Zdrowie

Coraz więcej Polek cierpi na bezsenność. Co jest tego przyczyną?

Zdrowie

Autor:
Magdalena
Brzezińska
Źródło:
Claudia
Kobieta w łóżku

Długotrwałe problemy ze snem odbijają się na funkcjonowaniu całego organizmu. Szacuje się, że zmaga się z nimi blisko 25 proc. Polek. W tej grupie znajdują się kobiety, które narzekają na zbyt krótki nocny wypoczynek, ale i takie, którym doskwierają trudności z zasypianiem. Co leży u podstaw przybierających na sile zaburzeń? Jak sobie z nimi radzić?

Rośnie liczba Polek cierpiących na problemy ze snem

Skala problemu bezsenności wśród polskich kobiet jest niepokojąca. Ostatnio przeprowadzono badania, z których wynika, że w naszym kraju niemal 25 proc. pań doświadcza różnorakich zaburzeń. Ich sen jest przerywany, płytki i niespokojny lub trwa stanowczo za krótko. Zdarza się i tak, że nie przychodzi wcale.

Zdrowie

Jak wiatr wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie?
Jak wiatr wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie?Dzień Dobry TVN
wideo 2/6

Nocne wybudzenia czy trudności z zasypianiem negatywnie wpływają na samopoczucie i zmniejszają zdolność do pracy. Już po jednej nieprzespanej nocy kobieta funkcjonuje tak, jakby miała 0,1 promila alkoholu we krwi. Z kolei długotrwała deprywacja snu zwiększa ryzyko rozwoju wielu schorzeń, w tym cukrzycy typu 2. i niewydolności mięśnia sercowego.

Problemy ze snem u kobiet - z czego wynikają i jak sobie z nimi radzić?

Problemy ze snem mogą mieć związek z hormonami. Często zmagają się z nimi panie cierpiące na zespół napięcia przedmiesiączkowego czy wchodzące w okres menopauzy. U podłoża bezsenności nierzadko leżą też zaburzenia lękowe i depresja. Kolejna przyczyna uciążliwych zaburzeń to nieprawidłowy styl życia.

Kluczem do przywrócenia właściwego rytmu snu może okazać się zmiana nawyków. Stały rytm dnia, zdrowa dieta, aktywność fizyczna - to wszystko może okazać się zbawienne w obliczu nasilających się trudności z zasypianiem i nocnych wybudzeń. Nie bez znaczenia pozostaje również odpowiednie przygotowanie sypialni. W pokoju powinno być ciemno, cicho i chłodno (optymalna temperatura to 16-19 st. Celsjusza). Bardzo ważny jest także dobór materaca, wygodnej poduszki i przewiewnej pościeli.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Magdalena Brzezińska

Źródło: Claudia

Źródło zdjęcia głównego: cyano66/Getty Images

Pozostałe wiadomości