Masz problemy finansowe i brakuje na rachunki? Dodatek mieszkaniowy może pomóc

Masz problemy finansowe i nie starcza Ci na rachunki? Dodatek mieszkaniowy może być dla Ciebie
Źródło: Dzień Dobry TVN
Jak rozmawiać w związku o pieniądzach?
Jak rozmawiać w związku o pieniądzach?
Gdzie ulokować pieniądze podczas rekordowej inflacji?
Gdzie ulokować pieniądze podczas rekordowej inflacji?
Najwyższa inflacja od 20 lat
Przed nami podwyżki cen prądu
Przed nami podwyżki cen prądu
Stopy w górę. Jak zmieni się twoja rata?
Stopy w górę. Jak zmieni się twoja rata?
Dodatek mieszkaniowy to pomoc finansowa skierowana do osób, które znalazły się w kłopotach finansowych i mają problem z opłaceniem miejsca zamieszkania. Dzięki niemu można dostać dodatkowe pieniądze na pokrycie wydatków. Jak go uzyskać?

Kto może skorzystać z dodatku mieszkaniowego?

Z dodatku mieszkaniowego mogą skorzystać osoby, które spełniają wszystkie poniższe warunki:

  • osoba ma prawo do mieszkania lub domu jednorodzinnego (oznacza to, że jest się jego właścicielem, ma się spółdzielcze własnościowe lub spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, wynajmuje się lokal lub podnajmuje go na umowę, czeka się na mieszkanie zamienne bądź socjalne - wymaga orzeczenia sądu),
  • średni przychód miesięczny osób zamieszkujących w gospodarstwach wieloosobowych z 3 miesięcy przed złożeniem wniosku musi być równy albo niższy niż 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na jedną osobę w gospodarstwie domowym (zgodnie z komunikatem z 20 marca 2023 roku wyniosło ono 7065,43 zł),
  • w przypadku osób w gospodarstwach jednoosobowych średni miesięczny dochód z 3 miesięcy przed złożeniem wniosku jest równy albo niższy niż 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na jedną osobę w gospodarstwie domowym.

Osoby posiadające wyższy dochód dostaną dofinansowanie pomniejszone o kwotę nadwyżki. Nieprzekraczalnym dochodem dla osoby w gospodarstwie jednoosobowym jest 2 538, 46 zł brutto, a w przypadku gospodarstw wieloosobowych - 1 903,85 zł brutto. 

Rada gminy ma jednak możliwość podwyższenia wysokości wskaźnika procentowego. W takiej sytuacji możliwe są dofinansowania dla osób powyżej 30 i 40%. W celu potwierdzenia wskaźnika należy dowiedzieć się we właściwej gminie, czy nie został on podwyższony. 

Kolejnym warunkiem, który należy spełnić jest właściwa powierzchnia użytkowa zamieszkiwanego mieszkania. Dodatek przysługuje, jeśli ta nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż 30% lub 50% (pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%).

Maksymalna powierzchnia normatywna wynosi:

  • 35 m kw. dla 1 osoby,
  • 40 m kw. dla 2 osób,
  • 45 m kw. dla 3 osób,
  • 55 m kw. dla 4 osób,
  • 65 m kw. dla 5 osób,
  • 70 m kw. dla 6 osób.

Jeśli lokal zamieszkuje osoba z niepełnosprawnością, która wymaga korzystania z wózka inwalidzkiego lub mieszkania w odrębnym pokoju, to powierzchnia zwiększa się o 15 metrów kwadratowych. 

Wysokość dodatku mieszkaniowego

Jak czytamy na stronie gov.pl dodatek w 2019 roku średnio wynosił 206,90 zł. Jednak dokładną wysokość dofinansowania obliczy dla każdego urzędnik we właściwej gminie. 

Wysokość dodatku zależy od dochodów, liczby osób w gospodarstwie domowym, wysokości wydatków na utrzymanie mieszkania oraz stawek czynszu najmu w mieszkaniowym zasobie gminy. Wynosi on różnicę między wydatkami, które przypadają na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego, a kwotą wydatków, które ponosi osoba ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy w wysokości:

  • 5% dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie jednoosobowym,
  • 12% dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 2–4-osobowym,
  • 10% dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 5-osobowym i większym.

Do wydatków zalicza się:

  • czynsz,
  • koszty eksploatacji,
  • zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną,
  • opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór śmieci,
  • koszt zakupu opału. 

Po uzyskaniu pozytywnej decyzji dodatek dostaje się przez 6 miesięcy do 10 dnia każdego miesiąca. Wypłacany jest on w gotówce lub przelewem na konto, jeśli jest się właścicielem lub zarządcy budynku albo innej osobie, która pobiera opłaty, jeśli mieszka się w mieszkaniu.

Jak ubiegać się o dodatek mieszkaniowy?

Aby dostać dodatek mieszkaniowy, należy złożyć do urzędu gminy lub miasta wniosek. Dokumenty można złożyć w dowolnym momencie. Należy je zanieść do odpowiedniej instytucji, wysłać pocztą lub skorzystać z pomocy pełnomocnika w urzędzie gminu lub miasta. Na decyzję o przyznaniu dodatku czeka się 30 dni. Zanim to nastąpi urząd może przeprowadzić wywiad środowiskowy, podczas którego kontrolowane są podane we wniosku dane. 

Jakie dokumenty trzeba złożyć, aby dostać dodatek mieszkaniowy

We wniosku powinny zostać zawarte poniższe informacje:

  1. imię i nazwisko wnioskodawcy oraz numer PESEL albo numer dokumentu potwierdzającego tożsamość wnioskodawcy w przypadku braku numeru PESEL;
  2. adres zamieszkania wnioskodawcy;
  3. wskazanie nazwy i adresu zarządcy budynku albo innej osoby uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny;
  4. określenie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego;
  5. informację o powierzchni użytkowej lokalu, w tym o łącznej powierzchni pokoi i kuchni oraz o powierzchni zajmowanej przez wnioskodawcę, w przypadku najmu albo podnajmu części lokalu;
  6. informację o liczbie osób niepełnosprawnych, w tym o liczbie osób poruszających się na wózku inwalidzkim oraz o liczbie innych osób niepełnosprawnych, których niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju;
  7. informacje dotyczące technicznego wyposażenia zajmowanego lokalu mieszkalnego o: sposobie ogrzewania lokalu (wyposażenie w centralne ogrzewanie), sposobie przygotowywania ciepłej wody użytkowej (wyposażenie w centralną instalację ciepłej wody), instalacji gazu przewodowego;
  8. informację o liczbie osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego oraz o łącznych dochodach członków gospodarstwa domowego;
  9. informację o łącznej kwocie wydatków na lokal mieszkalny, o których mowa w art. 6 ust. 3–4a Ustawy o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001 roku, za ostatni miesiąc;
  10. potwierdzenie informacji, o których mowa w pkt 2–5 oraz 7 i 9, przez zarządcę budynku albo inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny.

Do wniosku trzeba dodatkowo dołączyć "deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego."

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości