Nie istnieje chyba sytuacja, w której nie warto byłoby wypróbować modelu lean canvas lub modelu biznesowego canvas. Przykładowo, pragnąc oszacować trafność danej koncepcji, dzięki powyższym modelom będziemy w stanie zobaczyć powiązania kosztów, wydatków, silnych i mocnych stron projektu. Zarówno uproszczona wersja lean canvas , jak i szerszy model business model canvas , składa się tylko z dziewięciu najważniejszych elementów.
Lean canvas i model biznesowy canvas - przykłady i zarys struktury
Każda działalność gospodarcza, nawet jeśli dany przedsiębiorca nie jest tego świadom, działa w oparciu o dany model biznesowy. Zasadniczo im bardziej jest on rozwinięty i przemyślany, tym większe prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu w biznesie. Istnieje wiele modeli biznesowych, a jednym z nich jest lean canvas. Model ten to zmieniony i uproszczony pod warunki zakładania start-upów schemat, który został opracowany w 2010 r. przez Asha Maurya. Model bazuje na nieco bardziej zaawansowanym, pierwotnym modelu biznesowym canvas. Aby dobrze zrozumieć cechy i działanie lean canvas, warto wpierw poznać model, który stanowił inspirację dla jego utworzenia.
Finanse i praca
Biznesowy model canvas został opracowany przez Alexa Osterwaldera i składa się z dziewięciu części. Jego zastosowanie może wpływać na efektywność prowadzonego już biznesu, jak i służyć jako skuteczne narzędzie do planowania przyszłych przedsięwzięć. Dziewięcioczęściowy model opracowany został w ten sposób, aby bez trudu można było rozrysować go na kartce. Rozwiązania te zostały stworzone jako alternatywa dla skomplikowanych i wielostronicowych projektów biznesowych.
W jaki sposób wygląda struktura business model canvas? Przykładowo, jeśli pracujemy na kartce ułożonej poziomo, dolną, dłuższą krawędź papieru powinniśmy zagospodarować dwiema z dziewięciu części modelu - strukturą kosztów i strukturą przychodów. Powyżej znajdować się będą pozostałe elementy, spośród których jeden umiejscowić należy tak, aby dotyczył zarówno struktury kosztów, jak i przychodów. Elementem tym jest "propozycja wartości" (produkt, idea). Po lewej stronie od "propozycji wartości" i nad strukturą kosztów należy wprowadzić pola:
- kluczowi partnerzy (najbliżej lewej krawędzi);
- kluczowe wartości;
- kluczowe zasoby.
Z kolei adekwatnie po prawej stronie od "propozycji wartości", czyli w obszarze przynależącym do struktury przychodów, umieszczamy ostatnie trzy części tego modelu:
- relacje z klientami;
- kanały;
- segmentacja klientów (najbliżej prawej krawędzi).
W jaki sposób działa tak zarysowany przykładowo business model canvas? Jeżeli pragniemy wycenić opłacalność nowego biznesu, np. polegającego na sprzedaży produktów spożywczych, wówczas doskonale widzimy zależności - które części naszego przedsięwzięcia wpływają na jakie elementy. Uzupełniając w tym modelu informacje o obecnych lub potencjalnych partnerach, jesteśmy w stanie jednocześnie zestawić je później z dostępnymi kanałami (logistyka, dystrybucja).
Prostszy model lean canvas - idealny dla start-upów i małych firm
Model lean canvas jest przerobioną wersją modelu biznesowego canvas . Również składa się z dziewięciu elementów, z których pięć zostało takich samych ("propozycja wartości", struktura kosztów, struktura przychodów, kanały, segmentacja klientów). Po lewej stronie, w dziale struktury kosztów, zapisujemy następujące działy:
- problemy - wszystkie trudności i przeciwwskazania dotyczące realizacji danego projektu. W tym miejscu mogą znajdować się zarówno twarde ograniczenia (np. niedobór kapitału inwestycyjnego, lokalizacja itp.), jak i miękkie, indywidualne (trudności w nauce nowego języka programistycznego, potrzebnego do zaprojektowania i sprzedaży nowej gry);
- rozwiązania - miejsce na wszystkie rozwiązania powyższych problemów. Czasem bowiem rozwiązania, które początkowo uznajemy za gorsze, mogą z czasem okazać się najlepszymi;
- kluczowe statystyki – ilościowe analizy i przeprowadzone badania rynku. Mogą to być dane wywołane (własne badania) lub zastane (np. raporty konsumenckie, raporty z rynku nieruchomości itp.).
Po prawej stronie względem "propozycji wartości", czyli naszego podstawowego produktu lub usługi, umieszczamy pola:
- przewaga konkurencyjna - to dział, w którym umieszczamy informacje o danej cesze naszego produktu, która nie może być podrobiona lub zastąpiona inną cechą przez konkurencję;
- kanały - sposoby dotarcia do klienta - z informacją o produkcie i z samym produktem;
- segmentacja klientów – klasyfikacja klientów, do których chcemy dotrzeć.
Po wypełnieniu modelu lean canvas warto zestawić ze sobą i porównać, czy więcej potencjalnych problemów znajduje się w sekcji struktury przychodów, czy struktury kosztów. Analizę warto rozpoczynać od określenia problemu i zaproponowania rozwiązania ("propozycja wartości"). Dzięki temu prostemu narzędziu szybciej przelejemy swoje pomysły na papier i je posegregujmy.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Wzrost ceny koszyka zakupowego. O ile więcej płacimy za podstawowe produkty?
- Doświadczyła mobbingu w pracy. "Otrzymałam zarzut, że ośmieliłam się prosić o przerwę"
- Jak ubiegać się o odszkodowanie? Adwokat radzi, co warto przygotować
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Morsa Images/Getty Images