromat, z nutką kminu i kopru, dlatego nawet solo smakuje wyśmienicie.

Pasternak od pietruszki najlepiej rozpoznać po wyglądzie. Szczególnie w okresie kwitnienia, kiedy kwiaty omawianego warzywa mają kolor żółty, a pietruszki – biały. Różnica jest też w naci. Pasternak ma liście o większym rozmiarze od natki pietruszki. Liście pietruszki można spożywać, natomiast liści pasternaku nie powinno się jeść, bo mają w sobie fototoksyczne pochodne kumaryny.

Pasternak – przepisy

Ze względu na swoje dobroczynne właściwości pasternak bardzo często stosowany jest w kuchni. Choć w ostatnich latach trochę o nim zapomniano, już od pewnego czasu można zauważyć, że znów powrócił do łask i coraz częściej pojawia się polskich stołach. Poniżej przedstawiamy trzy sprawdzone przepisy na potrawy z pasternakiem.

Pasternak z humusem – zdrowa przekąska

Długie wieczory sprawiają, że chętnie spędzamy czas w domu przed telewizorem. Wtedy najczęściej dopada nas ochota na coś do przekąszenia – jakiś drobiazg, który będzie pasował zarówno do herbaty, piwa, jak i świeżego soku. Doskonale sprawdzi się tutaj pasternak, który wystarczy obrać i pokroić w słupki, a następnie zjeść go z domowym hummusem. To niezwykle zdrowa, sycąca i poprawiająca trawienie przekąska, która powinna jak najczęściej gościć na naszych talerzach.

Surówka z pasternakiem

Kolejnym ciekawym przepisem jest surówka z pasternakiem. Można ją jeść razem z obiadem lub solo. Najlepiej smakuje drobno posiekany lub starty na tarce pasternak, wymieszany z marchewką, jabłkiem i cebulą. Proporcje warzyw dobierzmy sami w zależności od tego, jaki smak ma być w sałatce dominujący. Warto skropić całość dobrą oliwą z oliwek, aby nasz organizm lepiej przyswoił wszystkie zawarte w sałatce witaminy (szczególnie te nierozpuszczalne w tłuszczach, jak A, D, E i K). Do smaku warto doprawić taką surówkę solą i pieprzem oraz odrobiną cukru.

Kotlet z pasternaku

Ciekawym przepisem jest także kotlet z pasternaku. Kawałki warzywa należy obtoczyć w jednym jajku i bułce tartej (lub w wersji nieco zdrowszej – zmielonych płatkach kukurydzianych lub owsianych), a następnie usmażyć.

Pasternak zwyczajny – właściwości lecznicze

Głównymi powodami, dla których warto spożywać pasternak, są względy zdrowotne. Przede wszystkim działa on uspokajająco, wspomaga trawienie, reguluje pracę układu krążenia i pobudza układ moczowy. Jest bardzo prosty w przygotowaniu, a jego zastosowanie w kuchni szerokie, ponieważ używa się go jak popularnej włoszczyzny.

Pasternak zawiera w sobie szereg składników odżywczych i witamin, niezbędnych do dobrego funkcjonowania organizmu. Jest bogaty w olejki eteryczne, tłuszcze roślinne, błonnik, potas i witaminę C. Stanowi doskonałe warzywo na okres jesienno-zimowy, ponieważ przyczynia się do poprawy odporności.

Kwas foliowy, witaminy z grupy B i glikozydy flawonoidowe to również składniki, które można znaleźć w sporej ilości w korzeniu pasternaku. Dlatego to zwłaszcza kobiety w ciąży i osoby cierpiące na niedobór witamin z grupy B powinny włączyć go do swojej codziennej diety i znaleźć zastosowanie dla pasternaku w swojej kuchni.

Uprawa pasternaku

Uprawa pasternaku jest bardzo prosta, dlatego w zasadzie każdy z nas może wyhodować go w swoim ogródku warzywnym. Jest wyjątkowo wytrzymały na mróz w porównaniu do innych warzyw, dlatego w Polsce nie będziemy mieli z jego uprawą większych problemów. Najdogodniejsze dla niego temperatury po okresie wzrostu oscylują w granicy 16 do 18 stopni. Warto też wiedzieć, że nasiona kiełkują już w temperaturze 2–5 stopni.

Prosta uprawa, szereg właściwości zdrowotnych, bogactwo składników odżywczych i łatwy sposób przyrządzania pasternaku to najlepsze powody do tego, by się do niego przekonać.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego:  Sarsmis/Getty Images

Pozostałe wiadomości