Materiał promocyjny

Pokolenie Z na rynku pracy - to musi wiedzieć każdy pracodawca 

Pokolenie Z na rynku pracy
Pokolenie Z na rynku pracy
Źródło: mat. prasowe
Podział na pokolenia, choć nieco stereotypowy, przynosi wiele ciekawych informacji na temat młodych ludzi w Polsce. Generacja Z, podobnie jak inne, poddawana jest wielu analizom i badaniom, które mają wyłonić istotne cechy populacji, szczególnie w kwestii zatrudnienia. Jest to niezwykle ważne dla przyszłości ekonomicznej i społecznej. Sprawdźmy więc, jak wygląda pokolenie Z na rynku pracy. 

Pokolenie Z - od kiedy się zaczyna? 

Zróżnicowanie społeczeństwa według wieku zakłada, że pokolenie Z (generacja Z, Zetki, gen Z, zoomerzy, post-millenialsi) dotyczy osób urodzonych w latach 1995–2012, choć niekiedy granice te są nieznacznie przesuwane. Przed nią występowała generacja Y (urodzeni w latach 1980-1994), od której przedstawiciele pokolenia Z nabyli wiele istotnych społecznie cech. Jednocześnie nadchodzi po nich pokolenie Alfa. To współcześni uczniowie, którzy już za kilka lat będą wchodzić na rynek pracy, po raz kolejny zmieniając jego charakter. 

Przedstawiciele pokolenia Z - dlaczego są tak ważni? 

Zachodzące w społeczeństwie zmiany strukturalne widać już od dłuższego czasu. Jak wskazuje GUS, w 2022 roku osób w wieku powyżej 60 lat było ponad dwa razy więcej (9,8 mln) w porównaniu do grupy wiekowej z przedziału 18-29 lat (4,7 mln). Co to oznacza? Proces starzejącego się społeczeństwa już postępuje. To właśnie od młodych osób i ich aktywności zawodowej zależy, czy system będzie w stanie udźwignąć wyzwania związane chociażby z zabezpieczeniem milionów emerytów. Innym powodem, dla którego warto poznać pokolenie Z, jest fakt, że to właśnie od nich zależy wygląd pracy w przyszłości. Już teraz brakuje specjalistów w wielu zawodach. Na pewno część z nich zaniknie, ustępując stanowiskom związanym z nowymi technologiami. Jeśli pracodawcy nie będą w stanie przyciągnąć utalentowanych pracowników z pokolenia Z i zaspokoić ich potrzeb, szanse przedsiębiorców na rozwój biznesu w kolejnych latach będzie znacznie utrudniony. 

Pokolenie Z - charakterystyka 

Wpływ na charakter przedstawicieli pokolenia Z miało wiele czynników. Przede wszystkim należą do nich cechy wcześniejszej generacji oraz specyfika czasów, w jakich przyszło im dorastać. Mamy tu na myśli równolegle funkcjonowanie w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Przedstawiciele pokolenia Z doskonale odnajdują się w nowych technologiach

Nie można im odmówić również dużej ambicji. Badanie EY i organizacji JA Worldwide wskazuje, że 53% osób z pokolenia Z chce prowadzić własny biznes za 10 lat. Obecnie pracujący przedstawiciele tej generacji w grupie 65% uważa, że zostanie przedsiębiorcą do 2030 roku. 

Z kolei w badaniu "Pokolenie Z na rynku pracy. Postawy, priorytety i oczekiwania" wskazano, że dla pokolenia Z najważniejszymi wartościami jest szczęście (62%), rodzina (60%), możliwość realizowania pasji (56%), ekologia (51%) niezależność/wolność (51%), zdrowie (44%) i miłość (37%). 

Pokolenie Z - cechy istotne z punktu widzenia pracodawcy 

Badanie "Pokolenie Z na rynku pracy. Postawy, priorytety i oczekiwania" dostarcza również szczegółowych informacji na temat cech Zetek, istotnych dla potencjalnych pracodawców. 

Jak wynika z analizy, przedstawiciele pokolenia Z nie stawiają kariery i sukcesów zawodowych ponad wszystko. W ich życiu ważniejszą rolę odgrywa realizacja własnych pasji i zainteresowań. Praca ma być tylko narzędziem, które ułatwia realizowanie planów osobistych, dotyczących rozwoju osobistego, podróżowania, własnego hobby, czy działalności obywatelskiej i prospołecznej. 

Znakiem rozpoznawczym pokolenia Z, co potwierdzają wyniki badania, jest wyznawana przez nich zasada work-life balance. Zetki są niezwykle świadome, że tylko zachowanie właściwych relacji między sferą zawodową i prywatną pozwoli osiągnąć zdrowie, dobre samopoczucie, czy czerpać satysfakcję z życia oraz z pracy. 

Warto tu wspomnieć również o badaniu "Zawodowy alfabet pokolenia Z" przygotowanym przez ATERIMA HR. Jeśli chodzi o czynniki, które mogą zachęcić przedstawicieli tej generacji do aplikowania na daną ofertę pracy, były to najczęściej cechy takie jak: 

  • opis stanowiska oraz zakres obowiązków w ogłoszeniu o pracę (76%), 
    • rozpoznawalna marka organizacji (56%), 
      • dobre opinie o organizacji wśród znajomych (54%). 

        Jeśli chodzi o czynniki motywujące dla pokolenia Z, najważniejsze są: atmosfera w pracy (93%), wysokość wynagrodzenia (91%), pewność zatrudnienia (88%), przełożony dzielący się wiedzą i doświadczeniem (87%), czy praca związana z moją pasją i hobby (84%). 

        Pokolenie Z na rynku pracy 

        Pokolenie Z odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu rynku pracy w przyszłości. Mówi się, że przez duże wymagania takich osób jego struktura będzie poddana rewolucji. Nacisk na partnerskie podejście i świadomość własnych potrzeb może przynieść dobre efekty, jednak głównie w warunkach rynku pracownika. 

        A nie da się ukryć, że pokolenie Z w przeciwieństwie do swoich poprzedników nie jest przywiązane do jednego pracodawcy. Zetki nie boją się zmian, szczególnie jeśli chodzi o zatrudnienie, ponieważ zawsze będą szukać miejsca, w którym czują się dobrze

        Obecna sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Wystarczy spojrzeć na duży wybór ofert pracy w GoWork.pl, szczególnie w dużych miastach, tu przykładowo w Poznaniu: https://www.gowork.pl/praca/poznan. Nie brakuje ogłoszeń dla specjalistów z różnych dziedzin, jak i atrakcyjnego wynagrodzenia, które oferują wysoko rozwinięte firmy. To tylko może zachęcić Zetki do poszukiwania nowej pracy, gdzie proponowane benefity wraz z wysoką płacą i stabilnymi warunkami umożliwią im spełnienie w każdym aspekcie życia. 

        Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe

        Materiał promocyjny
        podziel się:

        Pozostałe wiadomości