cukier

    cukier

    Nad światem zapanowała moda na "be fit". Uprawiasz sport i dbasz o zdrowe odżywianie? Koniecznie musisz to zobaczyć! W studio Dzień Dobry TVN dietetyk Magdalena Jarzynka wyjaśnia na czym polega problem z fruktozą, zawartą w wielu produktach spożywanych codziennie. Czy to prawda, że syrop glukozowo-fruktozowy sprawia, że odczuwamy wilczy głód?

    Cukier, sól i tłuszcze to składniki naszej codziennej diety. W Dzień Dobry TVN gościliśmy dietetyczkę Annę Jelonek, która powiedziała nam, jakie są dopuszczalne dzienne normy tych składników. Jak obliczyć te normy dla osób w różnym wieku, różnej wagi, płci? Kiedy możemy jeść owoce - w pierwszej, czy drugiej połowie dnia?

    Nowotwory "uwielbiają" cukry. W opracowanej, przez zespół prof. Tomasza Ciacha z Politechniki Warszawskiej, metodzie walki z rakiem wykorzystuje się nanocząstki, które "wabią" komórki nowotworowe. Czy polski wynalazek uratuje miliardy ludzi? O tym, w studiu Dzień Dobry TVN, prof. Tomasz Ciach.

    Solimy na potęgę. Codziennie zjadamy jedenaście gramów soli, powinniśmy zjadać tylko pięć . Nadmierne spożycie soli może powodować nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, zawał serca, raka żołądka czy osteoporozę. Jak unikać soli, kiedy jest ona prawie w każdym produkcie na rynku spożywczym? O tym, w studiu Dzień Dobry TVN dietetyczka Anna Jelonek.

    Charles Daigneault, prowadzący program „Domówka” w TTV, w kuchni Dzień Dobry TVN przygotował: polędwiczki wieprzowe w sosie z musztardy Dijon, fettuccine z szpinakiem, suszonymi pomidorami i wędzonym łososiem oraz ciasto czekoladowo-migdałowe. Smacznego!

    Modyfikowane czy krowie? Polskie mamy ogarnął szał na punkcie zdrowego jedzenia! Czy to prawda, że, do pewnego roku życia, mleko krowie jest szkodliwe dla dziecka? Ile cukru jest w mleku krowim, a ile w modyfikowanym?

    Przeciętny pierwszoklasista od urodzenia zjadł już 84 kg cukru. Soki, napoje, jogurty, przetwory warzywne i owocowe, pikle, konserwy, chleb - wszystko to zawiera cukier. Dietetyczka Magdalena Jarzynka wyjaśnia w Dzień Dobry TVN arkana działania cukru na organizm człowieka.

    W czym tkwi sekret ich słodkości? Co jest erzacem cukru? Jak przebiegają ingrediencje? Zobaczcie, jak pozostać szczupłym łasuchem!

    Jeśli masz problem z nadwagą, wzmożony apetyt lub jesteś chory na cukrzycę powinieneś unikać cukru. Stosując się do zaleceń lekarza precyzyjnie czytasz etykiety i kiedy nie widzisz w składnikach słowa "cukier" uznajesz , że go tam nie ma. Nic bardziej mylnego. Katarzyna Bosacka odkryła przed Wami niewidzialny cukier, który zamieszkuje w najmniej do tego odpowiednich produktach.

    Kotlety z mortadeli, chleb z cukrem, kogiel - mogiel. To były kulinarne hity PRL-u. Piotr Kucharski w kuchni Dzień Dobry TVN przyrządził domowe hity czasu demoludów.

    W ciągu 50 lat światowe spożycie cukru potroiło się i wynosi 165 ml ton rocznie. Ile cukru powinniśmy jeść? Czy od cukru można się uzależnić? Czy można go przedawkować? O wpływie cukru na nasz organizm i o tym, czym można go zastąpić rozmawialiśmy w Dzień Dobry TVN z dietetyk Agatą Białek, która mówi, że człowiek jest genetycznie uwarunkowany do jedzenia słodyczy.

    Co zawiera w sobie słodzik i jakie są negatywne skutki jego stosowania? O tym, czy produkty light są naprawdę light opowiedziała w studiu Dzień Dobry TVN dietetyk Anna Jelonek.

    Można do niej porównać piękną dziewczynę, można także ją komuś zrobić w przypływie miłości. Idelna do lodów i sorbetów. W kuchni Dzień Dobry Wakacje Andrzej Polan wziął w obroty słodkie maliny!

    Z opublikowanego dwa lata temu raportu prof. Grażyny Cichosz z Wydziału Nauk o Żywieniu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wynika, że przeciętny Polak zjada 50-70 kg cukru rocznie, czyli około dziesięciokrotnie więcej niż nasi dziadkowie. Zdaniem naukowców epidemia otyłości i cukrzycy jest ściśle powiązana ze zwiększonym spożyciem cukrów, zwłaszcza tzw. syropu glukozowo-fruktozowego. Według prof. Grażyny Cichosz spowodowana jest także stosowaniem diety fit. Regularne spożycie produktów słodzonych tym syropem prowadzi do zwiększenia apetytu, insulinooporności i cukrzycy typu 2.

    Do takiego wniosku doszedł amerykański Profesor Robert Lustig z University of California w San Francisco. Czy rzeczywiście można się uzależnić od czekolady, batonów lub ciastek? Jak rozpoznać, że uwielbienie dla słodyczy to już nałóg? O tym rozmawialiśmy w Dzień Dobry TVN z dietetyk Anną Lewitt-Dziełak.