Na wstępie trzeba podkreślić, że biznesplan ma na celu dostarczyć potencjalnemu przedsiębiorcy informacji potrzebnych do tego, by podjąć decyzję o rozpoczęciu lub rezygnacji z prowadzenia działalności. Po sporządzeniu takiego dokumentu może się okazać, że przyszła firma nie dostarczy oczekiwanych zysków, a wręcz będzie po prostu nierentowna. Co ważne, gotowy biznesplan należy mieć również wtedy, gdy chce się skorzystać z finansowania zewnętrznej instytucji, takiej jak bank czy też urząd pracy lub gminy. Jak zrobić biznesplan i zapewnić powodzenie swojemu pomysłowi?
Co to jest biznesplan?
Niezależnie czy mowa o biznesplanie kawiarni, restauracji, hotelu, czy jakiejkolwiek innej firmy, jest to po prostu plan na biznes sporządzony w formie dokumentu. Zawiera on przyszłościową koncepcję rozwoju przedsiębiorstwa, czyli odnosi się do jego krótko- i długoterminowych celów. Poza tym, zawiera ich szczegółowy opis, czyli na przykład opisuje usługi lub produkty, które będą oferowane w ramach przyszłej działalności. Posiada też analizę możliwości rynkowych i finansowych, które są niezbędne, by zrealizować wytyczone cele.
Inaczej mówiąc, pisanie biznesplanu ma przynieść odpowiedzi na takie pytania jak:
- czym jest dane przedsięwzięcie?
- jak będzie wyglądała jego realizacja?
- z jakimi kosztami będzie się ono wiązać?
Biznesplan tworzy się zwykle już na etapie planowania założenia firmy, ale w części przypadków również później. Na przykład biznesplan restauracji może być również tworzony, gdy pojawi się pomysł rozbudowy lokalu, a biznesplan salonu kosmetycznego – gdy będą w nim oferowane nowe usługi.
Jak wygląda biznesplan?
Biznesplan, niezależnie czy jest sporządzany na potrzeby własne, czy też jego odbiorcą jest bank lub inna instytucja zewnętrzna, musi być opracowany w sposób rzetelny, wiarygodny i zrozumiały. Powinien być przy tym również zwięzły, a także zawierać zdjęcia, diagramy i wykresy. Przejrzysta budowa biznesplanu ułatwia jego analizowanie oraz późniejsze wdrażanie. Nie istnieje żaden konkretny wzorzec, jak napisać biznesplan krok po kroku, ale można wskazać pewien typowy, często powtarzający się układ.
Przykładowy biznesplan – elementy biznesplanu i ich charakterystyka
Bez względu na to czy sporządza się biznesplan restauracji, kawiarni, firmy usługowej, czy też biznesplan salonu kosmetycznego lub jakiegokolwiek innego przedsięwzięcia, powinien on zawierać poniższe elementy:
- charakterystykę firmy,
- charakterystykę produktu bądź usługi,
- kadry zarządzającej i pracowników,
- analizę rynku i konkurencji,
- strategię marketingową,
- analizę finansową,
- streszczenie gotowego biznesplanu.
Charakterystyka firmy w biznesplanie
W tym miejscu należy podać podstawowe informacje o przedsiębiorstwie, takie jak jego nazwa i forma prawna, a także:
- przedmiot działalności,
- adres siedziby i dane kontaktowe,
- przedstawienie sylwetki właścicieli.
Poza tym powinna być wskazana misja i cele przedsiębiorstwa oraz posiadane przez niego zasoby. Nie może też zabraknąć opisu wizji firmy w przyszłości, a także motywów jej założenia i wyboru akurat takiej branży.
Charakterystyka produktu lub usługi w biznesplanie
Ten element biznesplanu zawiera wyjaśnienie, co chce oferować przedsiębiorca oraz dlaczego będzie to atrakcyjne dla klientów. Powinny znaleźć się w nim informacje takie jak:
- rodzaj i nazwa produktu lub usługi,
- specyfikacja produktu (kolor, wielkość, funkcje, itp.) lub usługi (zasady działania),
- koszty związane z wytworzeniem bądź udostępnieniem,
- najważniejsze cechy i zalety.
Kadra zarządzająca i pracownicy w biznesplanie
Pisanie biznesplanu wiąże się też z podaniem informacji o wykształceniu i kompetencjach kadry zarządzającej, strukturze organizacyjnej w przedsiębiorstwie czy też liczbie pracowników i sposobie i ich zatrudnienia. Ci ostatni są naprawdę ważni – nawet najlepszy pomysł na biznes może zakończyć się niepowodzeniem, jeśli zabraknie ludzi będących w stanie go zrealizować.
Analiza rynku i konkurencji – niedoceniany element biznesplanu
Ma na celu przedstawić branżę, w której będzie działało przedsiębiorstwo, panujące w niej tendencje, a także charakterystykę potencjalnych klientów. Opis powinien być możliwie najpełniejszy, by przedsiębiorca i odbiorca biznesplanu znali szanse i zagrożenia związane z daną działalnością.
Strategia marketingowa w biznesplanie
To element biznesplanu przedstawiający sposoby promocji i reklamy produktu lub usługi, budżet reklamowy, metody kreowania pozytywnego wizerunku firmy itp.
Analiza finansowa w biznesplanie – czy pomysł na biznes ma sens?
Decyduje ona, czy w ogóle warto uruchamiać daną działalność. Analiza zawiera prognozę przyszłej sprzedaży i związanych z nią kosztów. Opracowanie analizy finansowej, tak jak całego biznesplanu, musi opierać się wyłącznie na wiarygodnych danych.
Tylko w ten sposób można dowiedzieć się, czy dany pomysł na biznes może zapewnić sukces. Poza tym nierealne lub przeszacowane dane mogą budzić podejrzenia pracowników banku lub innej instytucji.
Streszczenie gotowego biznesplanu
O ten element biznesplanu należy zadbać na samym końcu. Zawiera on skrótowe przedstawienie poszczególnych fragmentów biznesplanu. Powinien być napisany ze szczególną starannością, bowiem stanowi swego rodzaju wizytówkę całości dokumentu.
Zobacz wideo: Joanna Przetakiewicz: Nie chcę budować biznesplanu na życie, wolę inspirować się momentem
Zobacz także:
- Jak otworzyć własny biznes? Co się opłaca? Porady
- Czy pandemia wpłynęła na biznes Julii Kamińskiej? Mamy wyjaśnienie aktorki
- Rynek pracy w Polsce. "Mamy tylko 48 proc. aktywnych zawodowo kobiet"
Autor: Adrian Adamczyk