bezsenność

    Nadchodzące noce określane są przez meteorologów jako tropikalne. Są duszne, a słupki rtęci wskazują powyżej 20 stopni Celsjusza. Jak wpływają na nasz organizm? Jak poradzić sobie wieczorami z gorącem?

    "To stare zdjęcia z najgorszego okresu w moim życiu".

    "Najbardziej wymagający czas dla organizmu".

    Badania pokazuję, że osoby, które przechorowały COVID-19 często mają problemy ze snem. Trudności w zasypianiu może u nas wywoływać także stres spowodowany tym, co dzieje się w Ukrainie. Jak sobie z tym poradzić? Co może pomóc zwalczyć bezsenność? O tym w Dzień Dobry TVN opowiadał Michał Skalski, psychiatra, specjalista zaburzeń snu.

    Naukowcy z USA zbadali jakość snu i jego wpływ na zdrowie u blisko siedmiu tysięcy osób. Okazuje się, że jego poszczególne, zaburzone parametry mają wpływ na serce i choroby układu krążenia.

    Spanie w skarpetkach nie jest zbyt popularne, jednak może mieć wiele korzyści zdrowotnych. Dlaczego warto w nich spać?

    Jedna trzecia dzieci i nastolatków w Polsce coraz krócej śpi. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez zespół pod kierunkiem m.in. prof. Mariusza Jędrzejko. Naukowcy doszli do wniosku, że jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest zjawisko FOMO. Co to takiego?

    Jak prawidłowo zapewnić sobie nieprzerwany sen oraz pełną regenerację? Cenne wskazówki podaje nam Marek Bukała, hipnoterapeuta oraz terapeuta NLP.

    Bezsenność, określana także mianem insomnii, może dotykać osoby w każdym wieku. Długotrwałe dolegliwości związane z zaburzeniami snu niosą za sobą groźne następstwa, dlatego warto skonsultować je z lekarzem. Jeśli jednak problem pojawia się sporadycznie, możemy sobie z nim poradzić domowym sposobem. Przekonuje o tym jedna z użytkowniczek aplikacji TikTok.

    Brak snu dotyka coraz większej liczby osób, wkracza do naszej codzienności i czasami zostaje na dłużej. Dr n. med. Michał Skalski, specjalista zaburzeń snu opowiada o konsekwencjach zmniejszania ilości snu. Ile czasu człowiek może nie spać?

    Jak jeść, by się dobrze wyspać?

    "Szacuje się, że na chroniczne problemy ze snem ma ok. 10 proc. ludzi"

    Czy faktycznie faza, w której akurat się znajduje może sprawia, że nie możemy zasnąć?

    Dzieci nie myślą o 8 rano, kiedy w końcu wszyscy to zrozumieją? - można by zapytać, choć wiadomo, że to jednak pytanie retoryczne. Myśląc zdroworozsądkowo, powinno się ułożyć plan lekcyjny tak, by wykorzystywać w 100 procentach potencjał uczniów. To jednak może zaważyć na czasie dla rodziny, którego i tak jest obecnie mało. Naprawdę nie ma dobrego rozwiązania?

    Podczas upałów u niektórych osób pojawiają się problemy ze spaniem. Zbyt wysoka temperatura powietrza może bowiem stanowić przyczynę bezsenności. Jak sobie radzić, zanim trafimy do specjalisty? Wyjaśnił nam to prof. Adam Wichniak, psychiatra i neurofizjolog kliniczny z Ośrodka Medycyny Snu Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

    Po przejściu infekcji spowodowanej zakażeniem koronawirusem, wiele osób zmaga się z powikłaniami ze strony układu oddechowego. Niestety nie są to jedyne możliwe konsekwencje tej choroby. Istnieje bowiem również ryzyko zaburzeń układu nerwowego. Co trzeciego ozdrowieńca dotyka koronasomnia, o której w naszym programie mówił Michał Skalski, lekarz psychiatra i specjalista w dziedzinie zaburzeń snu.

    Nie możesz zasnąć, budzisz się po kilku godzinach i to z głodem? Bezsenność dotyka coraz większej liczby ludzi. Dr Michael Mosley autor głośnego bestselleru "Jelita wiedzą lepiej" tym razem porusza tematykę dobrego snu. W rozmowie z Anną Senkarą zdradził jego tajniki.

    Bezsenność dotyka nie tylko dorosłych. Jak wynika z badań, dzieci śpią coraz krócej. A to bardzo negatywnie wpływa na ich życie. O problemie, z którym mierzą się rodzice i ich pociechy opowiedział pedagog społeczny, prof. Mariusz Jędrzejko.

    Według danych OECD Polska jest w czołówce państw europejskich pod względem liczby przepracowanych godzin. Nie jest to jednak powód do dumy, bo pracoholizm, tak jak i każde inne uzależnienie, wyniszcza organizm. Najnowsze badania tylko to potwierdzają.

    Bezsenność to problem, który dotyka coraz więcej ludzi. Zmagają się z nim zarówno młodzi jak i starsi, bez względu na pochodzenie, wykształcenie czy zamożność. Obecnie zaburzenia te mogą się nasilać przez pandemię, która wywołuje podwyższony poziom lęku. Pogłębiają je jeszcze godziny spędzone przed telefonem, telewizorem i komputerem. Jak w tej nierównej walce mogą pomóc zioła? Które są najbardziej skuteczne? O tym opowiedziała nam Agnieszka Cegielska, dziennikarka i propagatorka zdrowego stylu życia.

    Naukowcy z Uniwersytetu Columbia przeanalizowali wpisy Donalda Trumpa na Twitterze. Chcieli na tej podstawie ustalić, czy amerykański prezydent cierpi na zaburzenia snu. Wyniki tych badań omówił w naszym programie Mateusz Majchrzak, ekspert snu. Wyjaśnił również, jak sprawdzić, o której godzinie nasz mózg funkcjonuje najlepiej.

    Jakiś czas temu Paweł Wilczak powiedział w jednym z wywiadów, że od lat cierpi na zaburzenia snu. Dodał jednak, że potrafi się z tym problemem uporać i nie wpływa on na jego pracę.

    Zaburzenia snu u dzieci to coraz bardziej powszechny problem. Z czego mogą wynikać? Co zrobić, by dziecko nie miewało problemów z zaśnięciem? Zapytaliśmy o to w Dzień Dobry TVN pediatrę Ewę Miśko-Wąsowską.

    Permanentny brak snu negatywnie odbija się na naszym zdrowiu. Stany emocjonalne stale niewysypiającego się człowieka przypominają stany osoby będącej pod wpływem alkoholu lub kogoś, kto poddawany jest chemioterapii. Brak snu może też prowadzić do otyłości. Jak jeszcze niewyspanie wpływa na organizm człowieka? Ile należy spać, aby się wyspać? Dlaczego osoby starsze sypiają mniej? O tym w Dzień Dobry TVN mówił specjalista od zaburzeń snu dr Michał Skalski. Zobaczcie, co robi Marcin Prokop, kiedy jest permanentnie niewyspany. To może Was zszokować. Czy dla Marcina jest jeszcze ratunek? ;)

    Asia studiuje i pracuje. Zdarza się jej więc "zarwać" noc. Zgodziła się wziąć udział w naszym eksperymencie. Porównaliśmy jej zachowanie po 30 godzinach bez snu z tym, jak zachowuje się wyspana. Asia wykonywała proste czynności takie jak: robienie makijażu czy ćwiczenie. Postarała się również odpowiedzieć na proste pytania. Nad eksperymentem czuwał dr n. med. Krzysztof Czarnobilski. Jak brak snu wpłynął na motorykę i koordynację ruchów oraz logiczne myślenie dziewczyny?

    Coraz więcej osób boryka się z problemami z zasypianiem. Dlatego w Dzień Dobry TVN psychiatra dr Dorota Grobelna powiedziała jak poradzić sobie z tym problemem. Jakie przedmioty pod żadnym pozorem nie powinny znaleźć się w sypialni? Czy pora zasypiania ma faktycznie znaczenie? Czego nie robić w łóżku? I co z lekami nasennymi?

    Coraz młodsze dzieci korzystają z telefonów komórkowych i tabletów. Niestety większość spędza z nimi za dużo czasu, co skutkuje m.in. bezsennością. O tym niepojącym zjawisku rozmawialiśmy w Dzień Dobry Wakacje ze specjalistą zaburzeń snu Michałem Skalskim i dziennikarkę Odetę Moro - mamą Soni. Na ile godzin przed snem należy odstawić tablet? Czy wakacje są dobrym momentem na detoks od technologii?

    Sen jest niezwykle ważny, ponieważ pozytywnie wpływa na naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Osoby, którym dokucza bezsenność mają problemy z pamięcią, szybciej się złoszczą i są bardziej impulsywni. Do Dzień Dobry TVN zaprosiliśmy: kierownika Pracowni Elektroencefalografii i Badań nad Snem dr Tadeusza Piotrowskiego i internistkę, specjalistkę w zakresie chorób wewnętrznych i chorób płuc dr n. med. Ewę Czernicką-Cierpisz, aby zapytać, jak działa niewyspane ciało i umysł i jak zbyt mała dawka snu odbija się na naszym ciele i zdrowiu.

    Podobno ponad połowa Polaków ma problemy z bezsennością. Co wtedy robią? Wsiadają na rower i ruszają przed siebie? Polują na chipsy w sklepie nocnym? A może kserują lub kupują kwiaty dla żon, które czekają na spóźnialskich uzbrojone w wałek? Sprawdził to dziennikarz Dzień Dobry TVN Filip Chajzer. Czy są jakieś sposoby na lepszy sen?